Jeg vil lægge trægulv på et lille område (2,1 x 1,6 m) hvor
underlaget består af en forholdsvis ny støbt betonplade (4 måneder indendørs).
Betonpladen udgør et repos i en trappe og er ikke udstyret med
gulvvarme, men rummet under reposet er opvarmet. Trægulvet er
lavet af fer og not massive "planker" i alm.
Anbefalingen, jeg har fået, er at lægge strøer på betongulvet og skrue
plankerne fast i strøerne i en vinkel på 45 grader gennem noten.
Mit problem er, at jeg vil minimere "højden" på gulvet, og da
selve plankerne allerede er 14 mm, ville det blive alt for højt, hvis
man lagde fx en 20 mm strø under.
Helst ville jeg bare lime trægulvet mod betonen, men så får man vel
problemer med fugt og risikerer, at træet slår sig, eller findes der
noget smart lim eller andet produkt, man kan bruge? En jeg spurgte,
nævnede noget om "teknisk silikon"...
Så, findes der en smart måde at minimere "konstruktionshøjden" samtidig med
at man undgår fugtproblemer forårsaget af betonen?
underlaget består af en forholdsvis ny støbt betonplade (4 måneder indendørs).
Betonpladen udgør et repos i en trappe og er ikke udstyret med
gulvvarme, men rummet under reposet er opvarmet. Trægulvet er
lavet af fer og not massive "planker" i alm.
Anbefalingen, jeg har fået, er at lægge strøer på betongulvet og skrue
plankerne fast i strøerne i en vinkel på 45 grader gennem noten.
Mit problem er, at jeg vil minimere "højden" på gulvet, og da
selve plankerne allerede er 14 mm, ville det blive alt for højt, hvis
man lagde fx en 20 mm strø under.
Helst ville jeg bare lime trægulvet mod betonen, men så får man vel
problemer med fugt og risikerer, at træet slår sig, eller findes der
noget smart lim eller andet produkt, man kan bruge? En jeg spurgte,
nævnede noget om "teknisk silikon"...
Så, findes der en smart måde at minimere "konstruktionshøjden" samtidig med
at man undgår fugtproblemer forårsaget af betonen?
Man kan lægge aldersbestandig plastik og derefter en slags gummiremse tværs det kommende gulvs retning, og derefter bore og skrue gulvet fast gennem noten med særlige betonskruer. Man skruer der, hvor gummiremserne ligger, så det bliver tæt.
Også dette lyder interessant, men giv mig mere info om gummiremserne (tykkelse, produktnavn, etc.) samt skruerne (forboring med pløkker, eller hvad?)jon_h sagde:
Det var et stykke tid siden jeg lagde sådan et gulv, men systemet kom dengang fra Baseco, og medfulgte altså deres gulv. Men det er sikkert muligt at få fat i remserne og skruerne et andet sted fra. Og nix, der behøves ikke nogle plugs, skruerne drejer man direkte i betonen. Der går derimod mange firemillimeters SDS-bor, de går i stykker hele tiden..
Her findes monteringsanvisning:
http://www.baseco.se/pdf/montering_betong.pdf
Her findes monteringsanvisning:
http://www.baseco.se/pdf/montering_betong.pdf
Citat:
Oprindeligt postet af Bror
http://www.isola.se/kampanjStop.asp Læg dine gulvbrædder på samme måde som et parketgulv.
Den der måtte så jo enkel ud, men forklar gerne mere for en nybegynder. Antager at man ruller måtten ud på betonen, men hvad sker der så?
Du lægger først et lag Platon ventitex for at undgå klapperlyde, derefter ruller du platon gulvmåtten ud, den giver jo et luftspalte mod betonen, så eventuel fugt kan ventileres ud. Nu er underlaget for gulvbrædderne klar. Gulvbrædderne limer du i noten som et flydende gulv med en åbning på min. 5 mm mod væggene. Gulvbrædderne skal være lige og plane for at det skal blive godt. Brug en ventileret sokkel mod væggene.
Oprindeligt postet af Bror
http://www.isola.se/kampanjStop.asp Læg dine gulvbrædder på samme måde som et parketgulv.
Den der måtte så jo enkel ud, men forklar gerne mere for en nybegynder. Antager at man ruller måtten ud på betonen, men hvad sker der så?
Du lægger først et lag Platon ventitex for at undgå klapperlyde, derefter ruller du platon gulvmåtten ud, den giver jo et luftspalte mod betonen, så eventuel fugt kan ventileres ud. Nu er underlaget for gulvbrædderne klar. Gulvbrædderne limer du i noten som et flydende gulv med en åbning på min. 5 mm mod væggene. Gulvbrædderne skal være lige og plane for at det skal blive godt. Brug en ventileret sokkel mod væggene.
Ang. mitt tidligere indlæg, det er måske at overdrive lidt med Platon, da ingen fugt kan komme nedefra, som det kan ske med en plade på jorden.
Hvis gulvbrædderne er af en sådan kvalitet, at de kan lægges som flydende gulv, kan du gøre sådan her: Plastfolie, pap og derefter lime gulvbrædderne sammen i noten. Du skal måske lave en anordning for at presse brædderne sammen, når du limer, for at få tætte samlinger. Hvis brædderne er lidt krumme og skæve, er jon_hs forslag nok et godt alternativ.
Hvis gulvbrædderne er af en sådan kvalitet, at de kan lægges som flydende gulv, kan du gøre sådan her: Plastfolie, pap og derefter lime gulvbrædderne sammen i noten. Du skal måske lave en anordning for at presse brædderne sammen, når du limer, for at få tætte samlinger. Hvis brædderne er lidt krumme og skæve, er jon_hs forslag nok et godt alternativ.
Jeg har nu kigget ordentligt på brædderne og opdaget følgende:
- Det er not + løs fjer snarere end not + fast fer.
- Brædderne er ikke helt plane men lidt konkave set fra oversiden
- Testede en planke og der bliver en lille sprække når man presser dem sammen (med hånd).
Kan man bruge samme monteringsmetode for not + løs fjer som for not + fast fer? Antager at det er skruning (jonh's metode) der gælder i og med at brædderne ikke er helt plane...
- Det er not + løs fjer snarere end not + fast fer.
- Brædderne er ikke helt plane men lidt konkave set fra oversiden
- Testede en planke og der bliver en lille sprække når man presser dem sammen (med hånd).
Kan man bruge samme monteringsmetode for not + løs fjer som for not + fast fer? Antager at det er skruning (jonh's metode) der gælder i og med at brædderne ikke er helt plane...
Jeg undersøgte jon_h's tips om Basecos produkter, og det lød smart og godt, men desværre var de ret dyre. Især i betragtning af at jeg skal købe hele pakker af alt, selvom jeg kun skal lægge 4-5 m2 gulv. I alt ville skruer og lister koste 1000 kroner!
Fik et forslag fra en anden kant:
Skruv fast plywood (måske 8 mm tyk - almindelig plyfa?) mod betonen med forsænket skrue og plug.
Læg eventuelt en foammåtte (trinstøjdæmpning) under plywooden.
Lim plankerne fast på plywooden med trælim. Læg vægte på og lad det tørre.
Lyder billigt og rimeligt nemt, men giver en bygningshøjde på måske 10 mm ekstra ud over gulvets 22 mm.
Findes der flere alternativer, eller skal man gå med det smarte dyre, ifølge devisen om at man får, hvad man betaler for?
Fik et forslag fra en anden kant:
Skruv fast plywood (måske 8 mm tyk - almindelig plyfa?) mod betonen med forsænket skrue og plug.
Læg eventuelt en foammåtte (trinstøjdæmpning) under plywooden.
Lim plankerne fast på plywooden med trælim. Læg vægte på og lad det tørre.
Lyder billigt og rimeligt nemt, men giver en bygningshøjde på måske 10 mm ekstra ud over gulvets 22 mm.
Findes der flere alternativer, eller skal man gå med det smarte dyre, ifølge devisen om at man får, hvad man betaler for?
Hvorfor ikke lime Mosaikparket direkte på betonen?
Mosaikparket limes med fleksibelt lim direkte på betonggulv og er 8 mm tykt massivt træ, der ligger på net omtrent som glasmosaik. Disse gulve bliver meget slidstærke og anvendes bl.a. i offentlige miljøer.
http://www.woodia.se/produkter-mosaikparkett.php?id_floor_group=8
/Patrik
Mosaikparket limes med fleksibelt lim direkte på betonggulv og er 8 mm tykt massivt træ, der ligger på net omtrent som glasmosaik. Disse gulve bliver meget slidstærke og anvendes bl.a. i offentlige miljøer.
http://www.woodia.se/produkter-mosaikparkett.php?id_floor_group=8
/Patrik
zachris sagde:Jeg har nu kigget grundigt på tiljerne og opdaget følgende:
- Det er not + løs fjeder snarere end not + fast spont.
- Tiljerne er ikke helt plane, men lidt lidt konkave set fra oversiden
- Testede en planke, og der bliver en lille åbning, når man presser dem sammen (for hånd).
Kan man anvende samme monteringsmetode for not + løs fjeder som for not + fast spont? Antager, at det er skruning (jonh's metode), der gælder, i og med at tiljerne ikke er helt plane...
Hvis tiljerne/plankerne ikke er helt plane, er de sandsynligvis forkert fremstillet.
Kig i enden på en planke. Hvis årringene er vendt, så du har kernesiden opad (den der er mod midten af træstammen), bøjer træet sig den anden vej, fordi årringene stræber efter at rette sig ud p.g.a at cellerne i splintveden er større og derfor tørrer hurtigere end på kernesiden. Da bøjer de på kernesiden (og det er den side, som man vil/skal have opad, men savværkerne ignorerer nogle gange at tjekke, hvilken der er kernesiden). For at modvirke dette skal plankerne være sporet med nogle lave og parallelle savspor langs med gennem årringene, så denne stræben modvirkes. Da forbliver tiljerne plane. (Du kan selv lave sådanne spor. Max 1/3 af tykkelsen i dybden. Så skal du først lægge dem op udendørs med strø imellem under presenningsoverdækning (og helst med ekstra belastning), så de absorberer fugt og retter sig ud. Så save.)
