Renovatør
· Stockholm
· 64 indlæg
Hej!
Sidder og skitserer på et ret stort loft, der skal bygges mellem to betonvægge (ydervægge) samt en indervæg, som i et kantet U.. Bjælkelaget skal fastgøres i samtlige af disse vægge.
Da jeg ikke ved præcis, hvordan indervæggen er opbygget, og hvor høj bæreevne den har, vil jeg styrke bjælkelaget/bærelinjen med en søjle på den væg.
Af forskellige grunde vil jeg gerne, at søjlen bygger så lidt som muligt ud fra væggen.
Spørgsmål: Er det dumt at bruge en limtræsbjælke som søjle, dvs. f.eks. 42/56x180 i stedet for en ren søjle på f.eks. 90x90?
Indser selvfølgelig, at bæreevnen sandsynligvis bliver forringet, men da bjælkelaget allerede vil være fastgjort i to bærende vægge, tænker jeg, at belastningen ikke bør blive alt for høj på netop det punkt.
Sidder og skitserer på et ret stort loft, der skal bygges mellem to betonvægge (ydervægge) samt en indervæg, som i et kantet U.. Bjælkelaget skal fastgøres i samtlige af disse vægge.
Da jeg ikke ved præcis, hvordan indervæggen er opbygget, og hvor høj bæreevne den har, vil jeg styrke bjælkelaget/bærelinjen med en søjle på den væg.
Af forskellige grunde vil jeg gerne, at søjlen bygger så lidt som muligt ud fra væggen.
Spørgsmål: Er det dumt at bruge en limtræsbjælke som søjle, dvs. f.eks. 42/56x180 i stedet for en ren søjle på f.eks. 90x90?
Indser selvfølgelig, at bæreevnen sandsynligvis bliver forringet, men da bjælkelaget allerede vil være fastgjort i to bærende vægge, tænker jeg, at belastningen ikke bør blive alt for høj på netop det punkt.
Ja, hvis søjlen står for sig selv, er det ikke at anbefale med en smal stolpe (dit planlagte limtræ), for den vil bøje sig lettere end en 90x90..
Men hvis den sidder op ad en væg, fungerer det med en smallere, da man kan fastgøre den i den svage retning, så at sige..
Men hvis den sidder op ad en væg, fungerer det med en smallere, da man kan fastgøre den i den svage retning, så at sige..
Renovatør
· Stockholm
· 64 indlæg
Renovatør
· Stockholm
· 64 indlæg
Det ville jeg ikke føle mig tryg ved. Er det altså en mellemloftskonstruktion i beton med en lejlighed under?M Missionshuset Roslagen sagde:
Er du sikker på, at det er dimensioneret til at klare den øgede punktlast? Kraften skal videreføres hele vejen ned til grundlaget.
Hvis du forestiller dig en almindelig villabetonplade, så er den både tykkere og betydeligt mere armeret, hvor linjelast og punktlast skal optages.
Renovatør
· Stockholm
· 64 indlæg
Ja, præcis. Det er et mellemdæk.Q qvirre sagde:Det ville jeg ikke føle mig tryg ved. Er det altså et mellemdæk i beton med en lejlighed under?
Er du sikker på, at det er dimensioneret til at klare den øgede punktbelastning? Kraften skal videre hele vejen ned til fundamentet.
Hvis du forestiller dig en almindelig villabetonplade, så er den både tykkere og betydeligt mere armeret, hvor linjelast og punktlast skal optages.
Men godt pointe. Måske ikke helt så let, som det ser ud. Skal overveje det lidt mere, men man bør vel i hvert fald fordele belastningen på mere end én søjle.
Måske ender det med, at jeg konsulterer en konstruktør, før jeg begynder at grave. Det er som sagt et ret stort loft.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Avlasta limträbalk istället för stolpe?
Fritidshus -
Badrum dimensionering + vägg istället för limträbalk
Badrum -
Limtræsbjælke i stedet for hjertevæg i kælder
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Søm 45x195 sammen i stedet for en limtræsdrager?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Istället för limträbalk
Altan & Uteplats