Tømret torp fra 1907. Før 1984 blev et par "støtteben" i række i tagkonstruktionen i den ene skunk på den ene side fjernet. Spærfagene sidder med 145 cm imellem sig. I 2005 blev tagstenene skiftet, og kontrollen viste, at hvor støttebenene var fjernet, fandtes der ingen spor af, at taget havde sat sig eller lignende. En tømrer var med ved tagudskiftningen og vurderede, at støttebenene var overflødige, hvorfor jeg nu overvejer at fjerne dem alle. Hvad siger de kyndige her, som kender tagkonstruktioner og tømmerhuse? Er det sikkert at fjerne "støttebenene"?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej. Det er desuden ikke nogen støtteben men dele af en gammeldags variant af treledsramme. Meget almindelig i lader tidligere. "Støttebenene" er nødvendige for at stabilisere huset i sidled. Det som kan ske, hvis du fjerner dem, er at hele konstruktionen bukker under. At der ikke var nogen sætningsskader i 2005, forstår jeg fuldstændigt. Det er heller ikke det, der er den store risiko. Stol ikke på tømrere, når det kommer til konstruktionsspørgsmål.
Huset er 9m langt og har 7 tagstole, hvoraf de nærmest gavlene ligger op ad disse. Nu er nr. 2 og 3, altså 1,45 og 2,9m fra den ene gavl afskåret på den ene side. Jeg ville gerne fjerne de to på den modsatte side også, og helst begge på den 4. tagstol også, altså den i midten af huset. Ca. halvdelen af husets længde ville så have dem, og halvdelen ikke, samt en yderst ved gavlen i enden for den halvdel, hvor de fjernes. Er der måder at erstatte dem på en anden måde ellers?J justusandersson sagde:Nej. Det är for øvrigt ingen støtteben, men dele af en gammeldags variant af treledsramme. Meget almindelig i ladegårde før. "Støttebenene" er nødvendige for at stabilisere huset i sidled. Det der kan ske, hvis du fjerner dem, er at hele konstruktionen kan vige. At der ikke var nogen sætningsskader i 2005, forstår jeg fuldstændigt. Det er heller ikke det, der er den store risiko. Stol ikke på tømrere, når det gælder konstruktionsspørgsmål.
OK, det står 1-1 for/mod om overkurs med disse bjælker eller ej=der behøves flere, som giver deres mening.
De behøves...
På en eller anden måde skal du holde væggene sammen. Det måske ikke kælver direkte, hvis du fjerner dem, men du tager en risiko, som jeg ikke ville tage.
Det er vel muligt at holde væggene sammen på en anden måde, hvis du absolut vil fjerne støtterne.
/ATW
På en eller anden måde skal du holde væggene sammen. Det måske ikke kælver direkte, hvis du fjerner dem, men du tager en risiko, som jeg ikke ville tage.
Det er vel muligt at holde væggene sammen på en anden måde, hvis du absolut vil fjerne støtterne.
/ATW
Medlem
· Stockholm
· 4 490 indlæg
Det fungerer ikke at regne viden på den måde ;-) Tag derhen en erfaren tømrer på stedet som kan afgøre. Du kan måske fjerne nogle flere, men det bedste er nok at lade være.T Träkåk sagde:Huset er 9m langt og har 7st tagstole, hvoraf de nærmest gavlene ligger dikt an disse. Nu er nr 2 og 3, altså 1,45 og 2,9m fra den ene gavl kapede på den ene side. Havde gerne fjernet dem to på modsatte side også, og helst begge på den 4. tagstol også, altså den i midten af huset. Typ halvdel af husets længde havde da haft dem tilbage og halvdelen ikke, samt en yderst på gavlen i enden for halvdel hvor de fjernes. Findes der måder at erstatte dem på anden måde ellers?
OK, det står 1-1 for/imod om overkurs med disse bjælker eller ej=behøves flere som mener noget.
Logisk når man bare får lidt hjælp på traven, tak. Snedkerens udtalelse om at det var roligt, henviste nok til de to tagspær, der var stympet på den ene side, ikke til at disse bjælker slet ikke behøves i nogen tagstol. Det er de modstående støtter for de samme tagspær, som allerede mangler disse på den ene side, der forstyrrer mest. Kan holde indgrebet nede til at fjerne den lodrette støtte også på den anden side af tagspærene, som allerede mangler disse på den ene side. Betyder i så fald, at 5 tagspær forbliver komplette og 2 fuldstændig mangler stabiliserende virkning i sidelong. I mange år kan man sige, at huset har haft 86% af den oprindelige sidestabilitet af overetagens langsgående vægge. Hvis den foreslåede ændring udføres, forbliver 71%. Jeg er ikke konstruktør, men rent generelt føles det som om tømmerhuse er mere overdimensionerede end det, eller? At få nogen til at besøge er desværre ikke let inden for det næste halve år, vil gerne renovere i år, derfor er dette forum så godt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Okonventionell takbjälke?
Tak & Vind -
Skippa standardkök i Eksjöhus
Hustillverkare -
Støtte hanebånd for loftkrog -- fungerer min idé?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Golvvärme, att snåla genom att skippa köksskåp, bra/dåligt?
Värme allmänt -
Söker slimmad lysrörsarmatur för badrum. Att fälla in i takbjälke.
Belysning