Perfektionisten sagde:
Hej jeg undrer om nogen har spigret almindelig loftpanel direkte på loftbjælkerne?
Kan man spigre panel (ca 1cm tyk) direkte på hanebåndene?
Eller skal man lægge lægter mellem hanebåndene, så det bliver cc 60?
Sagen er, at det bliver et frygteligt besvær for mig at bygge ekstra hanebånd nu...

Jeg synes ikke, at det burde blive nedhæng eller at panelet "vrider" sig.
Nogen der har prøvet at sætte et paneltag op på den måde?
Hvad skete der?

Hvis det ikke går, hvad er værst, vridningen eller nedbøjningen?
Ja, det fungerer udmærket, brug dykkertpistol, luftdrevet, så kommer det til at gå ret hurtigt, du får ingen "vridning" eller "nedbøjning". Alternativet er at spigre der gitterpanel, hvis du vil ændre retning på hvilken retning du vil have panelet.

"Problemet" du har er med el-installationen, som bare bliver lidt sværere.

A
Jeg havde sømmet reglar mellem spærene og ladet regelens underkant flugte med spærrets underkant, og derefter sømmet gles i reglarne/spærene på c/c 300.

Det fungerer godt med 28mm. Brug ikke så tynd panel som 10mm, medmindre du har spredt panel. Isoleringen vil bule panelet ud på sigt.
/CC

ACME sagde:
Jag havde sømmet regler mellem spærfødderne og ladet regelns underkant flugte med spærfodens underkant, og derefter sømmet gles i reglerne/spærfødderne på c/c 300.
Gles på c/c 300 er luksus, hvis man skal have panel. 600 c/c er tilstrækkeligt..............

A
Jeg er en luksus spiller..

Jeg ville gætte på, at det var 18 eller 22 mm i loftet i forældrevillaen. Spontet loftpanel med cc1200. Plastik direkte mod oversiden og derefter 20 cm isolering.

• Synes
Joppe 79
  • Laddar…
Det er ingen problemer. Jeg kender flere, der har gjort det, specielt når det har at gøre med renovering af ældre huse, og man vil absolut ikke sænke lofthøjden uden problemer.

Svarene fra de øvrige er overkurs og jeg ville faktisk blive meget overrasket, hvis de har erfaring med at sætte perlespont med cc 120. Meget meninger og lidt viden (I andre skal ikke tage det negativt, men det er jo sådan, at "fakta regerer", ikke sandt). Men Mats_O har styr på situationen "bøjer sig"

Det Mats_o siger er, at han tror, det var 18 eller 22mm noter og fer-panel. Problemet her er, at det drejer sig om 12mm. Jeg satte panel op i en tilbygning til sommerhuset med cc 1200, og det lokale savværk havde noget på 17mm (95mm), og tyndere end den dimension på cc 1200 er jeg meget tvivlende overfor. Jeg har åbent i kip, så panelet sidder "skævt" og i tagets længderetning, men hvis man trykker på panelet, kan man mærke, at det svajer lidt.

Overvejelse: Kunne man under panelet lægge en krydsfiner på 5-10mm for at stabilisere og så montere panelen direkte ovenpå. Virker det i praksis at gøre sådan for at få en mere stabil konstruktion uden at skulle lægte? Den samlede dimension bliver da 17-22mm.

Ja jeg bor jo ikke der længere, så jeg kan jo ikke bare åbne loftslugen og måle direkte ;D

Huset er iøvrigt til salg, og jeg overvejede at købe det tilbage så at sige, men omkring 300' i renoveringsomkostninger fik mig til at bakke.

Jeg har som sagt erfaring med 28 mm og er meget tvivlende ang 10, 12 mm. Man har ikke erfaring med alt, men man har vel sund fornuft alligevel, som man kan benytte sig af i stedet. Perfektionisten. Et tip til dig er at prøve, hvad du selv er villig til at acceptere i nedbøjning. Du har jo allerede købt materialet, så læg to regler på gulvet cc 1200. slå sammen perlespont til ca. 1m og tryk på det med hånden for at se, hvor meget det buer.

Badger. De fleste på dette forum har meninger, reflekterer og deler deres erfaringer og meninger. Der er ofte flere, der svarer på hver tråd, så risikoen for kun at få dårlige råd er ret lille. Så er det op til hver enkelt at danne sig en opfattelse af, hvis råd man synes virker rimeligt og vælger at følge. Der er ingen grund til at diss'e andres ideer og hjælpsomhed overhovedet. Når jeg selv starter en tråd, er jeg taknemmelig for alle indlæg, dårlige som gode. Men du mener måske, at man skal være bygningsingeniør med 30 år i branchen og selv have personlige erfaringer for at kunne udtale sig. Læs mere om dette under forumets regler

/CC

• Synes
Anonymiserad 135652
  • Laddar…
chris47 sagde:
Jeg har som sagt erfaring med 28 mm og er meget spørgsmålstegn vedr. 10, 12 mm. Man har ikke erfaring med alt, men man har vel sund fornuft alligevel som man kan bruge i stedet. Perfektionisten. Et tip til dig er at prøve, hvad du selv er villig til at acceptere i nedbøjning. Du har jo allerede købt materialet, så læg to reglar på gulvet cc 1200. slå sammen perlespont til ca. 1m og tryk på det med hånden for at se, hvor meget det bukker.

Badger. De fleste på dette forum mener, reflekterer og deler deres erfaringer og meninger. Det er ofte flere, der svarer på hver tråd, så risikoen for at man kun får dårlige råd er ret lille. Så er det op til hver enkelt at danne en opfattelse af, hvis råd de synes virker rimeligt og vælger at følge. Der er ingen grund til at kritisere andres idéer og hjælpsomhed overhovedet. Når jeg selv starter en tråd, er jeg taknemmelig for alle indlæg, dårlige som gode. Men du synes måske, at man skal være bygningsingeniør med 30 år i branchen og selv have personlige erfaringer for at udtale sig. Læs mere om dette under forumets regler

/CC
Nix, skrev før at ikke tage det negativt. Men det var åbenbart ikke nok for jer, men jeg mente det, at ikke tage det negativt. Ingen personangreb, skrev også ovenfor at det var overkurs. ;)
Kopieret fra "forumets regler" Vis respekt og hjælp til, hvis du kan. Diskuter sagssager uden at hidse op eller gå til personangreb. Det er naturligt at have forskellige meninger."

;D, Ja du, føler du alligevel, at jeg gik til personangreb, så må jeg vel undskylde.
(Men hvem er det egentligt, der hidser op og går til personangreb ::))

Hvis du spiker sjældent i 45 graders vinkel mod tagspærerne, kan du vælge den retning på panelet, som du ønsker, også på tværs af spærerne altså. Jeg tror, at du kan se dette på isovers hjemmeside f.eks. i forbindelse med isolering af tag med løsuld.
held og lykke
Peter

Vækker en gammel tråd :)

Står over for at sætte panel op i et loft med tagspær monteret på 1200 cc.
Der vil kun være 175 mm. isolering (pga lav loftshøjde), kan det fungere med 12 mm tyk panel, eller vil det bule udad.
Nogen der har erfaring?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.