Enkel spørgsmål - hvordan går man frem for at bygge en nichevæg?
 
Hvad er en nichevæg? ???
 
Hej hopp!

Tænker du på en væg, hvor man har skåret ud en del (kaldes niche?) for at få plads til at udstille spændende Indiana Jones genstande?! Så er det selvfølgelig også obligatorisk med en spot i loftet, der belyser klenodierne i "nichen" eller hvad?!

/Stefan 8)
 
Exactly! - men Indiana Jones-objekterne tænker jeg at bytte ud med en lækker vase eller lignende... ;D
 
Jeg har set, at der findes færdige "nicher" at købe, hvor de sælger stuk. Ved ikke helt, hvordan man får disse ind/sætter dem fast i væggen, men en stiksav, stemmejern og lidt superlim burde gøre susen ;D

Mvh Stefan
 
Dejligt - tak for hjælpen!
 
Ahaaaa, den type niche..det burde jeg vide da jeg selvfølgelig har bygget en i mit hus naughty.gif

Jeg udgik fra en lille vægracker på overetagen som befinder sig imellem soveværelsesdøren og badeværelsesdøren. Den er ca. 90 cm bred og går helt op til kippen. I denne væg går der en 200x200mm limtræsbjælke, så den blev lidt tykkere end en almindelig væg. Planen var at få den til at se ud som en falsk skorsten. Denne væg lavede jeg i OSB board. Jeg startede med at skrue board op på reglarne på ydersiden, hvor nichen skulle sidde. Når den var oppe, lavede jeg en ramme i 2x3 træ i den størrelse og form, jeg ønskede. Denne ramme forlængede jeg med to tommer nedad for at få en flot bundplade. Op med den ramme fra indersiden og skære ud i boarden. Nu har jeg et hul med "vægge" og "tag" i den størrelse, jeg vil have, og det er tid til fremstilling af en bundplade i nichen, der stikker ud, man vil jo have en bred flade at stille Indiana Jones-tingene på. I dette trin kan man tage hul til en spotlight i "taget", hvis man vil have ekstra fokus..
Jeg tog et stort planke stykke, to tommer tykt, og savede det omtrent som en vindueskarm, så den stikker ud ca. 5cm fra det savede hul og går ud ca. 7 cm på hver side. Så tog jeg overfræseren og lavede en flot profil på udhænget, så var det bare at skrue fast. Alle hjørner og skruehoveder blev spartlet, og derefter var det tid til overflade behandling. Fra starten havde jeg tænkt at slammes med mørtel, men blev frarådet og fik tips om Beckers strukturmiddel. Det blandes i almindelig hvid vægmaling og bliver en tyk hvid sovs, der minder om puds. Jeg tog lidt mere pulver end anbefalet første lag, kørte ifølge specifikation anden lag og afsluttede med et tykt lag almindelig hvid maling sidste lag for at få en god finish. Strukturfargen lagde jeg på med storpensel.
Når forsiden var færdig, var det bare at isolere og lave anden side af væggen med board og gips.

Jeg er meget tilfreds med resultatet.

"PIZZAVÆG" skreg signaturen Yo (som plejer at håne mig her på forummet), da han hørte om projektet. Efter han havde set resultatet har han indrømmet, at det ser godt ud, hvilket er usædvanligt, når man tænker på, at Yo er en rigtig flagspætte... :)

Pust. En tekstuel sektion af "Endelig Hjemme" på fem minutter. Call me Karl Timell... 8)
 
8) "skinkan" Timell, mener du
 
Har du ngn billede at vise?
 
Nu har jeg sendt :P
 
For dem, der har Trivselhus katalog, er der et billede af et soveværelse med en niche.
 
Bygger I med dem?
 
Er ved at indhente tilbud og skal kontakte dem. Har du nogen erfaring med Trivselhus?
 
Vi vil bygge med sammen med dem og er i gang med at tegne på huset. Indtil videre har alt fungeret meget godt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.