Jeg, ligesom sikkert mange andre, Lykkedes med at købe et hus lavet af Mockfjärd Elementhus AB. Uden at vide det ved køb, og er i gang med at totalrenovere huset. Har fundet på nogle smarte løsninger til at trække fleksibel rør til elen,

Og har fået fat i nogle tegninger, men forstår mig dog ikke på dem overhovedet. Da jeg har nul erfaring i at læse tegninger, men har lykkedes med at finde ud af, at elementerne er fordelt i det mindste.

Tilbage til sagen, jeg vil gerne rive den del væk, der er markeret på billedet, hvilket er trappen op til overetagen (indgangen) tør jeg det? Forklar venligst grundigt! Og helst ingen gæt, hvis I ikke kender disse huse. Hvis det også er nødvendigt med tegninger af overetagen, vil jeg forsøge at få fat på en tegning af dette.

Stort tak på forhånd /Mathias

• Gulnet bygningstegning med detaljer og mål, en blå markeret sektion angiver en trappe. Glas og tallerken kan ses i baggrunden.
M Mathias94 sagde:
Jeg, præcis som sikkert mange andre, lykkedes at købe et hus lavet af mockfjärd elementhus AB. Uden at vide om det ved købet, og er i øjeblikket i gang med at totalrenovere huset. Har fundet på nogle smarte løsninger for at trække flexslanger til elen,

Og fået fat i nogle tegninger, forstår dem dog slet ikke. Da jeg har nul erfaring i at læse tegninger, men har lykkedes med at finde ud af at elementerne i det mindste er fordelt.

Tilbage til sagen, jeg vil gerne rive den del væk, der er markeret på billedet, hvilket er trappen op til overetagen (Indgangen), tør jeg det? Forklar venligst grundigt! Og helst ingen gæt, hvis I ikke kender disse huse.
Behøves der tegninger af overetagen også, så skal jeg forsøge at få fat i en tegning på dette.

Stort tak på forhånd /Mathias
Ingen?

• Synes
KevinEK
  • Laddar…
Bor siden et antal år i et Elementhus, så er jeg rimeligt indforstået i konstruktionen. Forstår jeg dig rigtigt, at det er som en "portal" over trappen op til overetagen, og at det er den, du overvejer at fjerne?

Har fundet på nogle smarte løsninger til at trække flexslange til el

Dejligt at man ikke er alene om at have købt et Mockfjärds hus uden at indse det før købet...

Undskyld at kapre tråden. Men tror der er mange, der er interesserede. Måske kan du beskrive det i en ny tråd:
Smarte løsninger til at trække flexslange lyder meget interessant. Kan du beskrive, hvordan du gjorde?

Senest redigeret:
B bearmaniac sagde:
Bor siden et antal år i et Elementhus, så er hyfsat indforstået i konstruktionen. Forstår jeg dig ret, at det er som en "portal" over trappen op til overetagen, og at det er den, du overvejer at fjerne?
Det stemmer godt det. :)

O Ombyggnationsnewby sagde:
Har fundet på nogle smarte løsninger til at trække flexslange til elen

Dejligt at man ikke er alene om at have købt et Mockfjärds hus uden at indse det før købet...
Smarte løsninger til at trække flexslange lyder meget interessant. Kan du beskrive, hvordan du gjorde?
Kan tage nogle fotografier, når jeg kommer hjem fra arbejdet og beskrive, hvordan jeg gik til værks. 👍

• Synes
Ombyggnationsnewby
  • Laddar…
M Mathias94 sagde:
Det passer godt. :)
Når du alligevel er hjemme og tager nogle billeder af elløsninger, kan du ikke tage et billede ved trappen også?

Og bare for informationens skyld: har du kælder også?

B bearmaniac sagde:
Når du alligevel er hjemme og tager lidt billeder af elløsninger, kan du ikke tage et billede ved trappen også?

