Hej,

Vi skal rive en bærende væg i vores hus.

Huset er 9m bredt 16m langt, og det er hjertetvæggen, der skal åbnes op. Tagspærerne sidder på cc1,2m
Åbningen, vi ønsker, er cirka 4,7m
Vi har snedygnsklasse 3

Jeg har fået en beregning på, at vi har brug for en limtræsbjælke i dimensionerne:
140x540 alternativt 115x630 kvalitet GL32c

Desværre bliver bjælken for høj, så vi bliver nødt til at skifte til en stålbjælke, f.eks. HEA.
Jeg har fået en estimeret dimension på en HEA 220 (22cm høj og 18cm bred)

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at helst beregne, alternativt sige om grundlaget er nogenlunde sundt.

Med venlig hilsen
Sebastian

Limtræ og ståldimensionerne matcher ikke hinanden helt. Limtræ 140x540 svarer nærmest til HEA 260. Skal man sammenligne den anden vej, svarer HEA 220 (som er 21 cm høj og 22 cm bred) nærmest til 140x450. Dimensioneringen føles lidt i overkanten, men man skal have adgang til en sektionstegning for at kunne sige det med sikkerhed.

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Limtræ og ståldimensionerne matcher ikke hinanden rigtigt. Limtræ 140x540 svarer nærmest til HEA 260. Skal man sammenligne den anden vej, så svarer HEA 220 (som er 21 cm høj og 22 cm bred) snarere til 140x450. Dimensioneringen føles lidt i overkanten men man skal have adgang til en sektionsritning for at kunne sige det med sikkerhed.
J justusandersson sagde:
Limtræ og ståldimensionerne matcher ikke hinanden rigtigt. Limtræ 140x540 svarer nærmest til HEA 260. Skal man sammenligne den anden vej, så svarer HEA 220 (som er 21 cm høj og 22 cm bred) snarere til 140x450. Dimensioneringen føles lidt i overkanten men man skal have adgang til en sektionsritning for at kunne sige det med sikkerhed.
Hej,

Okay.
Jeg har lagt ind sektionsritning samt planritning. På planritningen har jeg ringet ind den væg, som skal væk.
Jeg tænker, at man lægger stålbjælken på regler/limträ i dimension 115x115. Eller behøver stålbjælken ligge på stålregel?

Huset har fagværksspær, der kun hviler på ydervæggene. Der er ingen bærende skillevægge i stueetagen. Du har ikke brug for en bjælke. Hvem har givet dig det råd?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Huset har fackværkstakstoler som kun hviler på ydervæggene. Der er ingen bærende skillevægge i stueetagen. Du behøver ingen bjælke. Hvem har givet dig det råd?
Synes det er lidt mærkeligt at det står i den tekniske ifølge indsat billede nedenfor.
Hvor man specificerer at bærende indervæg er af regel og byggplade

En teknisk specifikation med detaljer om byggmaterial som bärande innerväggar av reglar och byggplattor samt olika typer av bjälklagsmaterial.

Den er bare sjusket udfyldt. Tjek hvad der står om tagstole.

J justusandersson sagde:
Den er bare sjusket udfyldt. Tjek hvad der står om tagstole.
Hej,

jeg har gjort det. Og jeg synes, at det er meget uklart.
Der står, at man kan have brug for en bærende væg.
Men ikke i klartekst, hvornår man har brug for det...

K Kane sagde:
Jeg tror Justus mener, hvad der står om dine takstolar.
Jep, tænkte næsten det. men der står faktisk intet om dem i min tekniske…

Den detalje om spærtype havde de sprunget over. Den tekniske beskrivelse er udfyldt af nogen, som ikke er særlig kyndig. Se bort fra den. Hvis spærene ser ud som på sektionstegningen, behøver du ingen afvekslingsbjælke.

J justusandersson sagde:
Den detalje om spærtype havde de sprunget over. Den tekniske beskrivelse er udfyldt af en, der ikke er særlig kyndig. Se bort fra den. Hvis spærene ser ud som på sektionstegningen, behøver du ingen afvekslingsbjælke.
Hej,

Undskyld at jeg stiller spørgsmål hele tiden, men jeg bliver lidt bekymret, det var en bygningsingeniør, der sagde, at jeg havde brug for en afvekslingsbjælke.

Dimensioner på spæret:
Underramme = 50mm x 130mm

Diagonalstængerne har forskelligt udførelse. Jeg lægger billeder på dem også.
Stængerne yderst består af 2 brædder samt 1 lægte, der er sammen sømmet.
2 brædder som har målene 23mm x 100mm og 1 50mmx100mm
stængerne inderst består af 2 brædder med målene 23mmx100mm

Overramme = 50mm x 150mm

Jeg værdsætter virkelig hjælpen!

MVH
Sebastian

Glem afvekslingsbjælke. Disse spær kræver ingen sådan.

• Synes
fahlis
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.