6,503 læst ·
16 svar
7k læst
16 svar
Lydisolering omkring luftkanal til Platon ventilator
Hej,
Vi har for nylig lagt ventileret platon-gulv i vores hus. I forbindelse med dette er der en platon-ventilator. Ventilatoren er placeret på sidevinden og har sit udblæs mod gavlen. Til ventilatoren går der en tromle fra gulvet op til ventilatoren via taget (billede platonventilator3.jpg). Intet mærkeligt der. Vores bekymring er, at selve suget fra gulvet larmer. Tidligere kunne man også høre en susen fra tromlen, men der har vi indbygget, så det ikke larmer (billede platventilator.jpg). Dog har vi brug for at fundere over, hvordan vi lydisolerer suget fra gulvet, før vi gør noget. Dette sug larmer ret meget, og vi overvejer den bedste måde at slippe af med det på. Desuden skal vi snart lægge gulv, og jeg vil gerne gøre noget, inden vi lægger gulvet, da jeg ikke tror, gulvet vil isolere lyden godt.
Har I nogle idéer?
Vi har for nylig lagt ventileret platon-gulv i vores hus. I forbindelse med dette er der en platon-ventilator. Ventilatoren er placeret på sidevinden og har sit udblæs mod gavlen. Til ventilatoren går der en tromle fra gulvet op til ventilatoren via taget (billede platonventilator3.jpg). Intet mærkeligt der. Vores bekymring er, at selve suget fra gulvet larmer. Tidligere kunne man også høre en susen fra tromlen, men der har vi indbygget, så det ikke larmer (billede platventilator.jpg). Dog har vi brug for at fundere over, hvordan vi lydisolerer suget fra gulvet, før vi gør noget. Dette sug larmer ret meget, og vi overvejer den bedste måde at slippe af med det på. Desuden skal vi snart lægge gulv, og jeg vil gerne gøre noget, inden vi lægger gulvet, da jeg ikke tror, gulvet vil isolere lyden godt.
Har I nogle idéer?
Løsbygger
· Halland
· 106 indlæg
Almindelig fugemasse måske, hvis det piber i forbindelsen? Isolering rundt om tromlen? Væg-til-væg-tæppe på spån/gips, hvis det fungerer, bare egne tanker ingen erfaring..
Hvor har du placeret ventilatoren?
Skal snart også lægge en platonmatte og lave garagen om til boligareal.
Skal snart også lægge en platonmatte og lave garagen om til boligareal.
Ifølge de anbefalinger, vi fik fra tredjepart (ikke samme firma som installerede systemet), blev ventilatoren placeret i sidevinden lige over rummet, hvor ventilationsrøret løb, med udsugning/udblæsning gennem gavlen.J Jonas Haglund sagde:
Med hensyn til den støj, vi havde, blev det løst. Det skyldtes en søm/skru, der fæstede røret dernede, hvor luften passerede, og det gav en støj. Efter det blev ordnet, blev det markant bedre. Spørg mig ikke om detaljerne, for jeg var ikke med, da de ordnede det. Men det kan være en god ting at tænke på under installationen.
Skulle man få et billede på dette?
Hvilket mærke på blæseren Isola eller Jape?
Var der nogen speciel grund til, at I lod en tredje part anbefale løsningen og en anden bygge den?Coffymonk sagde:
Jeg tænker primært på, at det måske er nemmere at lade samme firma udvikle løsningen og derefter installere den, og så kan man jo rejse sådanne tanker/problemer med dem?
For at installationen skulle få garantien (tror det er 10 år) godkendt af Isola, var en tredje og uafhængig part med til at planlægge og verificere, at installationen blev god. Det skal være en part der er godkendt af Isola, skal tilføjes.Appendix sagde:
Da jeg kontaktede Jape, ville de have 34 for materialet og lægning af tæppet. Ventilatoren og spiraljobbet var ikke inkluderet.
Ah,. okCoffymonk sagde:
Hvad siger installatøren om lydproblemerne?
Ja. Og hvad siger det installerende firma til at I oplever susen. Har de fået chancen for at komme og inspicere/reparere.Coffymonk sagde:
Hvis I har betalt sekscifret er det jo ikke dig der skal komme med løsninger
Som jeg har skrevet er støjen afhjulpet. Røret er indbygget i dag og larmer næsten ikke.Appendix sagde: