Hej!
Jeg har lige fået leveret en kilometer perlespont (13x95). Det er første gang, jeg gør dette, så jeg har brug for jeres støtte for at undgå at træde i nogle miner.
Det første, jeg skal gøre, er at montere perlesponten i tre soveværelsers lofter, hvor der både er et skråt og et horisontalt loft i hvert rum. Jeg overvejer liggende panel.
1. Hvordan gør man det flottest, hvor det skrå loft møder det horisontale loft? Jeg vil helst undgå en liste, men hvis jeg skal skære i længden, har jeg nok ikke det rigtige værktøj.
2. Hvilke værktøjer har jeg brug for for at kløve panelet på langs (hvilket jeg formoder, jeg vil skulle gøre, især når brystpanel også skal monteres senere)?
3. Tror I, at jeg kan gemme alle brædder, jeg skal kløve på langs, for derefter at leje den rigtige type sav (2) og kløve dem alle på samme tid? Eller skal jeg kløve dem løbende i takt med, at panelet sættes op, givet at brædderne sømmes fast en ad gangen?
4. Jeg har haft en elektriker inde, som har forberedt et 30 mm rør til loftslampe i hvert rum. Han anbefalede, at jeg skulle starte med at bore hul midt i en bræt til røret og montere dette først (da det kan være lidt svært at få til, hvis borehullet går over en samling mellem to brædder). Det betyder, at første bræt ender med at være midt på loftet. Er det korrekt tænkt?
5. Jeg har læst, at man anbefaler at starte med at sætte panel fra en væg og så videre. Dette bliver jo ikke helt muligt i forhold til punkt 3 og 4 ovenfor?
6. Bør jeg male, før jeg monterer (for at undgå at det bliver trærent i sprækkerne, hvis det tørrer sammen)? Hvis ja, kun én eller alle lag? Jeg har tænkt mig at male med linoliemaling, håber jeg har energien 😅
7. Jeg har en dykkerpistol. Jeg har også set, at nogle anbefaler monteringslim. Hvad siger I?
8. Bør brædderne være lidt kortere end væggen de skal dække (for at tillade lidt bevægelse, og de vil alligevel blive dækket af en liste yderst), og i så fald hvor meget kortere? Hvordan skal man tænke i forhold til den anden led, bør man ikke sætte brædder hele vejen fra væg til væg? Hvordan gør man ved mødet skråt/horisontalt loft?
Stort tak på forhånd, hvis nogen orker at hjælpe mig godt på vej her!
Jeg har lige fået leveret en kilometer perlespont (13x95). Det er første gang, jeg gør dette, så jeg har brug for jeres støtte for at undgå at træde i nogle miner.
Det første, jeg skal gøre, er at montere perlesponten i tre soveværelsers lofter, hvor der både er et skråt og et horisontalt loft i hvert rum. Jeg overvejer liggende panel.
1. Hvordan gør man det flottest, hvor det skrå loft møder det horisontale loft? Jeg vil helst undgå en liste, men hvis jeg skal skære i længden, har jeg nok ikke det rigtige værktøj.
2. Hvilke værktøjer har jeg brug for for at kløve panelet på langs (hvilket jeg formoder, jeg vil skulle gøre, især når brystpanel også skal monteres senere)?
3. Tror I, at jeg kan gemme alle brædder, jeg skal kløve på langs, for derefter at leje den rigtige type sav (2) og kløve dem alle på samme tid? Eller skal jeg kløve dem løbende i takt med, at panelet sættes op, givet at brædderne sømmes fast en ad gangen?
4. Jeg har haft en elektriker inde, som har forberedt et 30 mm rør til loftslampe i hvert rum. Han anbefalede, at jeg skulle starte med at bore hul midt i en bræt til røret og montere dette først (da det kan være lidt svært at få til, hvis borehullet går over en samling mellem to brædder). Det betyder, at første bræt ender med at være midt på loftet. Er det korrekt tænkt?
5. Jeg har læst, at man anbefaler at starte med at sætte panel fra en væg og så videre. Dette bliver jo ikke helt muligt i forhold til punkt 3 og 4 ovenfor?
6. Bør jeg male, før jeg monterer (for at undgå at det bliver trærent i sprækkerne, hvis det tørrer sammen)? Hvis ja, kun én eller alle lag? Jeg har tænkt mig at male med linoliemaling, håber jeg har energien 😅
7. Jeg har en dykkerpistol. Jeg har også set, at nogle anbefaler monteringslim. Hvad siger I?
8. Bør brædderne være lidt kortere end væggen de skal dække (for at tillade lidt bevægelse, og de vil alligevel blive dækket af en liste yderst), og i så fald hvor meget kortere? Hvordan skal man tænke i forhold til den anden led, bør man ikke sætte brædder hele vejen fra væg til væg? Hvordan gør man ved mødet skråt/horisontalt loft?
Stort tak på forhånd, hvis nogen orker at hjælpe mig godt på vej her!
Kan give nogle tips og synspunkter på vejen. Mal et lag før. Er der kvist, findes der hvid schellac, som er god at grunde med. En simpel bordsav er guld værd. Køb brugt og sælg efter, hvis mulighed er der. Man kan klare det med en håndcirkelsav eller dyksav, hvis man har et godt arbejdsbord mm. Jeg har kun brugt dykkere uden lim med al den panel, jeg har sat op. Lidt grovere dykkere som 1,6 x 50 galvaniseret holder panelet godt fast, synes jeg. Har aldrig haft problemer med at bore til loft eller samledåser, hvis man er omhyggelig. Ville ikke tilpasse mig efter det.
Tak! Ang. borehullet, slangen med elinstallationerne sidder allerede i loftet, så jeg skal bore hul til denne, inden brættet sættes op. Hvis hullet skal være i en samling mellem to brædder, sætter man da brædderne sammen med hinanden, inden man borer og sømmer op i loftet, eller hvordan ville du have gjort?Kretikos sagde:
Kan give nogle tips og synspunkter på vejen. Mal et lag inden. Hvis der er knast i, findes der hvid schellac, som er god at grunde med. En enkel bordsav er guld. Køb brugt og sælg efter, hvis mulighed findes. Man kan klare det med en håndcirkelsav eller en dyksav, hvis man har et godt arbejdsbord mm. Jeg har kun brugt dykkere uden lim med al den panel, jeg har sat op. Lidt grovere dykkere, typisk 1,6 x 50 galvaniseret, suger panelet godt fast synes jeg. Har aldrig haft problemer med at bore for loft eller koblingsdåser, hvis man er omhyggelig. Ville ikke tilpasse mig efter det.
S
swirve
Elektronikgal
· Östergötland
· 1 471 indlæg
swirve
Elektronikgal
- Östergötland
- 1,471 indlæg
Mal panelen 2 gange inden opsætning, en tredje gang efter montering. Shellack på knaster. Begynd ikke midt i, men ved en kant, dåsehul er ingen problem. Mål til centrum af hullet fra foregående bræts falskant og bor gennem to på samme tid. Dykkertpistol med 50mm dykkert er rigeligt! Til kløvning er det bordrundsav som gælder! I samlingen er det sandsynligvis en ekstra liste, der gælder, medmindre du er meget dygtig til at kløve.
Klik her for at svare