Vi har et flot udestue, som den tidligere husejer byggede. Han lykkedes aldrig helt med at få taget helt tæt, vi har vist vandindtrængning mellem limtræsbjælkerne og glaspladerne. Jeg har fået tip om at sætte metalhætter over bjælkerne og har nogle spørgsmål i forbindelse med dette.

- Hvordan tætner man bedst mod glasset? Jeg havde tænkt, at hætterne skal have en "flap" på 2-3 cm ud på glassene og en form for klæbet gummiremse under. Er dette fornuftigt, eller er der bedre idéer?

- Jeg har planlagt at efterlade en luftspalte på 4-5 mm oven over bjælkerne for at sikre ventilation. Kan man bygge op med noget (plastlister?) under hætterne, så de ikke kollapser, hvis jeg står på dem? Glassene er stærke nok til at træde på, men jeg vil undgå det.

- Hvordan fastgør man mod ydervæggen? Vi har en murstensvæg, hvor to bjælker er fastgjort, og jeg ser to muligheder
-- Fræs et lige spor et par cm oven over bjælkerne, fyld med bygningssilicone eller latex og stik metallet derind
-- Fræs fugerne i et trappetrinsmønster og bestil en plade, der følger murstenene (som man plejer at se ved skorstene). Fyld fugerne med mørtel
-- Eller er der noget enklere, begge mine muligheder føles lidt risikable

Jeg havde tænkt mig at skrue hætterne fast på siderne af bjælkerne, ingen skruer på oversiden.

Nederst tænkte jeg at beskytte kortenden af bjælkerne med en lille plade, der går ind under hætterne.

Alle idéer og tanker modtages, jeg har ingen erfaring med at arbejde med metal... ;-)

/Joakim

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.