Tænkte mure min grill op i morgen.

Men når jeg "kaldmurer" som prøve, indser jeg, at min planlagte forskydning med halv sten med kun en kappet sten i hvert skifte (udover i enderne hvert andet skifte selvfølgelig) resulterer i en stødflade, der løber (vertikalt) gennem hele muren, ikke godt. Se den røde markering på billedet.

Ifølge tegelmaster.se bør man have forskydning med mindst 1/4 sten for et godt forband.

Hvordan ville I løse dette?

Mursten lagt til grillbyggeri med rød markering, viser lodret stødlinje som skal rettes. Teglsten er lagt på hvid flade med en have i baggrunden.

Du må trække ind og flytte forbindingen til højre, svært at forklare men hvis du starter med en halv nede i forkanten så forstår du måske?

• Synes
Alko
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sagde:
Du kan jo trække ind og flytte forbandet til højre, svært at forklare men hvis du starter med en halv nede i forkanten så forstår du måske?
Ok, men hvis jeg kører som planlagt med hele sten forskudt ved hjørnerne, så undgår jeg jo ikke to stød fuger lige over hinanden, medmindre jeg bruger to kappede sten i hvert andet skift for at få en ok overlap på 1/3 eller 1/4 sten, men det må vel blive sådan, irriterende bare.

Jeg forstår ikke problemet? Hvis du bare flytter det ind til højre om den røde streg en halv sten, så der ikke er mellemrum, drejer den nederste sten i højre hjørne og så bare trykker højre side ind en halv sten, så er det vel fint? Eller er der et krav om, at det skal være hver anden hel, hver anden halv udad på begge sider?

• Synes
Alko
  • Laddar…
J Jensa86 sagde:
Jeg forstår ikke problemet? Hvis du bare flytter det ind til højre for den røde streg en halv sten, så der ikke er mellemrum, drejer den nederste sten i højre hjørne og så bare presser højre side ind en halv sten, så er det vel fint? Eller er der et krav om, at det skal være skiftevis hel og halv udad på begge sider?
Det der sker da er, at du får en mur uden forband. Man vil altid mure skiftene omløbende for at få en stærkere mur. Ellers ville der selvfølgelig ikke være noget problem.

Forsøger at reducere antallet af afskæringer af dette hårdbrændte marktegl og bibeholde tilstrækkelige overlap mellem stenene i skiftene.

Jensa tænker ligesom mig, men jeg tror ikke, du forstår, hvordan vi mener. Alt bliver i forband, hvis du gør så.

• Synes
Alko
  • Laddar…
Aha, tak, så er jeg med. Sneede ind på at det skulle være ens på begge siderne udad i gavlene, men det er selvfølgelig ikke noget krav.

Kort og godt, du skal skippe symmetrien i forkant på begge sider. Lægger du om-lap hele vejen rundt, så får du en halvsten forkert hver anden omgang i forkant. (antager jeg)

• Synes
Alko
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.