Hej!
Har en carport med tilhørende skur på grunden. Vil gerne isolere skuret og sætte plader op. Der sidder dog stabiliserende lægte tværs over alle vægge (se billede)
Min tanke er at dele lægten, flytte den ind i niveau med det øvrige lægteskelet og så skrue den mod de eksisterende horisontale lægter.
Undrer mig bare om det har nogen påvirkning på bygningens stabilitet?
Har en carport med tilhørende skur på grunden. Vil gerne isolere skuret og sætte plader op. Der sidder dog stabiliserende lægte tværs over alle vægge (se billede)
Min tanke er at dele lægten, flytte den ind i niveau med det øvrige lægteskelet og så skrue den mod de eksisterende horisontale lægter.
Undrer mig bare om det har nogen påvirkning på bygningens stabilitet?
Lageret er på 7m2, 3,5x 2 ca.
Mener altså ikke at fjerne vindstræberne (som jeg har lært, at det hedder
) men snarere bygge dem ind lidt...
Alternativet er måske at sætte stående regel i stedet? Som du noterede, er der kun hjørnestolper i den nuværende konstruktion!
/J
Mener altså ikke at fjerne vindstræberne (som jeg har lært, at det hedder
Alternativet er måske at sætte stående regel i stedet? Som du noterede, er der kun hjørnestolper i den nuværende konstruktion!
/J
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Skal du isolere, så vil du sandsynligvis bruge plader på hver side af isoleringen, og det afstiver væggen bedre end den stræber.
Protte
Protte
Noget der slog mig er kvaliteten på ydervæggen. Den er bygget af en eller anden slags fer og not panel (typ Z-panel) som nogle steder har skrumpet og det gaber.
Hvordan skulle man på bedste måde afhjælpe dette for at få det tæt og egnet til isolering? Det bliver jo et lidt større projekt, hvis jeg skal rive hele væggen ned og bygge den op igen med "almindelig" yderpanel...
Hvordan skulle man på bedste måde afhjælpe dette for at få det tæt og egnet til isolering? Det bliver jo et lidt større projekt, hvis jeg skal rive hele væggen ned og bygge den op igen med "almindelig" yderpanel...
Skal du isolere væggen, er det i princippet et must at have vindpap. Formålet med isoleringen er jo at få luften til at stå stille, og hvis det blæser godt og du mangler vindpap så... ja, du forstår selv...
Så meget vand kommer der ikke ind i sprækkerne.
Monter vindpapp indefra på de eksisterende sømmeregler (dem som panelen sidder sømmet i), evt. må du supplere med en mindre liste mellem dem for at få støtte til pappen.
Fjern stræberen.
Suppler med stående regler cc 60.
Isoler.
Monter en vilkårlig træplade.
Tager du en væg ad gangen, er det roligt med tanke på strævningen.
Monter vindpapp indefra på de eksisterende sømmeregler (dem som panelen sidder sømmet i), evt. må du supplere med en mindre liste mellem dem for at få støtte til pappen.
Fjern stræberen.
Suppler med stående regler cc 60.
Isoler.
Monter en vilkårlig træplade.
Tager du en væg ad gangen, er det roligt med tanke på strævningen.