Og bare for informations skyld: har du kælder også?
Her kommer billederne af trappen, bedre sent end aldrig. Har haft lidt travlt, så det faldt ud af min hukommelse.

Jeg skal prøve at nå at tage et billede af, hvordan vi har løst elen i aften som lovet til jer andre! :) men tør ikke love, at jeg husker det. Men det kommer, det lover jeg.

Ja, vi har kælder forresten

• Trætrappe ned til kælder med kat siddende på trinene, omgivet af vægge med træpaneler og afdækket tapet.
  • Trætrappe med vinklet opgang; træpanelvægge; kat kigger frem på trappen; ses fra døråbning.
  • En entré med træpanelvægge, frakker hængt på knager, diverse genstande på en hylde, inklusiv kurv og håndklæder.
Åh, men du har jo gulvelementerne frilagt på overetagen. Perfekt! Så kan du se, hvilke vægge der absolut ikke må fjernes, og hvilke vægge der kun styrker op.

Jeg har lidt svært ved at læse mig til, hvordan det rødt markerede element (eller er det flere?) ser ud. Har det nogle samlinger på sig? Ser det anderledes ud end de andre elementer på en eller anden måde. Jeg forstår simpelthen ikke rigtig, hvorfor det ikke regnes ind i sektionen, som er indtegnet direkte til højre for det (på tegningen, altså).

• Bygningstegning på bord med glas; rødt rektangel markerer element, sektion til højre vist med blå firkant. Målinger og tekst synlige.
B bearmaniac sagde:
Åh, men du har jo gulvelementerne fritlagt på overetagen. Perfekt! Så kan du se, hvilke vægge der absolut ikke må fjernes, og hvilke vægge der bare forstærker.

Jeg har lidt svært ved at læse mig til, hvordan det rødmarkerede element (eller er det flere?) ser ud. Har det nogle samlinger på sig? Ser det anderledes ud end de andre elementer på nogen måde. Jeg forstår simpelthen ikke helt, hvorfor det ikke tælles med i sektionen, der er indtegnet direkte til højre for det (på tegningen, altså).
Det blå er bare som en udstik fra elementerne, hvor der i dag sidder en dørkarm i.
Så min spontane gæt er, at de bare har bygget videre ud, så der skal være en dør til overetage/loftetagen. Kan tage lidt flere fotos, hvis det skulle hjælpe? Alternativt video.

B bearmaniac sagde:
Åh, men du har jo gulvelementerne frilagt på overetagen. Perfekt! Så kan du se, hvilke vægge der absolut ikke må tages ned, og hvilke vægge der bare styrker op.

Jeg har lidt svært ved at læse mig til, hvordan det rødt markerede element (eller er det flere?) ser ud. Har det nogle samlinger på sig? Ser det anderledes ud end de andre elementer på en eller anden måde. Jeg forstår simpelthen ikke rigtig, hvorfor det ikke tælles med i sektionen, som er indtegnet direkte til højre for det (på tegningen, altså).
Du ser på billedet, hvor der hænger en masse jakker og et skostativ. Den korte væg der med en karm i. Er det blå markerede på billedet

O Ombyggnationsnewby sagde:
Har fundet nogle smarte løsninger til at trække flexslange til elen

Dejligt at man ikke er alene om at have købt et Mockfjärds hus uden at forstå det før købet...

Undskyld at kapre tråden. Men tror der er mange, der er interesserede. Måske kan du beskrive i ny tråd:
Smarte løsninger til at trække flexslange en lyder meget interessant. Kan du beskrive, hvordan du gjorde?
Jeg har testet to varianter på elinstallation.
I de første to rum trak jeg flexslange, som blev gemt bag original hul lister. Lidt besværligt, da jeg også valgte at fræse 1-2 koblingsdåser ind i hvert rum placeret højt oppe på væggen.
Originalløsningen har jo desværre ingen tilgængelige koblingsrum.
Løsningen i disse to rum blev heller ikke supergod, da der på flere steder blev lidt for små radier på flexslanger. Kan blive et problem, hvis man senere vil skifte eller supplere med flere ledere.

