Hej,

Hvordan beregner/modellerer man forskydningen (displacement) på en bjælke, der udsættes for kræfterne på billedet (en linjelast ovenfra og en punktlast nedenfra), men står på et udstrakt støtte?

Jeg har testet skyciv beam og structural 3D samt sbbalk 9.0, men der findes ingen støtte for udstrakt støtte (linear support).
Kernebalk med en lineærlast på 8.6 kN/m ovenfra og en punktlast på 17 kN nedefra. Materialer: Kertobalk 45x300 og beton.

Senest redigeret:
Hvis jeg forstår din skitse korrekt, så har du en kertobalk på en betonkonstruktion, som du ønsker at belaste?
Hvordan du skal opsætte randbetingelserne, og hvordan balken opfører sig, afhænger jo helt af, hvordan du har fastgjort balken i betonen?
Er den limet langs hele underkanten eller kun fastgjort i enderne?
Lasten ovenfra vil jo gå direkte igennem Kertobalken uanset og kun skabe trykspændinger vinkelret på balkens retning. Hvordan din opadrettede punktlast påvirker bøjningen opad, afhænger jo helt af, hvordan Kertobalken er fastgjort i betonen, som er ekstremt meget stivere end balken...

Kertobalken er ikke fastgjort i betonen overhovedet, men ligger blot på den. Tanken er, at punktlasten skal løfte balken en smule fra betonen. Og spørgsmålet er hvor meget.

Tak @tobbbias, men det er vel mere princippet om, hvordan man angriber dette problem. Bjælkens egenskaber har jo betydning for resultatet men ikke metoden (forhåbentlig og gissende).

Alle eksempler og programmer jeg har set understøtter kun et antal støttepunkter (med vægt på punkter), som begrænser bevægelserne i visse akser. Det, jeg gerne vil have med i beregningen, er dels en støtte, der er udbredt (som en linjelast bare en støtte) og desuden kun begrænser nedad.

Senest redigeret:
Det meget besværlige svar:

Sæt op den elastiske linjes differentialligning for hver del (mellem steder noget ændres, støtte, punktlast og så videre). Du får 4 skarvvilkår ved hver overgang.

Nyd det ;-)

Hvad er årsagen til spørgsmålet, bare ren nysgerrighed?
I eksempelvis FEM Design er dette intet problem at modellere.

@kashieda Tak :) Håbede måske på en genvej, nogen smart måde at bruge de tilgængelige mekanismer til noget approximativt. Det er jo ikke ligefrem et elementartilfælde.

For 15-20 år siden kunne jeg måske have gjort et forsøg, men man bliver jo ikke klogere med årene :)

@bossespecial Vil løfte en bjælke for at skubbe paller ind, men fastgørelsen i bjælken har begrænset maksimumbelastning. Tak for tipset om FEM Design, skal se om jeg kan få det til der.

Senest redigeret:
Måske ser jeg ikke hele vidden af problemet, men er det ikke noget, som en praktiker kunne løse ved at sætte et koben mellem Kertobalken og betonen og evt. øge løftestangseffekten med et påsat rør, indtil balken er løftet så meget, at kammeraten kan skubbe skiverne ind … .??

• Synes
C.Lundin
  • Laddar…
Jeg er slet ikke med på problemstillingen, men bliver det lettere, hvis man "deler" bjælken på midten og betragter den ene ende som frit oplagt og midten som fast indspændt?

Protte

• Synes
Ingenjören og 1 anden
  • Laddar…
Der mangler vigtig information om bjælkens længde for at forstå, om kræfterne kan komme i ligevægt.

• Synes
Ingenjören
  • Laddar…
@witten Bjælken er 13.5 meter og har støtte hele vejen.

Bedste svar

Du kan løse det approximativt med nogen enkelte procents fejlmargen med de programmer, du har.

17 kN løftekraft vil aldrig kunne løfte mere end 1,98 m bjælke. Modellerer du en så lang to-støtte bjælke med dine angivne laster, tager kræfterne hinanden ud, og 0 kN går til ende-støtterne. Læs deformationen af.

• Synes
Ingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.