Halløj,
er der nogen, der har erfaring med et finsk gulvvarmesystem, der hedder Nereus?
Vandbåret men uden de aluminiumplader, som Wirsbo, Thermotec og "alle" andre ser ud til at bruge.
 
Hvad har de i stedet for plader da? ???
 
De lægger slangerne på gipsplader eller spånplader, lægger derefter gipsstrimler mellem hver slange (som spredt panel) og afslutter med at hælde gips over rørene. Det bliver altså en massiv gipsplade, der leder varmen op til parketten/klinker eller hvad man nu vil bruge som overgulv. På den måde kan man variere, hvor tæt man lægger slangerne og kan optimere varmeforsyningen, f.eks. mange slanger med lille mellemrum ved vinduespartier og betydeligt mere spredt længere inde i rummet.
 
Cirkapriser?
 
Vi har en pris på ca 300/kvm inklusive lægning og trykprøvning, men da mangler der noget eget arbejde med at fylde gips over rørene. Jeg hørte et tal på ca. 50 kr/kvm gulvareal i materialer + din egen tid.
 
Jeg er ikke overbevist. Systemet med plader fungerer skidegodt. Støbe gips....? Kom nu....
 
Præcis derfor startede jeg denne tråd, er det virkelig en god måde at bygge på? De jeg kender, som har installeret pladesystem, er meget tilfredse, men man skal jo ikke forkaste noget man ikke kender til uden at undersøge det lidt nærmere. Jeg kan godt lide grundtanken om at kunne optimere slingtætheden, men at slaske med gips, meget tvivlsomt.
 
Jeg har lige talt med Nereus, det finske gulvvarmesystem, vi får sandsynligvis tilbuddet i eftermiddag. Nereus ejes af Upnor, som også ejer Wirsbo, interessant eller hvad.

For nogle år siden var Wirsbo den dominerende gulvvarmeleverandør på det finske marked, de havde næsten 60% af markedet. Da det finske system (Nereus) blev udviklet, mistede Wirsbo sin markedsandel i Finland og har nu kun 18%, mens Nereus på få år har taget 55% af markedet i Finland, hvorfor, jo det er et meget effektivt system. Vi får se, hvad tilbuddet siger.
 
Spørgsmålet, man burde stille sig selv, er vel alligevel: Er gips en god varmebærer?
Jeg tror ikke det, ellers burde der vel findes gips-radiatorer?
 
Det han forklarede er, at de lægger slangerne meget tættere end med f.eks. Wirsbo og dermed får man en meget mere jævn varme uden at skulle bruge pladen. Slangerne lægges med 7cm mellemrum.

Han forklarede, at formålet med pladen er at fordele varmen.

Det virker interessant at undersøge, om ikke andet prisen.
 
Jo alt som kan hjælpe med at få prisen ned, men med bibeholdt funktionalitet, er jo interessant
 
vender forhåbentlig tilbage i morgen med spørgsmålet om prisen, vi får tilbud i dag, har de lovet. 8)
 
Sweli sagde:
Det han forklarede er, at de lægger slangerne meget tættere end med f.eks. Wirsbo, og så får man en meget jævnere varme uden at behøve pladen. Slangerne lægges med 7 cm mellemrum.
Det gør til gengæld, at der kommer til at gå meget mere slange til. Og går der mere slange til, så må man have flere grupper og styreenheder på fordelerne, da slangen ikke kan være hvor lang som helst. Med plader er mellemrummet mellem slangerne 30 cm.

Det her med at mindske tætheden i midten af huset...njaa. Jeg vil også have varmt der! :)

Så er jeg også lidt undrende om, hvordan man lægger slangen ud. I plader går det jo nogenlunde, man træder jo slangen ned i sporet, efterhånden som man ruller den ud. Her skal man lægge den ud på gulvet mellem gipspladestrimler, som ikke klemmer den fast...? Har man håndteret en 240 meters slangerulle, så forstår man, hvorfor jeg undrer mig. Den er omtrent lige så let at håndtere som en isbjørn - men til gengæld er den lige så let at håndtere udrullet som en ål... ;D

Det ville være spændende at høre erfaringer fra nogen, der har lagt systemet - det ganske fungerer strålende.
 
Hvornår har man brug for at sømme gulvet?
Ikke når man lægger parket.
Vi har fortalt dem, hvor væggene kommer til at stå, og hvor vi skal sætte lægter, for at de ikke skal lægge rør lige der.
Så jeg tror ikke, at der bliver nogen større risiko.
 
Det ser ud til, at vi kommer til at installere Nereus ;D
Vi tror på systemet, men vi vil først ringe til nogle referencer for at sikre os, at vi ikke kun er forsøgskaniner ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.