Hej,

jeg skal fjerne en del (3.5m) af en bærende væg og havde tænkt mig at bruge en limtræsbjælke (66x315) lagt på 90x90 stolper i hver ende. Søjlelasten er beregnet til 22kN med Moelvens beregningsprogram. I den ene ende af åbningen står skorstenspiben, nu synes tømreren, som skal hjælpe med hele projektet, at vi skal indfælde den ende i skorstenspiben i stedet for at bruge en stolpe der. Jeg har ingen idé om, hvad en skorstenspibe kan holde til, er det en god idé, eller skal jeg insistere på at sætte en stolpe der også? Rent æstetisk ville det jo se meget bedre ud, hvis vi ikke behøvede en stolpe, så fra den synsvinkel er idéen god :)

/Otto

Hvad siger skorstensfejeren? Noget siger mig, at han/hun slet ikke vil kunne lide den løsning.
Nogle skorstensfejere godkender ingen som helst form for forankring i skorstenen.

Personligt ville jeg ikke have indfældet eller fastgjort noget i en skorsten, uanset om den bruges eller ej, dette for at den skal kunne mures om uden at man river huset.

/Kent

Er enig med snickarboden. En bekendt har været nødt til at skære i sin bærende limträblak for at den skulle blive fritliggende fra murstocken. Dette i et flere år gammelt hus, hvor konstruktionen var godkendt tidligere.

Ok, så det er ingen god idé, hvis man nogensinde skulle ønske at tænde op i den (i øjeblikket bruges den kun til selvcirkulationsventilation og som emhættekanal fra køkkenet, så jeg antager, at det ville være fint?).

Men hvordan skal jeg gøre, hvis jeg skal have en søjle der så? Den havde jeg jo tænkt mig at fæstne til murstokken for at få en eller anden form for horisontalstøtte, men det går altså ikke?

Går gør det men om det så går at få den skorstenen godkendt til fyring er en anden sag.

Desuden så langsgående træ mod en murstock betydeligt værre ud brandhensyn end hvis man har endetræ imod den så den løsning vil kun føre til flere problemer den dag man vil bruge murstocken til fyring.

Men der må jo være en måde at fastgøre stolpen på?

/Kent

Det de plejer at være følsomme over for er det med et brandfarligt materiale imod.
Du må tjekke med din skorstensfejer, hvad der gælder der, men jeg kunne forestille mig et par plader minarit eller lignende imellem som brandsikring.

Mineriten løser desværre ikke problemet med forankring men selvfølgelig.
Godkender skorstensfejeren fastgørelsen så er det måske en farbar vej.
Dog tror jeg nul på det, eftersom de slår mere og mere ned på risikokonstruktioner.

/Kent

Den eksisterende væg, som jeg skal rive ned, går fra ydervæggen til murstokken (og er fastgjort i den), så fungerer murstokken som "væg" et lille stykke, og derefter fortsætter det med "rigtig" væg (igen fastgjort i murstokken). Det er den første del, der skal fjernes. Så der er virkelig intet andet at fastgøre i for nogen form for horisontal støtte.

Selvom jeg gør den side, der skal aflastes, korrekt, vil jeg altså have problemer med den væg, der er tilbage på den anden side?

hvordan bliver det, hvis du bytter limtræet ud med en stålbjælke da?

Afhængigt af hvordan bjælkelag osv. ser ud, er der sandsynligvis alternative veje at gå, men lad en bygningsingeniør tage et kig på det. Der er en del at overveje mildt sagt, så et korrekt svar kan du ikke få her.

Er det desuden et ældre hus, skal man være lidt forsigtig med styrken på skorstenene; de står oftest hvor de står, men det er nogle gange lidt dumt at regne med dem.

Noget siger mig, at en bygningsingeniør vil sige det samme, dvs. at gøre noget udenfor murstocken.

Fortæl gerne, hvordan det er gået, gerne i PM, er lidt nysgerrig.

/Kent

Hvad er et ældre hus? Dette er bygget 1950.... er det gammelt nok til, at jeg skal være bekymret for skorstens bæreevne?

Jeg har sat mig lidt i suppen, køkkenet er revet, og jeg har ikke rigtig lyst til at vente gennem ferietiden for at få fat i nogen, der kan komme med bedre løsninger. Så enten må det blive søjler parallelt med skorstenen eller bjælken indfældet i skorstenen (hvis den nu holder?). Så må jeg tage mine chancer med skorstensfejeren og håbe, at han er flink. (og ja, jeg ved, at jeg burde have planlagt bedre, men efter et stykke tid bliver man træt af at planlægge og må gøre noget :) )

Jeg købte et hus, som havde fyringsforbud, ikke blevet fejet på 5 år. Skorstensfejeren bemærkede, at underarmen i spærhimmelen var for tæt på muren. Ifølge ham skulle afstanden være mindst 10 cm (længdegående træ).
Du har ikke sagt noget om huset har en overetage eller kælder, men da det er en bærende væg, burde der være en hjertemur eller lignende under gulvet. Kunne man ikke forankre en u-bjælke i den syllen/væggen og lave et hul i taget og lade den stikke op for at blive forankret i spær eller gulvreglen. Forankringen laves med påsvejste vinkeljern. Du kunne da lægge bjælken mod muren (eventuelt fylde hulrummet med mørtel/beton) samt svejse fastgørelser til limtræsbjælken. Bjælken kan derefter males som muren og bør kunne flyde sammen med den.

ottot>Kort sagt...
En murstock er _ikke_ dimensioneret til at tage andre laster end sin egen.
Bare fordi den er muret, skal man ikke antage, at den kan bære bygningen eller dele af bygningen.
Desuden er de ofte muret med så blødt mørtel som muligt for at kunne optage bevægelser.

Tjek med bygningsingeniører eller skorstensfejere, før du gør noget forkert.

Kan i øvrigt godt lide JanneL's indlæg, det er en form for løsning, der ikke påvirker murstocken.

/Kent

hmm, har tænkt gøre præcis som ottot nu efter ferien. Min skorstensfejer har nøje tjekket hvordan det ser ud på min nyindrettede loft og at intet bærende ligger an mod skorstenen så jeg bør nok gøre en løsning som ikke har oplag i skorstenen. Enten limtræ 100 mm fra muren og nogen forankring i spær eller med stålbjælke mod hjertevæg og i spæret.

Tak Kent! Värmer en novis :)

For at spinde videre på U-bjælken: Er det muligt at montere den vertikale bjælke (U eller limträ) på oversiden, såfremt det handler om loftsplads, for at undgå at have en vægstump oppe i loftet på etagen nedenunder. Bjælken kan da fastgøres i den horisontale ved muren og på en understøttelse ved gavlen. Åsene, som er blevet holdt oppe med den bærende væg, kunne så fastgøres/hænges op i nævnte bjælke med en form for bøjlejern og bolte. Dette forudsætter sandsynligvis, at man må skære et hul i gavlen for at sætte bjælken ind. Til gengæld ville man få et helt glat loft i det åbne område, man har lavet.
Vanvittigt? eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.