Skal bygge en skillevæg for at dele soveværelset i sommerhuset. Væggen vil være 2x2,3m.
Sommerhuset er bygget i 70'erne. Andre indervægge er bygget med 70mm regler betrukket med 10mm spånplade, ingen isolering. Væggene i soveværelset er også spånplade + tapet. De gamle og den nye væg skal derefter tapetseres. Da det er et sommerhus, forsøger vi at holde omkostningerne nede.
1. Er der noget, der taler imod at bygge væggen på præcis samme måde som de øvrige indervægge og beklæde den med spånplade?
2. Hvordan forberedes spånpladen (eller andet bedre materiale?) bedst til tapetsering?
Sommerhuset er bygget i 70'erne. Andre indervægge er bygget med 70mm regler betrukket med 10mm spånplade, ingen isolering. Væggene i soveværelset er også spånplade + tapet. De gamle og den nye væg skal derefter tapetseres. Da det er et sommerhus, forsøger vi at holde omkostningerne nede.
1. Er der noget, der taler imod at bygge væggen på præcis samme måde som de øvrige indervægge og beklæde den med spånplade?
2. Hvordan forberedes spånpladen (eller andet bedre materiale?) bedst til tapetsering?
Jeg ville have bygget med 45x70 regel isoleret spån/OSB og gips, for du får en meget bedre lydvæg med gips, samt at du har noget bagved at skrue hylder og billeder op på osv..
Derefter får man en holdbar overflade på gips på spånplade, så revner tapetet altid et eller andet sted..
Derefter får man en holdbar overflade på gips på spånplade, så revner tapetet altid et eller andet sted..
Tak for svaret! Den første tanke var at sætte gips på den nye væg men er begyndt at vakle lidt. Er det ikke underligt at have 3 af 4 vægge beklædt med spånplade og den fjerde med gips?Rejäl sagde:
Det kan måske være mærkeligt at have tre vægge med spån og en med gips. Men det kan jo ikke ses gennem tapetet. Jeg ved ikke, om det største problem med spånplade i væggen er, at pladen bevæger sig mere end gipsen, eller om det er, at den sidder dårligere på reglarne, da den kun er sømmet fast. Men det plejer ofte at revne i samlingerne. Jeg ville ikke lave en ny væg med spån som overflade, hvis hensigten var at tapetsere. Overfladen forberedes på samme måde som gips. Rul overfladen med tapetklister og lad tørre før tapetsering.
Mærkeligt og mærkeligt, men hvis det er en afgrænsende væg mod et andet soveværelse eller rum, hvor der er mere lyd, så kan der være en tanke.. Men ellers bliver det ret meningsløst i dit tilfælde kan jeg synes..S Söderblad sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Materialval till platsbyggt förvaringsskåp
Möbelsnickeri -
Vad är detta för material, som väggpanel på innervägg?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Kakel bänk för handfat - hur och i vilket material?
Badrum -
Tips på tillförlitligt instrument för att mäta fukt i olika material?
Verktyg & Maskiner -
Bygga förråd. Hjälp med material, avstånd osv
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus