Jeg har tænkt mig at sætte gips (6mm) på tretexplader i et pudset murstenshus fra 1958. Jeg har lige fjernet gamle finérplader (eller noget lignende) som har været sømmet ovenpå tretexen. Tretexen har et lag af, hvad der ser ud til at være papir og gips. Bagved finérpladerne kan man på overfladen af tretexpladerne se sortflammende pletter. Det er værst rundt om samlinger, ved sømhoveder og især ved ventilen. Piller man overfladen af papir og gips bort, ser tretexen helt fin og upåvirket ud indeni.
Eftersom dette er værst ved sømhoveder og ved ventilen og ligger på overfladen, tyder det vel på, at der er noget, som er opstået, når indeluften møder de koldeste dele af væggen. Spørgsmålet er, om det er snavs, eller sort skimmel, eller noget andet uheldigt. Og om der er risiko for, at man bygger fugtskader og skimmel ind i væggen, hvis man sætter gips op ovenpå dette?
Hvad siger I, bør man fjerne tretexpladerne og erstatte med gips, eller kan man fint sætte renoveringsgips direkte over dette? Der er generelt ikke nogen synlige fugtskader på andre steder i huset.