Jeg skal hjælpe et par pårørende med at lægge parketgulv. Forsøgte at kigge lidt på underlaget inden arbejdet skal gøres. Underlaget er betonplade, men den ser ud til at være knoppet. Der er ikke blevet gjort noget med gulvet, siden huset blev bygget tidligt i 70'erne.
Overvejer underlaget pga knopperne, om det kan skade det nye underlag.
Hvis dette er tilfældet: Hvad anbefales der at gøre? Slibe, flydespartle, ekstra underlag?
Overvejer underlaget pga knopperne, om det kan skade det nye underlag.
Hvis dette er tilfældet: Hvad anbefales der at gøre? Slibe, flydespartle, ekstra underlag?
Jeg ved desværre ikke, hvordan det ser ud i det store hele, da gulvet ikke kan fjernes før tæt på lægningen. Men af det vi kunne se: typ som en strukturtapet.Stefan N sagde:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,220 indlæg
Så måske kan en masonitplade eller lignende som underlag passe for at få gulvfladen op til samme niveau som i dag, så det ikke bliver underligt med dørtrin og dørfoder, udover den plastfolie og foam som gulvproducenten mener, der skal være.
Hvis nuværende parket ligger direkte på gulvet, vil det jo sandsynligvis ikke være så ujævnt. En lidt tykkere underlagsfoam som denne tager jo små ujævnheder. Masonit eller lignende fungerer som sagt, hvis man har brug for at bygge lidt mere højde.
https://www.byggmax.se/underlagsskiva
https://www.byggmax.se/underlagsskiva
Vi behøver ikke bygge højde, tværtimod, der er en niveauforskel nu fra tilstødende rum.
Jeg overvejer bare, hvad det ville medføre, hvis betonknopperne (som selvfølgelig er ret skarpe i sammenligning med en strukturtapet) perforerer underlaget.
Jeg overvejer bare, hvad det ville medføre, hvis betonknopperne (som selvfølgelig er ret skarpe i sammenligning med en strukturtapet) perforerer underlaget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,220 indlæg
Hvor meget vil I have, at gulvet skal sænkes?
Der er 3 mm tyk masonit.
Foam er til for at tage små ujævnheder, og de plejer at blive ret flade der, hvor man går med årene. Men hvis plasten, der ligger der nu, har klaret sig uden at blive perforeret, så burde ny plast også kunne klare det.
Der er 3 mm tyk masonit.
Foam er til for at tage små ujævnheder, og de plejer at blive ret flade der, hvor man går med årene. Men hvis plasten, der ligger der nu, har klaret sig uden at blive perforeret, så burde ny plast også kunne klare det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,220 indlæg
Dobbelt foam gør, at det bliver for blødt, dvs. gulvet svajer, og måske øger det risikoen for, at brædderne går fra hinanden. Derimod kan man kombinere foam med hårde underlag som masonit og lumppap.
Så måske kan lumppapp være den mest smidige løsning sammen med underlag, hvis det ser ud til at være nødvendigt, når vi har revet gulvet op.BirgitS sagde: