Jeg har en kamin, der står på stenplader i dag. Disse er udsavede i laminaten, så de ligger i samme højde. Jeg vil nu lægge et nyt gulv på det eksisterende gulv, men får så problemet, at jeg skal skære det nye gulv ud for kaminen...

Alternativ 1 er at løfte kaminen? Hvor svært kan dette være? Har en 1.5-plans villa med skorsten op til taget.

Alternativ 2 er at figursave gulvet efter kaminen. Kan man have laminatgulv i direkte forbindelse? Det er en täljstenskamin fra Contura.

Flere alternativer?

nej du skal jo have gnistskærmen intakt, det som er stenene i dag altså. At løfte brændeovnen er vist ikke altid så nemt da skorstenen ofte står på brændeovnen.

Til (visse?) Contura er der en gnistbeskyttelse i glas, der blot lægges på gulvet foran kaminen.
Så burde du kunne lægge gulv hele vejen frem til kaminen og derefter blot lægge gnistbeskyttelsen ovenpå.

/M

• Synes
urban67d og 1 anden
  • Laddar…
M mgranbom sagde:
Til (nogle?) Contura findes der en gnistskærm i glas, som blot lægges på gulvet foran kaminen.
Så burde du kunne lægge gulv hele vejen frem til kaminen og derefter blot lægge gnistskærmen ovenpå.

/M
Vi har glas som gnistskærm til vores Contura. Under ligger der egetræsgulv. Fungerer fantastisk. Glasskiven er også let at trække ud, så det er nemt at rengøre under den, hvis der er kommet snavs ind.
Måske ikke super tydeligt på det vedhæftede dårlige mobilbillede.
Brændeovn med glasplade og egetræsgulv foran et tv i en stue.

Men så hviler brændeovnen på glasskiven? Jeg er jo nødt til at løfte den for at få skiven under i så fald?

Nej, Glasskivan er skåret efter kaminens fod.

Nej ! Glasskiven ligger løst foran, den er tilpasset til den respektive model.

Det mest fornuftige er at fjerne det gamle og lægge det vya rundt om stenpladerne. Synes jeg iaf.

Halløj igen! Drengen har været syg, så har været nødt til at lægge dette på hylden et stykke tid.

Sådan ser det kedeligt ud i dag. Jeg er bange for, at jeg får en grim kant mod kaminen, hvis jeg lægger gulvet over stenen. Bygger jo en del med foam og gulv. Alternativ to er at fjerne de yderste sten og "skubbe under" gulvet?

• Brændeovn med mosaiksten foran og trægulv ved siden af, overvejer løsning for glidende overgang mellem sten og gulv.
Har sat 2 kroge i loftet i en tagspær og løfter kaminen med 2 spændebånd, så jeg kan trække glasskiven ud.
Sætter også træklodser nederst mellem kamin og væg, så den ikke vælter

Kamin løftet med to spænderemme fastgjort til loftet, træklodser placeret mellem kamin og væg for at forhindre tippning.

Hej, jeg kan have brug for at give mig i kast med noget lignende. Så jeg er nysgerrig på, hvordan det gik for dig?

Wigert Wigert sagde:
Hej, jeg kan have brug for at give mig i kast med noget lignende. Så jeg er nysgerrig hvordan det gik for dig?
Har gjort så flere gange på forskellige brændeovne med isolerede stålrør, men løft ikke mere end nødvendigt.

• Synes
Per Olsson Nyanget og 1 anden
  • Laddar…
Hej, står overfor at løfte vores brændeovn for at trække gnistbeskyttelsen i glas ud. Ca hvor mange mm kan man løfte uden at røgrøret bliver beskadiget?

Det er nok med 1-2 mm for at kunne trække glasskiven ud, men løft lidt ad gangen og mærk efter om skiven løsner sig.

• Synes
Britt-Marie Sundman
  • Laddar…
Undskyld at jeg plager med spørgsmål, men jeg føler mig rådvild. Når vi så har løftet op brændeovnen, fjernet pladen (HVIS VI LYKKES!!) hvordan bliver det så, når vi sætter den på gulvet? Så "mangler" der jo den højde som pladen udgjorde. Må vi måske beholde pladen?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.