A
Hej,

Jeg havde tænkt mig at bygge om 2 skillevægge, der kun er bygget med 45x70 reglar samt 13mm gips på hver side, hvilket gør, at væggene føles utroligt ustabile, og alt lyd slipper igennem.

Tanken er at bevare den ene sides "vægge" og bygge væggen op fra den ene side. (Se billede).

Så jeg ville spørge, hvad I anbefaler med hensyn til fremgangsmåde samt materialevalg for at gøre væggene mere stabile og lydisolere dem ordentligt.

Mvh

• Rum under renovering med delvist blottlagte vægge bygget af trælister, en trædør og en stige. Loftet er træbeklædt, og der er byggeaffald på gulvet.
Jeg havde sat kortlingar mellem de stående reglar. Derefter skruet osb-plader under gipsen.

Har du haft isolering i væggen tidligere? Ellers vil det jo tage en del lyd. Almindelig stenuld burde fungere godt.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Nilstyko Nilstyko sagde:
Jeg ville have sat kortlinger mellem de stående regler. Derefter skruet OSB-plader under gipsen.

Har du haft isolering i væggen tidligere? Ellers vil det jo tage en hel del lyd. Almindelig stenuld burde fungere godt.
Du mener OSB under gipsen som skal op der, går jeg ud fra?

Ingen isolering har siddet der tidligere.

Scj sagde:
Du mener OSB under gipset som skal op, da formoder jeg?

Ingen isolering har siddet der tidligere.
Exakt, under gipset som skal op.

Så vil isolering gøre en stor forskel😃

A
Nilstyko Nilstyko sagde:
Exakt, under gipset som ska upp.

Då kommer isolering göra stor skillnad😃
Absolut! Det var det jeg havde tænkt, men tænkte om der måske fandtes noget andet type materiale, som isolerer endnu bedre. 😊

Muligt at det findes. Men stenuld har god lydisolerende evne, bedre end glasuld har jeg for mig. Jeg tror, at det vil være tilstrækkeligt, hvis det gælder et "almindeligt" rum i en bolig.

Men hvis det er en aftenvågen trommeslager, der skal opholde sig i rummet og øve, så vil 70 mm stenuld ikke være nok.

Isolér omhyggeligt, tætne tag, gulv, væg vinkel, dobbeltgips. Så har du en helt oki væg. Det er bedst, hvis man kan efterlade et stykke luft imellem forskellige væglag, men så bliver væggen hurtigt meget tyk.

• Synes
Anonymiserad 217177
  • Laddar…
A
Tak for alle forslag! Det bliver glasuld > osb > gips samt kortlingar. Nu til noget andet.. opdagede at 2 af reglerne er utroligt skæve, målene er 70x45. Er det muligt at rette dem op på nogen måde uden at rive hele væggen ned?

Mvh s

• Billede af skæv væg med synlige træregler og værktøj på gulvet, herunder en hammer og en sav, i et renoveringsprojekt.
Senest redigeret af en moderator:
T
Jeg vil sige, at du har to forskellige "problemer", som til dels kræver forskellige løsninger.

Er det vigtigt med lydisolering, så er to lag gips bedre end OSB-gips, og hvis man frikobler begge sider af væggene, undgår man mere lyd, der forplanter sig (dvs. sætter flere regler, der er forskudt imellem hinanden, og hvor hver anden regel bærer pladerne på den ene side, og hver anden regel bærer pladerne på den anden side), men det gør væggen tykkere og kan være lidt "bøvlet".
Tungere isolering som stenuld dæmper bedre end glasfiber.

Stabiliteten: her er OSB+gips og kortlæggere en god løsning, det giver jo vægge, som man kan kaste sig imod uden at der sker så meget. Det gør det også lettere at sætte op, hvad man vil, på væggene.

De bøjede reglar, du spørger om, er svære at rette op. Du kan eventuelt høvle ned den side, du har frilagt, for at fjerne bulethed på den ene side af væggen, men den anden side er, hvad den er. Ellers må de udskiftes til nye. Det vil til gengæld skade gipsen, så den skal skiftes, og der skal nye tapeter/maling på den side også.

