Hej! Renoverer lidt derhjemme.

Vi skal udskifte bordpladen i køkkenet og forlænge den over den del, der tidligere var en "halv væg/ bar del. Inden vi skar væggen ned, var den cirka 30 cm højere. Nu har vi skåret væggen ned og skal lægge bordpladen hele vejen ud til gipsen. Vi kommer dog til at skulle udskifte den ydre plade, som fodpanelet hviler på (det blev lidt svært at redde gipsen). Jeg afskyr dog at arbejde med gips og vi har ikke noget godt rum til at save. Byggemarkederne skærer heller ikke gips, kun træmateriale. Er det en dum idé i stedet for 16mm gips yderst at anvende en 16mm OSB eller MDF plade? Fordele/ ulemper?

Bordpladen skal kun hvile på rammen, selvom den går hele vejen ud til sidste gipsplade. Alt materiale bagved vil ligge ~1mm lavere end rammen, hvor vi fuger mellemrummet.

//

• En køkkenrenovation med en delvist demonteret væg, hvor en ny træbordplade skal monteres og tilpasses; plastik afdækning på væggen.
S Stockholms sagde:
Hej! Renoverar lidt derhjemme.

Vi skal udskifte bordpladen i køkkenet og forlænge denne over delen som tidligere var en "halv væg/ bar del. Inden vi kappede væggen var den cirka 30 cm højere. Nu har vi skåret væggen af og skal lægge bordpladen hele vejen ud til gipsen. Vi kommer dog til at skulle udskifte den ydre plade som gulvsoklen hviler på (det blev lidt svært at redde gipsen). Jeg afskyr dog at arbejde med gips og vi har ikke noget godt rum til at save. Byggemarkederne kapper heller ikke gips, kun træmateriale. Er det en dum idé at i stedet for 16mm gips yderst anvende en 16mm OSB eller MDF plade? Fordele/ ulemper?

Bordpladen skal kun hvile på stommen trods at den går hele vejen ud til sidste gipsplade. Alt materialet bagved vil ligge ~1mm lavere end stommen hvor vi fuger mellemrummet.

//
Ville sige at det afhænger af hvilken finish du ønsker. OSB er jo ret groft i strukturen og kræver en del spartling hvis det skal blive jævnt og pænt men det går bestemt at male direkte på også selv om det ser lidt groft ud. Mdf malet med almindelig vægmaling giver den samme finish som med gips men er jo dyrere, hvorfor det mest anvendes til møbler osv. Ellers behøver du jo ikke save gips da det støver en masse, men det er nok med en hobbykniv, men det har du sikkert styr på.

• Synes
Odi et Amo
  • Laddar…
O OscarFC sagde:
Ville sige, at det afhænger af, hvilken finish du ønsker. OSB er jo ret groft i strukturen og skal spartles en del, hvis det skal blive jævnt og pænt, men det kan selvfølgelig males direkte, selvom det ser lidt groft ud. MDF malet med almindelig vægmaling giver samme finish som med gips, men er jo dyrere, hvorfor det mest bruges til møbler osv. Ellers behøver du jo ikke save gips, da det støver en masse, du kan nøjes med en hobbykniv, men det har du sikkert styr på.
Tak for tips!

Det bliver aldrig lige, når jeg skærer gips. Ved ikke, hvad jeg gør forkert, men uanset hvordan jeg gør, smuldrer kanterne... SÅ - hvis jeg er villig til at bruge flere penge på MDF for at undgå lidt hovedpine, tror du så, at finishen bliver som gips, og det kan være en god idé?😉

S Stockholms sagde:
Tak for tip!

Det bliver aldrig lige, når jeg skærer gips. Ved ikke, hvad jeg gør forkert, men uanset hvordan jeg gør, smuldrer kanterne... SÅ - hvis jeg er villig til at bruge flere penge på MDF for at undgå lidt hovedpine, tror du så, at finishen bliver ligesom gips, og det kan være en god idé?😉
Jeg vil tro, at du ikke har en tilstrækkeligt skarp kniv i så fald. Hvis det smuldrer lidt, kan man file lidt på det med en almindelig fil, men siderne dækkes som regel af en gipsliste, som man spartler ind eller en almindelig hjørnelist i træ. Ellers går kanten let i stykker, hvis man kommer til den.

Bruger du MDF og kanten på pladen er synlig et sted og skal males, skal den behandles først, hvis det skal se godt ud, når du påfører maling. Jeg plejer at stryge to ret tykke lag med trælim på, inden jeg grunder, og det giver et ok resultat.

Mdf er følsomt over for fugt, hvis man får en ridse/hul i overfladebehandlingen, svulmer det op ved fugt. Så hvis det er udsat for vand der, er det måske mindre godt. Det normale er, at man sætter osb+gips for at få en glat overflade. At spartle osb er nok ikke at anbefale.

Kan du ikke købe dækskiver, der matcher køkkenlåger/bordplade og gøre det til en del af designet? (Med forbehold for at jeg ikke har set resten af køkkenet)

Tidligere havde man ofte spånplader på væggene og tapetserede direkte på dem. Det sprækker ofte i samlingerne. Jeg kan forestille mig, at det er let at få det samme problem med MDF. Med hensyn til fugt er MDF ikke så vandtæt, som man kunne ønske sig til køkkenlåger. Men det er jo ikke, hvad det drejer sig om her. Det er jo ikke et sted, der vil blive specielt udsat for fugt. Gips er jo heller ikke specielt vandtæt.

Det kan sikkert fungere godt med MDF. Men med det sagt kan man knække gips på en kontrolleret måde uden at det støver farligt også. Derimod kan man ikke spartle og slibe væggen glat uden at det støver, uanset plademateriale.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.