T
Jeg skal sætte vinduer i attefallshuset. Har bestilt PVC vinduer fra nordiska fönster.

Vinduerne monteres ikke som "normale" vinduer med karmsskruer eller skruer gennem karmen. I stedet monterer man en type clips på vinduerne, som man derefter skal skrue fast i reglerne.

Dels synes jeg ikke, at det virker rigtig holdbart, men så vil de også sidde i vejen for vindueskarmen.

Nu har jeg kun sat dem midlertidigt uden at stramme skruerne så meget. Overvejer at bruge fuge skum og så fjerne dem. Ville det fungere?

Hvordan ville I fastgøre vinduerne?

PVC-vindue midlertidigt monteret i et mindre hus, omringet af træramme og clips fastgjort til reglar, med udsigt til en skov i baggrunden. PVC-vindue monteret provisorisk med clips på træramme; etikette på ruden med specifikationer synlig. PVC-vindue midlertidigt monteret i et attefallshus ved hjælp af clips, der er fastgjort til trærammen, med udsigt over skov udendørs. PVC-vindue i attefallshus monteret med metalklip. Knapt fastgjort med skruer, set fra siden, med byggemateriale og udvendig udsigt i baggrunden.

ClasseClas
Det ser spinkelt ud. Hvad står der i bruxen? Jeg ville ikke montere større vinduer på denne måde med tanke på vindlast og andet.

Ja jeg har monteret en del af sådan nogle vinduer. Synes desværre, at de er noget værre rakel. De fungerer fint, når det ikke er store åbningsbare vinduer. Men er det faste vinduer fungerer det godt, men jeg plejer også at bruge skum så de virkelig sidder fast. Men du vil ikke kunne fjerne klipsene efter, at du har skummet dem, men du kunne skære af det, der stikker ud, men jeg tror ikke det er nødvendigt? Så jeg så, at du brugte spændetvinger, når du stillede vinduet. Et tip er at sætte stilleskruer i stedet, som du justerer med et vaterpas og så bare stiller vinduet på. Det plejer at være det nemmeste sådan (y)

• Synes
Tovin
  • Laddar…
T
S Snickarkirre sagde:
Jo jeg har monteret en del sådan nogle vinduer. Synes desværre at de er noget værre rakel. De fungerer fint, når det ikke er store åbnelige vinduer. Men er det faste vinduer, fungerer det godt, men jeg plejer også at fugeskumme dem, så de virkelig sidder. Men du vil ikke kunne få clipsene af efter du har fugeskummet, men du kunne klippe af det, der stikker ud, men tror ikke, det er nødvendigt? Så du brugte tvinger, da du stillede vinduet. Et tip er at sætte stilleskruer i stedet, som du vatrer ind og så bare stiller vinduet på. Det plejer at gå lettest sådan (y)
Så jeg kører fugeskum (y)

Hvordan gjorde du, da du satte smygen? Kom clipsene ikke i vejen da?

Det er ikke tvinger. Det er to vikingearme, de står på. Pumper bare vinduet op, indtil det er i vater. Rimelig let faktisk.

Brug pladegrejerne
Kile som vanligt, skru fast pladerne klart.

Eller sæt klodser på passende steder.

Smygerne bliver vel indenfor salningarna? Så har det altid blevet for mig

Det afhænger af, hvordan du har tænkt dig at montere smygen? Skal du lægge lægter på væggen indvendigt med en 45mm eller sådan noget? Ellers skal du enten bukke dem over lægtekanten, eller så skal du skære det, der stikker ud uden for lægten. Jeg plejer bare at lime smygene med en type som pl800 eller lignende lim. Bare sæt store klatter med lim og tryk så smygen fast i limet. Er der stort mellemrum mellem lægten og der hvor vinduessmygen skal sidde, så er det bare at lime nogle stykker som plywood, indtil du næsten er ude ved stedet hvor smygen skal stå, så putter du en ordentlig klat lim på plywoodstykket og trykker smygen fast.

Jo, jeg så, at det var sådan nogen, vidste bare ikke, hvad de hed ;) det var bare et tip, som jeg synes fungerer fint, men smagen er som bagen. En tanke bare, hvad sker der, når du fjerner dem? Hænger vinduet fast, eller sætter det sig på nogen måde? Tænkte på det, når de hænger kun i clipsene.

T
:)
S Snickarkirre sagde:
Det kommer an på hvordan du har tænkt dig at montere smygen? Skal du reglere på væggen indvendigt med en 45mm eller sådan? Ellers skal du enten bøje dem over regelkanten eller kappe det, der stikker ud udenfor reglen. Jeg plejer bare at lime smygerne med noget som pl800 eller lignende lim. Bare sæt store klatter med lim og så tryk smygen fast i limet. Hvis der er stor afstand mellem reglen og der, hvor vinduessmygen skal sidde, så skal du bare lime krydsfinerstykker, indtil du næsten er ude på det sted, hvor smygen skal stå. Så påfører du en ordentlig klat lim på krydsfinerstykket og trykker smygen fast.

Jo, jeg så, at det var sådanne, vidste bare ikke hvad de hed ;) var bare et tip, som jeg synes fungerer fint, men smag og behag er forskelligt. Bare en tanke, hvordan bliver det, når du fjerner dem, hænger vinduet fast, eller sætter det sig lidt? Tænkte lige da de hænger kun i clipsene.
Skal købe fugeskum, så må vi se, om vinduet bevæger sig, når jeg fjerner vikingarmene :)

Lyder som en plan (y) du fattede hvad jeg mente med smygarna, ikke? Er måske ikke den mest pædagogiske præcis.

• Synes
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie sagde:
:)

Skal købe fogskum, så må vi se om vinduet bevæger sig, når jeg fjerner vikingarmarna :)
Nej det kommer det ikke gøre.
Køb monteringsskum ikke fogskum, det svulmer gør meget

Synes skum i træramme altid bliver bøvl, du fjerner al justeringsmargen når det bevæger sig, og så sprækker det og bliver kulderas, revet så pokkers meget foder af og det strømmer bare ind med luft.

T
S Snickarkirre sagde:
Lyder som en plan (y) du opfattede hvordan jeg mente med smygarna va? E måske ikke den mest pædagogiske præcis.
Haha nej ikke helt :rofl:

T
M MattEri sagde:
Synes skum i træstamme altid bliver skævt, du fjerner al justeringsmargin når det bevæger sig, og så sprækker det og bliver kuldenedfald, revet bort så pokkers meget foder og det bare strømmer ind luft.
Hvordan ville du have fastgjort et sådant vindue?

T Ejmelie sagde:
Haha nej inte riktigt :rofl:
Haha okay, så prøver jeg igen. Men jeg tror ikke, clipsene bliver sendt afsted alligevel. Du skal muligvis bare sætte karmen lidt længere ind i vinduet. Så bliver der et ret stort mellemrum mellem karmen og stolpen rundt om vinduet, men det er bare at tage krydsfinerstykker eller hvad du nu kan tænkes have derhjemme at bruge som afstandsstykker. Lad os sige der bliver 30 mm mellemrum, så tager du bare en klat lim, presser en krydsfinerstykke derhen, så en klat til og på med en krydsfiner mere, så er du oppe i cirka 25 mm. På det der vindue, du har monteret nu, bliver det i hvert hjørne, du skal bygge ud sådan, og så på midten af langsiderne skal du også have afstandsstykker. Når det er gjort, lægger du en ordentlig klat lim på afstandsstykkerne og sætter karmen derhen. Så behøver du hverken skrue eller sømme i karmen, så du får ingen grimme huller.

Angående fugeskum, så spiller det ingen rolle på de der plastikvinduer, for de kan ikke justeres efterfølgende. De sidder, hvor de sidder. Det er det, der er træls med oplukkelige plastikvinduer, for hvis de hænger sig, kan de ikke justeres efterfølgende. Så kører du med fugeskum (y)

S Snickarkirre sagde:
Haha okay så prøver jeg igen. Men jeg tror ikke clipsene vil falde af alligevel. Du vil muligvis bare skulle sætte smygen lidt længere ind i vinduet. Så bliver der ret stor afstand mellem smygen og regleringen omkring vinduet, men det er bare at tage noget krydsfiner eller hvad du nu kan have derhjemme som du kan bruge som afstandsstykker. Hvis afstanden bliver 30mm, så tager du bare en klat lim, trykker en krydsfinerbit på og så en klat til og på med en krydsfiner til, så er du oppe på cirka 25mm. På det vindue, du har monteret nu, bliver det i hvert hjørne, du skal bygge ud på den måde, og så på midten af de lange sider skal du også have afstandsstykker. Når det er gjort, lægger du en ordentlig klat lim på afstandsstykkerne og sætter så smygen på. Så behøver du hverken at skrue eller sømme i smygen, så du får ingen grimme huller.

Angående fugeskum så gør det ingen forskel på de der plastvinduer, for de kan ikke justeres efterfølgende. De sidder der, hvor de sidder. Det er det, der er kedeligt med åbningsbare plastvinduer, for hvis de hænger, kan man ikke justere dem efterfølgende. Så kør du med fugeskum (y)
Jah, det kan justeres, men så justerer man bue, ikke karm.

Jo men da spiller det ingen rolle om det er skummet eller ej iom at karmen bliver der hvor den stod.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.