I de resterende rum har jeg valgt at sænke loftet med 45mm reglar og nyt gips. Så kunne jeg trække ny el i dette rum og sætte loftsdåser, hvor alle koblinger udføres og som derefter dækkes under loftlamper. Dette indebærer selvfølgelig mere arbejde, og man mister lidt i lofthøjde. Men det bliver meget lettere at kunne trække el ligeud og uden besværlige bøjninger.

• Synes
Ombyggnationsnewby
  • Laddar…
M Mathias94 sagde:
Du ser på billedet, hvor der hænger masser af jakker og en skohylde. Den korte væg der med en karm i. Det er blå markeret på billedet
Ja, præcis. Men jeg overvejer, hvordan elementet ("kassen"), som på tegningen ligger nærmest til højre for trappen, ser ud (det element, jeg har markeret med rødt). Er det omtrent halvvejs ind i huset langt? Eller er det elementet opdelt i sektioner? Elementet, der er markeret med rødt, er tegnet på en anden måde end de lange elementer, der ligger yderligere præcis til højre for det, og jeg er usikker på hvorfor.

B bearmaniac sagde:
Ja, præcis. Men jeg overvejer hvordan elementet ("kassen") som på tegningen ligger nærmest til højre for trappen ser ud (det element som jeg har markeret med rødt). Er det omtrent halve huset langt? Eller er elementet opdelt i sektioner? Elementet som er markeret i rødt er tegnet på en anden måde end de lange elementer som ligger yderligere præcis til højre for det, og jeg er usikker på hvorfor.
Element til højre går igennem halve huset mere eller mindre præcist. Samt at skorsten går i den optegnede firkant på tegningen.
Elementet hvor jeg vil fjerne væggen går fra yderdøren (begyndelsen af elementet nedad set) og videre, så er det en gang som er formet og går til venstre i billedet, trappen til kælderen går præcis under trappen op.
vedhæfter billeder af element mod køkken og element mod trappe

Håber du forstår hvordan jeg mener 😁

• Træpanelvæg med radiator og døråbning. Sort kommode med handsker og værktøj ovenpå. Element mod køkken og træbeklædning.
  • Gang med trægulve, trævægge, to døre og jakker hængt på kroge. Barnevogn står ved siden af en radiator nær yderdøren.
Så tolker jeg det som, at det, jeg har ringet ind med rødt, i troen på at det var ét enkelt element, egentlig er to stykker elementer?

Hvis det er tilfældet, ville jeg være forsigtig med at tage den fremspringende væg ned - jeg ville i det mindste ikke gøre det uden yderligere forstærkende foranstaltninger. Min følelse, efter at have boet i et sådant hus i otte år, er, at det er nok at sætte en solid tværgående regel (45x170+) i loftet som erstatning for de små vægstykker, der fjernes (orange i tegningen). Disse reglar skal helst fastgøres direkte igennem hele gulvbjælkelaget med 8x240-skruer, mindst en skrue per element. Hvis det desuden er muligt at fastgøre dem til henholdsvis væggen til venstre på tegningen, vil konstruktionen blive desto mere stabil. Påvirkningen på huset bør være minimal med denne foranstaltning.

Det skal understreges, at dette er en kvalificeret gætning, ikke en konstruktørudtalelse. Jeg baserer min følelse bl.a. på, at i mit hus havde nogen et sted fjernet en bærende væg ca. 8 elementer bred, og gulvbjælkelaget styrtede ikke ind i flere år (hvor mange er uklart, men mindst fire år, formentlig klart mere).

• Papirlayout med bygningsplan, viser dimensioner og markeringer i blå og orange, muligvis relateret til strukturelle elementer eller vægge i en bygning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.