Hej

Som nybegynder skal jeg opføre en 600 mm høj sokkel til et drivhus. Soklen skal opføres af 190*190*590 mm murblokke og bliver 3 skift høj, evt. 4 skift på den ene kortside, som for det meste bliver under jordniveau. Drivhuset bygges på en 100mm isoleret bundplade. Dele af soklen kommer, som jeg nævnte, under jordniveau.

Jeg skal mure for første gang og har nogle spørgsmål, som jeg håber at få svar på. Nogle er måske trivielle, men "better safe than sorry".

Spørgsmål 1 - Med sporede blokke er det lettere (?) at få plads til armeringsjernene, men hvilke fordele er der ved at bruge glatte blokke?

Spørgsmål 2 - Skal jeg forankre 1. skift i bundpladen?
Hvis ja, er det ok bare at bore et 8mm armeringsjern ned i bundpladen, så det stikker op i studsfugen mellem to blokke?

Spørgsmål 3 - Hvor meget armering har jeg brug for?
Er det nok med 1*8 mm mellem 1. og andet skift, eller skal jeg også armere mellem skift 2 og 3?

Spørgsmål 4 - Skal jeg mure med en 10mm studsfuge, eller er det ok at mure uden mørtel i studsfugerne?

To betonblokke, en glat og en spåret, ved siden af hinanden på en hvid baggrund. Blokkene bruges til byggeri af en 600 mm høj sokkel til et drivhus.

Tak på forhånd.

//Jan

Shinue Hobbysnickarn sagde:
Hej

Skal som nybegynder mure en 600 mm høj sokkel til et drivhus. Soklen skal mures op af 190*190*590 mm murblokke og bliver 3 skift høj, evt. 4 skift på den ene kortside, som til dels bliver under jordniveau. Drivhuset bygges på en 100mm isoleret bundplade. Dele af soklen kommer som nævnt under jordniveau.

Jeg skal mure for første gang og har nogle spørgsmål, som jeg håber at få svar på. Nogle er måske trivielle, men "better safe than sorry".

Spørgsmål 1 - Med sporede blokke er det lettere (?) at få plads til armeringsjernene, men hvilke fordele er der ved at bruge glatte blokke?

Spørgsmål 2 - Behøver jeg forankre 1. skiftet i bundpladen?
Hvis ja, er det ok at bore et 8 mm armeringsjern ned i bundpladen, så det stikker op i stødfugen mellem to blokke?

Spørgsmål 3 - Hvor meget armering behøver jeg?
Rækker det med 1*8 mm mellem 1. og andet skift, eller behøver jeg også at armere mellem skift 2 og 3?

Spørgsmål 4 - Behøver jeg mure med en 10 mm stødfuge, eller er det ok at mure uden mørtel i stødfugerne?

[billede]

Tak på forhånd.

//Jan
Ofte er det lettest at få fat i sporede blokke. Det sidste skift kan man vende op og ned.
Hvor stort drivhus og hvor brede blokke. Hvad er der for underlag?

A Alexn72 sagde:
Oftest er det nemmest at få fat på sporbare blokke. Sidste skift kan man vende op og ned.
Hvor stort drivhus og hvor brede blokke. Hvad er der for underlag?
Det skal blive ca 15m2 og underlaget er en 10mm betonplade + 100mm isolering + 200mm singel 8/16.
Lige så nemt at få fat på begge typer blokke hvor jeg bor, 1kr i prisforskel.
Blokkene jeg agter at bruge er 190* 190*590 mm, dvs den største der findes hvor jeg bor.

Senest redigeret:
Betonpladen er 100mm, ikke 10mm!

Det skal være ca. 15m2 og underlaget er en 10mm betonplade + 100mm isolering + 200mm singel 8/16.
Lige let at få fat i begge typer blokke, hvor jeg bor, 1kr i prisforskel.
Blokkene, jeg har tænkt mig at bruge, er 190*190*590 mm, dvs den største, der findes, hvor jeg bor.
Jeg vil sige, at med de forudsætninger spiller det mindre rolle, hvordan du vælger at gå videre. De vil holde. Men jeg ville have valgt at køre med stød samling. Gætter på, at du skal pudse efterfølgende.
Blokkene i sig selv vil bidrage med tilstrækkelig vægt til, at de bliver stående, så forankring i pladen er heller ikke et krav efter min mening. Er det et meget vildtudsat område, så måske... Men...
Selvom det er en betonplade, så tænk på, om du vil have vand og el ind, hvis det ikke allerede er besluttet.

A Alexn72 sagde:
Jeg ville sige, at med de forudsætninger spiller det mindre rolle, hvordan du vælger at gå videre. De vil holde. Men jeg ville have valgt at bruge stødforbindelse. Gætter på, at du skal pudse bagefter.
Blokkene i sig selv vil bidrage med tilstrækkelig vægt til, at de bliver stående, så forankring i pladen er heller ikke et krav efter min mening. Hvis det er meget vindudsat, så måske.. Men...
Selv om det er betongplade, så tænk over, om du vil have vand og el, hvis det ikke allerede er besluttet
Tak for dine svar.
Ja, soklen skal pudses og males, nej, det er ikke vindudsat, ret godt beskyttet, og ja vand, el og brønd/afløb er indført.
Hvor meget armering ville du selv bruge?

Tak for dine svar.
Ja soklen skal pudses og males, nej det er ikke vindudsat, ganske velbeskyttet og ja vand, el og brønd/afløb er indført.
Hvor meget armering ville du selv bruge?
Jeg lagde 2 stk. 8mm mellem 2 stk. blokke, men jeg satte dem direkte i muld. Så ingen betonplade som de kunne stå på.

Hej
Jeg prøver med nogle nye spørgsmål.
Muren til drivhuset er stort set færdig, og jeg skal påbegynde pudsningen.
Kan man tage en pause i pudsningen fx. midt på en væg og starte igen med pudsningen dagen efter?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.