Endnu en tråd om samme emner. Skal sende prøver ind, men vil stadig gerne høre, hvad I tror. Se følgende to billeder.

Kan det hvide lim være asbest?

Under tæppet på det andet billede er der noget grønt pulver, jeg formoder, at det er limet, der er tørret. Asbest?

Kom til at røre ved pulveret af bare fart, inden jeg begyndte at tænke på, at det faktisk kunne være farligt..

• Grønne og grå gulvfliser med rester af hvidt og grønt lim, muligvis asbest, på en snavset gulvoverflade i et gammelt rum.
  • Underlaget af matte med synligt grønt pulver mellem det og gulvet; muligvis tørret lim, som skribenten undrer sig over, om det kunne være asbest.
Den typen af gulv plejer at indeholde asbest. Men analysen vil vise, om det er tilfældet for dig.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno sagde:
Den typen af gulv plejer at indeholde asbest. Men analysen vil vise, om det er tilfældet i dit tilfælde.
Vinylpladerne er høj risiko ja. Tror du også tæppet er i farezonen?

Bedste svar

Den type vinylplade ville jeg næsten turde sætte en finger, i det mindste en negl, på at den indeholder asbest. Heldigvis er det et materiale, der næppe støver, så at sige. Limmet er umuligt at gætte. Kan være hvad som helst. Hjemmeblandet endda.

Den anden måtte ville jeg gerne få bedre billeder af, grønt pulver lyder mærkeligt. Kan det ellers være en nedbrudt grålumppapir?

Tips til prøvetagning:

Klip et hjørne af vinylmåtten, både på det grå og grønne. Sørg for, at der sidder lim på, så de undersøger det samtidig.

Det grønne pulver kan du lave tapeprøver af, tag en gennemsigtig taperemse og fold kanterne ind, så du har noget at holde i, dut et par steder i pulveret.

Har selv fået god service hos Evema.

Er det ikke asbest i limene, men i vinylmåtten: fjern lortet og vådtør. Luft ud.

Asbest i limene og du ikke kan få det løst på anden måde end at det skal slibes eller fræses (kan jo ellers fx sidde på masonit og fås løs i hele stykker): leje luftrenser og støvsuger med korrekt filter. Vådtør efterfølgende.

Alt med asbest handler om at undgå støvspredning. Der er ingen grund til bekymring, når det ligger der.

K Krabbeluring sagde:
Den typen af vinylplade ville jeg næsten vove at sætte en finger, i det mindste en negl, på at det indeholder asbest. Heldigvis er det et materiale, der næppe støver, så at sige. Limet er umuligt at gætte. Kan være hvad som helst. Hjemmeblandet endda.

Den anden måtte vil jeg gerne få bedre billeder af, grøn pulver lyder mærkeligt. Kan det være en forvitret grålumppap ellers?

Tips til prøvetagning:

Klip et hjørne af vinylmåtten, både på den grå og grønne. Sørg for at lim sidder fast, så de kigger på det samtidig.

Det grønne pulver kan du lave tapeprøve på, tag en gennemsigtig taperemse og fold kanterne ind, så du har noget at holde i, dup på nogle steder i pulveret.

Jeg har selv fået god service hos Evema.

Er der ikke asbest i limerne, men i vinylmåtten: fjern skidtet og vådtør. Ventiler.

Asbest i limerne og du ikke kan få det løs på anden måde end at det skal slibes eller fræses (kan jo ellers fx. sidde på masonit og få løs i hele stykker): lej luftrenser og støvsuger med korrekt filter. Vådtør bagefter.

Alt med asbest handler om at undgå støvspredning. Der er ingen grund til bekymring, hvor det ligger.
Tak for informationen!

Ja alt googling i løbet af aftenen har jo skræmt mig gevaldigt nu. Jeg knækkede jo et stykke af pladen af, der havde lim på, det gjorde jeg i kælderen og lagde det i en plastikpose til analyse. Den er jo ret hård og plastisk, så det støvede overhovedet ikke (ved at fibrene er usynlige). Tænkte ikke, det ville være så farligt. Søger man på internettet, virker det jo som om, det er slut og det bare er at afvente en cancerdiagnose...

G goosen sagde:
Tak for informationen!

Ja al den googlen i løbet af aftenen har jo skræmt mig ret meget nu. Jeg brød en bid af pladen, der havde lim, det gjorde jeg inde i kælderen og lagde den i en plastikpose til analyse. Den er jo ret hård og plastikagtig, så den støvede jo ingenting (ved at fibrene er usynlige). Tænkte ikke, det ville være så farligt. Søger man på internettet, ser det jo ud til, at det er kørt, og det er bare at vente på en kræftdiagnose…
K Krabbeluring sagde:
Den type vinylplade ville jeg næsten våge at sætte en finger, i det mindste en negl, på, at den indeholder asbest. Heldigvis er det et materiale, der næppe støver, så at sige. Limen er umulig at gætte. Kan være hvad som helst. Hjemmeblandet endda.

Det andet tæppe ville jeg gerne have bedre billeder af, grønt pulver lyder mærkeligt. Kan det være en forvitret grålumppap ellers?

Tips for prøvetagning:

Klip et hjørne af vinyltæppet, både på det grå og grønne. Sørg for, at lim sidder på, så de kigger det samtidig.

Grønt pulver kan du lave tapeprøve på, tag en gennemsigtig taperep og bøj kanterne ind, så du har noget at holde i, dyp på nogle steder i pulveret.

Er der ikke asbest i limene, men i vinyltæppet: fjern skidtet og vådtør. Luft ud.

Asbest i limene, og du ikke kan fjerne på anden måde end at det skal slibes eller fræses (kan jo ellers fx sidde på masonit og få det ud i hele stykker): lej luftrenser og støvsuger med korrekt filter. Vådtør efterfølgende.

Alt med asbest handler om at undgå støvspredning. Der er ingen grund til bekymring der hvor det ligger.
Alle andre tæpper på overetagen har samme type konstruktion, blød plast med et lag af fiber under (ser næsten ud som gutefibre), som igen er limet på masonit. Det grønne pulver ser ud til at være tørret lim.

G goosen sagde:
Alle andre tæpper på overetagen har samme type konstruktion, blød plast med et lag af fiber under (ser næsten ud som gutefibre), som igen er limet på masonit. Det grønne pulver ser ud til at være tørt lim.
Ah okay, linoleum plejer jo mere at være en vævet historie med gitter, måske er dette kokosfibre. Lugter ikke meget af asbest af den type tæppe, men limet lyder jo ret mistænkeligt. Vend gerne tilbage med prøveresultater.

K Krabbeluring sagde:
Ah okay, linoleum plejer jo mere at være en vævet historie med gittermønster, måske er dette kokosfibre. Lugter ikke meget af asbest af den type måtte, men limen lyder jo ret mistænkelig. Vend gerne tilbage med prøveresultater.
Yes jeg vender tilbage! Behøver man være bekymret for at have brudt en plade op?

G goosen sagde:
Yes jeg vender tilbage! Behøver man være bekymret for at have brækket en skive?
Nej! Nej! Nej!

• Synes
Dilato
  • Laddar…
G goosen sagde:
Yes jag återkommer! Behöver man vara orolig för att ha brutit sönder en skiva?
Synes jeg virkelig ikke. Den bekymring burde du i så fald kunne blæse væk på fem minutter med gennemtræk i rummet. Eller hvad?

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
[link]

Det bedste er at ikke bekymre sig for noget, der ikke er farligt.
Noted. Vender tilbage når jeg får svar.

G goosen sagde:
Yes jeg vender tilbage! Behøver man være bekymret for at have brækket en skive?
I så fald havde vel typ ingen overlevet 60'erne?

• Synes
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
K Krabbeluring sagde:
Den typen af vinylplade ville jeg næsten turde at sætte en finger, i det mindste en negl, på at den indeholder asbest. Heldigvis er det et materiale som næppe støver, så at sige. Limmet er umuligt at gætte. Kan være hvad som helst. Hjemmeblandet endda.

Den anden måtte ville jeg gerne få bedre billeder på, grøn pulver lyder mærkeligt. Kan det være en forvitret grålumpspap ellers?

Tips til prøvetagning:

Klip et hjørne af vinylmåtten, både på den grå og grønne. Sørg for at lim sidder på så de kigger på det samtidig.

Grønne pulver kan du lave tapeprøve på, tag en gennemsigtig taperemse og fold ind kanterne så du har noget at holde i, dub på nogle steder i pulveret.

Er det ikke asbest i limerne, men i vinylmåtten: tag skramlet af og vådtør. Luft ud.

Asbest i limerne og du ikke kan få af på anden måde end at det skal slibes eller fræses (kan jo ellers f.eks. sidde på masonit og få af i hele stykker) : lej luftrenser og støvsuger med korrekt filter. Vådtør bagefter.

Alt med asbest handler om at undgå støvspredning. Der er ingen grund til bekymring der det ligger.
Held du ikke satte en finger på spil! Fik resultaterne i dag og ingen af prøverne indeholdt asbest. Positivt overrasket faktisk. Eftersom asbestangsten har sat sig fast, er der stadig en vis tvivl tilbage. Testede kun den grønne plade med lim, altså ikke den grå. Men det virker utroligt, hvis den grå skulle indeholde asbest og ikke den grønne? Men vil stadig sende flere prøver fra andre steder i huset. Vil poste billeder og resultater senere.

• Synes
Dilato og 3 andre
  • Laddar…
G goosen sagde:
Tur du ikke satte en finger på spil! Fik resultaterne i dag, og ingen af prøverne indeholdt asbest. Positivt overrasket faktisk. Eftersom asbestnojan har sat sig fast, så er der stadig en vis tvivl tilbage. Testede kun den grønne plade med lim, altså ikke den grå. Men det virker usandsynligt, hvis den grå skulle indeholde asbest og ikke den grønne? Men skal alligevel sende lidt flere prøver ind fra andre steder i huset. Vil poste billeder og resultater senere.
Ja, den grå kan meget vel indeholde asbest alligevel, men jeg må sige, at en af de mindre bekymrende, rent personligt, materialer er jo vinylmåtter. Det varierer meget med fabrikaterne af måtter. F.eks. havde Holmsund flere serier med fliser uden asbest og flere med, som de bl.a. kaldte viny-best. Asbesten er meget bundet, så du skulle jo være nødt til at slibe dem eller rive dem i stykker for at frigøre noget asbest at tale om. Jeg selv synes, de er ret flotte, f.eks. i en forstue, så jeg ville gerne tage nogle af dem og lime dem på deres rette sted og polere dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.