Hej!
Jeg er i gang med at renovere et hus og har mere eller mindre revet alt ud for at bygge det op fra bunden (det er et kataloghus fra '83, som ingen har elsket, og hvor der er blevet røget indendørs). Nu har det en åben planløsning og åbent op til kip, lidt over 3 m.
Jeg vil installere en brændeovn midt i huset med skorstenen ved siden af kippen og tænkte på at opføre en skillevæg som brændeovnen vil stå foran som brandsikring. Mine spørgsmål angående dette er følgende:
- Kan jeg bruge lecablokke af den mindre dimension (75 eller 95 mm i tykkelse) til en væg, der er så høj? Jeg så, at man kan fastgøre skinner i vægge, som blokkene hager i, hvis jeg rejser en regel med skinne i den ene ende og fastgør en i væggen i den anden, burde de vel stå stabilt nok? Hvis jeg bruger denne løsning, kan jeg så pudse reglen, så den ikke kan ses?
- Mit hus står på punktfundament og jeg orker ikke at åbne gulvet og støbe et slags fundament for at tage mere vægt, så mine (økonomisk urealistiske) drømme om en kakkelovn faldt delvist på dette. Lecablokkene jeg kiggede på, var dog hule, så det burde vel være ok?
Lige nu er jeg i gang med at lægge et massivt fyrretræsgulv ovenpå det eksisterende spånpladegulv. Er det dumt at lægge gulv, hvor jeg havde tænkt mig at mure, bortset fra at spare det klisterarbejde?
Tusind tak for hjælp!
Eli