Sidder og tegner på en lille tilbygning til vores etplans rækkehus. Skal bygge en atriumgård ind midt i huset. Så det bliver som et lavt Attefallhus midt på mit tag. Rundt om hele tilbygningen skal der være 50 cm høje vinduer.
Jeg overvejer at undlade et udhængende tag på tilbygningen og i stedet have en plade, der bukkes over, og derefter kommer facaden. Se billede 1 og 2.
Det jeg undrer mig over, er en god løsning. Om der er nogle risici ved at bygge på denne måde.
Hvordan får man til konstruktionen? Er der nogen, der har erfaringer med dette?
Billede af lignende tilbygning:
Billede 1:
Billede af hus med den tænkte overgang mellem tag og væg.
Da der var boligmessen i Hammarby søstad for lidt over 10 år siden, blev der arrangeret rundvisninger med ledere, der havde været involveret i projektet, og jeg deltog i en med en projektansvarlig fra et af boligforeningens udlejningsselskaber. Hun fortalte, at arkitekterne ønskede, at deres huse skulle bygges uden tagfod, dvs. moderne og som de fleste huse blev bygget, men at de nægtede, fordi de skulle have ansvaret for vedligeholdelsen og ikke ønskede større vedligeholdelsesomkostninger senere pga. større facadeproblemer. Det var selvfølgelig noget, som byggefirmaerne, der solgte til andelsboligforeningerne, helt ignorerede, og derfor var boligforeningens huse de eneste huse i området, der havde tagfod.