Vi bor i et elementhus fra Mockfjärd fra -72 og har et ettrørssystem til radiatorsystemet. Disse rør ligger oven på gulvet langs væggene og dækkes i original af en tynd (samt grim og skrøbelig) metal liste. Vi har nu renoveret et af de rum, der har disse metaldæksler og ønsker at sætte noget andet som gulvlister til at skjule/beskytte rørene. Da vi har lagt et 8 mm klikgulv, stikker rørene op til 16 mm og går ved samlemufferne 25 mm ud fra væggen. Jeg har tegnet en hjemmelavet liste lavet af dels klikgulv skåret i strimler og dels hvidmalet træ, ifølge nedenstående skitse:
Det er dog en del arbejde, så hvis nogen har forslag til bedre løsninger, er jeg interesseret.
Jeg har præcis det samme problem i huset, jeg renoverer lige nu. Jeg har besluttet mig for at bruge den samme sokkel (12x69) som på de rørfrie vægge, men for at komme ud fra væggen, hvor rørene ligger, sømmer jeg en fugebånd, der er 19mm bred, bag soklen.
Måske svært at se på billedet, også små støtteklodser nederst på soklen for at give støtte.
Fugebåndet sømmer jeg lidt højere end soklen, den stikker lidt op bag soklen med andre ord. Jeg er tilfreds med resultatet.
Står over for samme udfordring og vil forhåbentlig lave egne sokkellister i stil med den ovenfor.
Men man vil jo have dem så slanke som muligt, de bliver store nok alligevel. Rørpladsen skal være ca. 40x40 mm i mit tilfælde, måske mere i hjørnerne, så afstanden fra ydersiden af soklen til indervæggen er mindst 46 mm, hvis man vælger 6 mm valchromat. Men så kræves der måske en alu-vinkel på indersiden som forstærkning? Valchromat yderst på grund af fugtmodstanden (tørre gulv/lækage vandrør/sjuskede børn).
Hvad tror I? Er 6 mm stærkt nok uden forstærkning bagfra?
Jeg vil gerne have, at mit elementhus står tilbage efter operationen. At skifte rør er ikke udelukket, mest for at få dem mere lige, men at fræse i ydervæggene horisontalt vil jeg ikke gøre af åbenlyse grunde. Meget af bæringen forsvinder så.
Farmand satte hulrørslister over radiatorrørene (enrørssystem), den side som egentlig skulle være udad (skålformede) blev sat indad, de tre sider som egentlig skulle være ind mod væg/loft blev sat udad.
I grove træk ser min løsning ud som tegningen i begyndelsen af tråden, men med nogle praktiske forenklinger.
Den består i dag af tre dele:
En firkantliste, der skrues fast i væggen
En hulkilliste (15 eller 20 mm, husker ikke helt) som fastgøres ovenpå den og stikker ud fem-seks mm uden for listen
En strimmel klikgulv som sættes som lodret låg mod ovenstående og endelig indkapsler røret. I kælderen er den desuden udstyret med slidser for hver 50. cm for at luften skal kunne cirkulere bedre.
Klikgulvet erstatter altså valchromat. Det matcher desuden gulvet hvilket gør løsningen lidt mindre synlig.
Hvad tror I? Er 6 mm stærkt nok uden forstærkning bagfra?
Et godt spørgsmål. Har du ikke et stykke til at teste, hvor holdbart det er i 6 mm? Er der forskel, udover fugtbestandigheden, på Valchromat og almindelig mdf, ellers kan et stykke almindelig mdf vel bruges til at teste med?
Hvis der er plads til at lægge en 3 - 12 mm tyk liste (masonit, træ, mdf) på gulvet under rørene og mod væggen, så bliver det en modhold nedenunder, hvilket bør betyde, at der skal noget tungt, hårdt og mere eller mindre spidst til at slå hul på 6 mm listen. Det ville overraske mig stort, hvis ikke det skulle holde.
Okay, jeg hader at støvsuge og bliver let vred 😡 over det, hvilket så fører til brutal brug og håndtering af mundstykke og støvsuger, så der ser jeg en trussel mod holdbarheden. Men, det kræver, at man har en robust støvsuger/mundstykke, der kan tåle sådan behandling... 🫣
Der er kun én måde at vide det på - test.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.