• Synes
MrBusch
  • Laddar…
A
T Testarn sagde:
Jeg vil sige, at du har to forskellige "problemer", som til dels kræver forskellige løsninger.

Hvis lydisolering er vigtig, er to lag gips bedre end OSB-gips, og hvis man frikobler væggenes begge sider, undgår man mere lyd, der forplanter sig (dvs. sætter flere stolper, der er forskudte hinanden imellem, og hvor hver anden stolpe bærer pladerne på den ene side og hver anden stolpe bærer pladerne på den anden side), men det gør væggen tykkere og kan være lidt "besværligt". Tungere isolering som stenuld dæmper bedre end glasfiber.

Stabiliteten: her er jo OSB+gips og kortlingar en god løsning, det giver jo vægge, som man kan kaste sig imod, uden at der sker så meget. Det gør det også lettere at sætte op, hvad man vil på væggene.

De bøjede stolper, du spørger om, er svære at rette op. Du kan eventuelt høvle den side, du har frigjort, for at fjerne bule på en side af væggen, men den anden side er jo, hvad den er. Ellers bliver det til at skifte dem ud med nye. Det vil på den anden side skade gipsen, så den skal skiftes, og nye tapeter/ommalning på den side også.
Okay, så bliver det eventuelt at skifte glasuld mod stenuld, dog sælger den lokale butik ikke andet end 40, 90 og 140 tykkelse på stenuldspladerne, så jeg antager, at jeg kan tage 140 og dele dem på tykkelsen, så har jeg fået dobbelt så meget af hver plade? 😊

Det bliver osb og gips, der bliver ikke nogen luftspalte, da det bygger for meget.

Jeg hælder til, at jeg skifter stolperne ud og laver væggen om på begge sider i stedet, selvom det nu ikke er noget, jeg vil se, når det er færdigt, så ved jeg, at jeg vil blive irriteret over viden om, at det er skævt.

Hvad vil du helt konkret opnå? Dvs hvilken kravspecifikation har du, hvis væggen skal bygges om?

A
L Liljeros sagde:
Hvad vil du helt konkret opnå? Dvs hvilke krav har du, hvis væggen skal bygges om?
egentlig ikke noget mere end lydisolering og en stabil væg, at det ser æstetisk korrekt ud er bare en bonus

Det går fint at dele på isoleringen. Lidt mere arbejde for dig bare.

Jeg læste lige om fibergipsskiver, som åbenbart har samme lydisolering i en skive som to almindelige. Har ingen erfaring med disse, men det virker jo fint til dit formål.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Nilstyko Nilstyko sagde:
Det går bra att dela på isoleringen. Lite mer jobb för dig bara.

Jeg læste lige om fibergipsplader, som tilsyneladende har samme lydisolering i en plade som to almindelige. Har ingen erfaring med disse, men det ser jo godt ud til dit formål.
Kanon

Almindelig 13mm gips blev købt i går, så det må blive sådan denne gang, men jeg har et par vægge, der skal bygges om fremover, så der skal jeg kigge på fibergips!

• Synes
Nilstyko
  • Laddar…
Scj sagde:
egentlig intet mere end lydisolering og en stabil væg, at det ser æstetisk korrekt ud er bare en bonus
Ved alle løsninger, der er mere omfattende end enkelgips og lidt isolering typisk 45-70mm, vil døren straks blive den begrænsende faktor.

Ønsker man derimod, at selve væggen skal blive lidt mere solid, er et ekstra lag gips en god løsning, ønsker man at kunne skrue mange ting op nemt, letter det at have OSB, men det har dårligere lydpræstationer end gips. Alle konstruktioner, der er mere omfattende end 2 pladelag per side, lidt isolering samt en 70 mm regel i en almindelig villa, er ikke særligt meningsfulde, da lyden alligevel vil finde andre veje.

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.