For at lægge et massivt trægulv med den mindst mulige byggehøjde er metoden at lægge det flydende bedst. Dvs. lime i fugerne uden at sømme (eller skrue) det fast i underlaget og med en god spalte mod vægge og andre faste genstande. Da kan træet absorbere fugt, svulme og derefter tørre sammen igen (hvilket det gør hvert år, efteråret tørrer det, når varmen kommer på, foråret svulmer det, når luftfugtigheden øges om sommeren) uden at sprække i fugerne.
For at holde sammen på gulvet (i betragtning af at også tunge genstande på gulvet hindrer bevægelse) er den anvendte metode af Holmsund gulv (stålbåndsmetoden) at anbefale. Den indebærer, at du under tiljerne vinkelret mod længderetningen lægger stålbånd af en eller anden art (cc 1-1½ meter), der fastgøres i første og sidste bræt. Mellem tiljerne og btg.-en har du då brug for et glidelag af en eller anden art, og eftersom du påstår, at det ikke er fugt, du skal isolere for, kan du nok bruge en plastfolie + en grålumppap. (Selv ville jeg have lagt blå Platon og klapperfolie på den, ikke omvendt.)
En ting der har slået mig er, at der tilsyneladende findes forskellige definitioner på massive trægulve, eller også har jeg misforstået alt. Mine gulvplanker består af massivt træ på oversiden (ca. 10 mm) og en slags "finér" på undersiden (ca. 12 mm). Er dette et massivt gulv eller består et massivt gulv af kun træ (ingen finér)?
Interessant. Jeg har faktisk fået det forslag fra andre jeg har spurgt også.
Hvordan fastgør man stålbåndene? Ville almindelige "hullesbånd" være tilstrækkelige?
Jo, det er fugtisolerung jeg har brug for - har jeg sagt noget andet så har jeg vrøvlet.
zachris sagde:Ohuha, det lyder ikke godt. Måske skal jeg simpelthen reklamere dem? Skal tjekke det med årringene først...
Noget, der har slået mig, er, at der tilsyneladende findes forskellige definitioner af massive trægulve, eller også har jeg misforstået det hele. Mine gulvplanker består af massivt træ på oversiden (ca. 10 mm) og en slags "plywood" på undersiden (ca. 12 mm). Er dette et massivt gulv, eller består et massivt gulv kun af træ (ingen plywood)?
Nej. Massivt trægulv er noget, der er lavet af samme træsort hele vejen igennem (kaldes nogle gange også for homogent trægulv).
Det du har fået er en finer med bagvedliggende bærer, i dette tilfælde tilsyneladende plywood. Der skal ikke være nogen spor på bagsiden, da plywood er krydsfineret og dermed formstabil/spærret, og der findes ingen årringe at se i enderne.
Hvad der muligvis kan være sket med formstabiliteten på plyen, er, at man har udeladt den kontralimning, der skal være på plywoodens fri side, eftersom der opstår trækkræfter i limfugen mellem finer og plywood p.g.a. forskellig udvidelse. (Det kan du lettest se på, hvis plywooden er synlig eller overlimeret med en film/papir af en slags.)
zachris sagde:
Jeg må henvise dig til Holmsunds gulv i Holmsund. Fabrikken brændte dog ned i 1968, og jeg ved ikke, om den er genopbygget igen eller er blevet opkøbt af en anden. Stålbåndet som sådan er mere af den type, man bruger ved emballering af store trækasser. Hålband er for tykt. Man fastgør det på undersiden af den første bræt med speciel grov FH-søm/skruer. I slutningen på den sidste bræts underside. Da skal man måle op og klippe båndet af først og derefter fastgøre det og derefter rejse den næstsidste bræt op og trykke både den og den sidste bræt ned i fugen samtidig for at opnå tilstrækkelig spænding på båndet. Lidt som man gør, når man lægger parketgulv i slutenden.
zachris sagde:
I så fald blå Platonmatte + klapperfolie og så brædderne. Brug da også Syninge ventileret gulvliste langs væggene for at ventilere rummet under gulvet og lad ikke gulvet og Platonmatten nå helt ud til væggene. Minimum 5 mm spalte anbefales.
Tak for al information og værdifulde tips! Jeg valgte til sidst at montere gulvet efter metoden som jon_h anbefalede, og resultatet blev faktisk ret godt. Er nogen interesseret i at se lidt billeder af monteringen samt slutresultatet, så findes de i følgende blogindlæg:
http://lundhagen.blogspot.com/2008/01/sista-betonggolvet-borta.html
http://lundhagen.blogspot.com/2008/01/sista-betonggolvet-borta.html