1,735 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Midlertidigt rum i kælderopbevaring - gulv og indretning
Har en tanke om at indrette et kontor i kælderrummet. Rummet er stort og tanken er at dele det op til et mindre rum med en skillevæg. Vægge og gulv er af beton, uisoleret og ikke drænet siden huset blev bygget, men der er ingen fugtgennemtrængning, nyligt inspiceret. Det er ikke meningen, at det skal være noget permanent, men noget der vil blive brugt 3-4 år for derefter at kunne blive tilbageført til opbevaring, da jeg kun har et midlertidigt behov for rummet.
Vandbåren varme og der er en radiator i rummet, hvor rummet er tænkt at være.
Gulv
Ønsker ikke at hæve niveauet på gulvet mere end nødvendigt, men er nødt til at gøre noget ved kulden, da det er iskoldt i dag. Platonmåtte og noget klikgulv ovenpå? Kan man lægge tæppe direkte på platon, eller har man brug for gulvplader også?
Vægge
Malede betonvægge er i sig selv ikke noget problem for mig rent æstetisk, men er det bedre at isolere fra indersiden af økonomiske årsager, eller gør det kun en lille forskel?
Inden I svarer, tænk kortsigtet (3-4 år) og budget. Det er selvfølgelig pænt og behageligt med gulvvarme osv., men det sparer jeg hellere til badeværelset ved siden af, som skal være permanent.
Vandbåren varme og der er en radiator i rummet, hvor rummet er tænkt at være.
Gulv
Ønsker ikke at hæve niveauet på gulvet mere end nødvendigt, men er nødt til at gøre noget ved kulden, da det er iskoldt i dag. Platonmåtte og noget klikgulv ovenpå? Kan man lægge tæppe direkte på platon, eller har man brug for gulvplader også?
Vægge
Malede betonvægge er i sig selv ikke noget problem for mig rent æstetisk, men er det bedre at isolere fra indersiden af økonomiske årsager, eller gør det kun en lille forskel?
Inden I svarer, tænk kortsigtet (3-4 år) og budget. Det er selvfølgelig pænt og behageligt med gulvvarme osv., men det sparer jeg hellere til badeværelset ved siden af, som skal være permanent.
Måske endda et nålefiltstæppe ville fungere på gulvet og kun pudsede vægge?
Gulvet er malet fra tidligere, ingen farveafskalning og ser fint ud. Ved dog ikke hvilken type maling det er.
Gulvet er malet fra tidligere, ingen farveafskalning og ser fint ud. Ved dog ikke hvilken type maling det er.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,183 indlæg
Så længe du har et væg-til-væg tæppe, der ånder, dvs. ikke har en gummibagside, bør det gå fint at lægge det direkte på betonen.
https://www.kilandsmattor.se/blogg/heltackningsmatta-i-kallare-pa-betong-i-trappa/
https://mattplattor.se/fakta/kan-man-lagga-in-en-heltackningsmatta-i-kallaren/
https://www.kilandsmattor.se/blogg/heltackningsmatta-i-kallare-pa-betong-i-trappa/
https://mattplattor.se/fakta/kan-man-lagga-in-en-heltackningsmatta-i-kallaren/
Jeg vil gerne isolere indervæggen, så der ikke bliver så dåseagtig lyd, hvad bruger man så til isolering i kælder? Eller spiller det ingen rolle for en indervæg?
Jeg tænkte at bruge metalskinner i gulv og loft og træregler, så OSB og gips. Er det ok, hvis man bare efterlader en luftspalte på et par mm fra gulvet mod pladerne?
Jeg tænkte at bruge metalskinner i gulv og loft og træregler, så OSB og gips. Er det ok, hvis man bare efterlader en luftspalte på et par mm fra gulvet mod pladerne?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,183 indlæg
For at gøre det enkelt og billigt kan du sætte tykke gardiner op foran væggene, det både forbedrer lyden og fungerer som isolering.
Men så længe du ikke har træ direkte mod gulv og vægge, kan du jo sætte indvendige vægge op, hvis du vil.
Men så længe du ikke har træ direkte mod gulv og vægge, kan du jo sætte indvendige vægge op, hvis du vil.
Jeg vil have en rigtig væg, der deler, da den anden del af kælderen bruges som opbevaring og til mindre snedkerarbejde, så jeg vil ikke have den snavs ind på kontoret. Det bliver en rigtig væg med en dør til opbevaringen på den anden side.
Opbevaringen varmer jeg heller ikke op lige så meget, så det måske er godt med isolering i væggen for varmens skyld. Den har jo ikke nogen kontakt med betonen, så det måske ikke spiller nogen rolle, hvad jeg vælger? Den sidste regel havner jo mod en ydervæg, men der tænkte jeg at efterlade en luftspalte. Er det godt nok, eller behøver jeg tænke om der?
Opbevaringen varmer jeg heller ikke op lige så meget, så det måske er godt med isolering i væggen for varmens skyld. Den har jo ikke nogen kontakt med betonen, så det måske ikke spiller nogen rolle, hvad jeg vælger? Den sidste regel havner jo mod en ydervæg, men der tænkte jeg at efterlade en luftspalte. Er det godt nok, eller behøver jeg tænke om der?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvordan lave midlertidigt soveværelse af dette område (som kan genskabes)
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bygga temporärt rum i garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Renovering källarförråd / rum - svartmögel [bild]
Grund & Markarbeten -
Renovering källarförråd / rum - svartmögel [bild]
Grund & Markarbeten -
Lave værelse af kælderrummet
Byggematerialer & Byggeteknologi