12,552 læst ·
15 svar
13k læst
15 svar
løfte op HEA200 jernbjælke til mellemdæk?
Hej!
Jeg så, at nogen i en anden tråd vidste, at en HEA220 vejer ca. 60 kg per meter. Passer det? Jeg har HEA200 og undrer mig over, om nogen ved, hvad de vejer per meter.
Jeg skal forsøge at få to stykker op til et mellemdæk på 2,5 meters højde. De er henholdsvis 4 og 5 meter lange. Vi bor på et bjerg, så ingen kraner kan komme ind. Nogle tips til, hvordan man skal få dem op?
mvh
Marcus
Jeg så, at nogen i en anden tråd vidste, at en HEA220 vejer ca. 60 kg per meter. Passer det? Jeg har HEA200 og undrer mig over, om nogen ved, hvad de vejer per meter.
Jeg skal forsøge at få to stykker op til et mellemdæk på 2,5 meters højde. De er henholdsvis 4 og 5 meter lange. Vi bor på et bjerg, så ingen kraner kan komme ind. Nogle tips til, hvordan man skal få dem op?
mvh
Marcus
En sådan bjælke tager jeg på skulderen
, nå ja, den ene side i hvert fald. Paller er brugbare til meget, bl a til støtte under en bjælke. Det går at løfte et stykke ad gangen, med en løftestang = jernstang/bræt/regl og så støtte under efterhånden, en side ad gangen. Det tager lidt tid med sådanne job, hvis man nu er utålmodig, men går det ikke at køre ind i stuen med en gaffeltruck, så må det gå med håndkraft, til en ringe omkostning= nogle øl.............
Burde også være muligt at bygge 2 midlertidige 3-ben og hænge løfteblokke under dem til at løfte med. Nu afhænger det jo lidt af, om man har højden fri, men det burde man have, hvis man nu ikke har noget der at fastgøre en løfteanordning i.
snuttjulle, en trebening er altid god at tage til, men jeg forudsatte, at der er et loft 2,5 meter oppe, derfor går det ikke med trebeningen, og så tager joh blokken sin plads. Man må også forudsætte, at rummet har sin begrænsning, samt at bjælkerne er mindst lige så lange/brede som rummet, så derfor bliver det til at knixe dem ind, hvis jeg har forstået det rigtigt.
Tak for de gode råd.
Jeg forstår ideen med skinner og rør, som man ruller bjælkerne på.
Problemet er, som I har været inde på, at få dem op i 2,50 meters højde og få dem ind på en overetage, hvor de skal indfældes i et mellemdæk. Jeg har fri højde, men så skal de ligesom ind i en åbning.
Bifoger et billede af, hvordan huset vil se ud, når bjælkerne skal ind.
Jeg forstår ideen med skinner og rør, som man ruller bjælkerne på.
Problemet er, som I har været inde på, at få dem op i 2,50 meters højde og få dem ind på en overetage, hvor de skal indfældes i et mellemdæk. Jeg har fri højde, men så skal de ligesom ind i en åbning.
Bifoger et billede af, hvordan huset vil se ud, når bjælkerne skal ind.
som jeg forstår mener I, at man kan fastgøre en eller anden form for vinsch eller talje i tagfoden for at få op bjælkerne?
Det må vel være ret solidt beslag og fastgørelsesordning for at sætte op en stærk vinsch, der skal løfte cirka 250 kg?
Det må vel være ret solidt beslag og fastgørelsesordning for at sætte op en stærk vinsch, der skal løfte cirka 250 kg?
Kan du lægge noget ovenover åbningen. På diverse varehuse kan man købe manuelle spil ret billigt inklusiv nogle meter bånd, bruges til bådtrailer bl.a. og kan rulle både frem og tilbage. Jeg købte en på biltema for 250kr (klarer 500kg) da jeg skulle løfte en lille bordsdrejebænk (250kg dog). Lavede en midlertidig stativ med spillet ovenpå, løftede drejebænken og flyttede bordet ind under - besværligt men ikke svedigt i hvert fald. Hvis du har mulighed for at sætte to sådanne op i hver ende, på oversiden af åbningen så har du en meget effektiv løfteanordning.
Vi lagde en 8 m HEB 280 (800 kg) op ved hjælp af paller og donkrafte.
Den første meter blev løftet af en traktor med pallegafler gennem en bred døråbning, derefter lagde vi paller under og løftede en pallehøjde ad gangen med donkrafterne. Man skal tage det roligt og passe på fingrene.
Den første meter blev løftet af en traktor med pallegafler gennem en bred døråbning, derefter lagde vi paller under og løftede en pallehøjde ad gangen med donkrafterne. Man skal tage det roligt og passe på fingrene.
250 kilo er ikke særlig meget faktisk, så det er ikke et større problem at løfte. En trefod eller i dette tilfælde måske bare en a-ramme som man så fæstner i husvæggen bliver en god støtte for en vinsj. Ville gætte på at 2 stk 45X95 er mere end rigeligt.
Tak for rådene. Til sidst byggede jeg en rampe af to stk. 45x170x5400. Så var vi fire personer, der hejsede den op ved hjælp af armkraft og tamp. Vinsjen undlod vi at bruge, da den kun kan løfte 1 meter ad gangen. I dette tilfælde var der en total strækning på knap 6 meter. Se hjemmesiden for billeder og film:
http://hem.fyristorg.com/warnby/bostad/dagbok/index.htm
http://hem.fyristorg.com/warnby/bostad/dagbok/index.htm
Vi forsøgte at gøre det samme, men med et dusin "lejede" bekendte i stedet for traktor. Da vi var halvvejs oppe, tog en af gutterne fat lidt for meget og kørte begge fødder igennem det rådne gulv.mycke_nu sagde:
Han slap med forskrækkelsen, da vi kom ned og hentede ham i krybekælderen :eek:
Sjovt i bagklogskabens lys, men det føltes lidt ...sådan... lige da. Det havde jo været pinligt at tage livet af bekendtskaberne, før bjælken var på plads.
/ Fredrik
præcis den samme med samme mål hahaha lagde vi ind i gaRAGET bagefter med.mycke_nu sagde:
gravemaskinen kørte den ind så langt det gik. så lånte jeg 40 SE paller og havde 2 stk donkraft og 2 stk valvstænger.
fungerede perfekt.
mvh
snickar estwing