Bla Tangit-limmet som man limmar samplingsdetektorrør (brandalarm) med er meget stærk lugt på, så der kræves beskyttelsesmaske (åndedræt & øjne) samt beskyttelseshandsker ved anvendelse, lugten sidder i i flere timer så åndedrætsværn er nødvendigt længe hvis det er i en ”tillukket” ejendom.
Bedste svar
De har ingen beskyttelsesrør, hvilket mere eller mindre er et krav hos os i dag med vores træhuse fyldt med isolering. Så er det jo arbejdskostnaden, der er den største del, når man trækker rør, og det går hurtigere at trække en blød slange uden samlinger end at pusle hårde rørdele sammen. Limet og arbejdssikkerhedsreglerne omkring det hæver også omkostnaden.
Tak useless. Det burde vel gå at have beskyttelsesrør af samme materiale? Limmet indeholder normalt butanon, tetrahydrofuran og acetone, vilka alla er relativt ufarlige, hvis man bare har god ventilation. I den tredje verden påfører de limmet direkte med en ubeskyttet finger.useless sagde:
De har ingen beskyttelsesrør, hvilket mere eller mindre er et krav hos os i dag med vores træhuse fyldt med isolering. Så er det jo arbejdsomkostningen, der er den største del, når man trækker rør, og det går hurtigere at trække en blød slange uden samlinger end at pusle sammen hårde rørdele. Limmet og arbejdsmiljøreglerne omkring det driver også omkostningen op.
Enig, PEX og PEM er meget lettere at trække. Ville have været mine absolutte favoritter, hvis de kunne limes som man gør med UPVC. Før eller senere er der altid en eller anden samling, der begynder at lække.
Skal vi begynde at fyre med kul og olie?B BjörnBygger sagde:
Skal vi begynde at medicinere dyr, som vi opdrætter, forebyggende med bl.a. antibiotika og alle andre mediciner, som kaaanske skulle være nødvendige?
Eller skal vi fjerne alle airbags, sikkerhedsseler mm. som skal beskytte brugeren?
Jeg ved, det lyder helt skørt for os svenskere, men i andre lande har de noget, der kaldes personlig ansvar. De informerer sig om risiciene og bestemmer selv, om de vil udsætte sig for dem. Ingen tvinger nogen til at bruge PVC-lim, der findes mange alternativer. Men de, der vil bruge PVC-lim, gør det.Demmpa sagde:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 indlæg
så er det vel meget det at sverige er bedst og alle andre dårligere........hvorfor gøre som alle andre når vi kan gøre på en anden måde som vi så synes er bedre og samtidig synes vi at andre gør det forkert.
Forudsætningerne adskiller sig jo ret markant fra andre lande.S Stefan1972 sagde:
- Dels bygger vi meget i træ og har meget isolering, hvilket gør, at eventuelle lækager får helt andre konsekvenser end i stenhuse i sydligere lande.
- Vi har bedre arbejdsmiljøregler end 'tredje verden', hvilket gør, at det fx kan blive svært at bruge lim med stærke opløsningsmidler på en byggeplads.
- Arbejdskostnaden er relativt høj i forhold til materialkostnaden sammenlignet med mange andre lande, hvilket gør, at det ofte bliver billigere at bruge dyrere materialer, som hurtigere kan lægges.
Går ikke at føre uden samlinger, så vidt jeg ved. Men eftersom samlingerne er limede, så er de meget sikrere end f.eks. en almindelig PEX samling. Limet opløser PVC'en, så i praksis er rørene svejset sammen. Går dog flere rørbøjninger til, eftersom rørene ikke er så fleksible.krilleman_215 sagde:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 indlæg
jo det er klart, at forudsætningerne er anderledes, men i meget minder det jo om, hvad jeg skrev. Der findes masser af gode løsninger for fx bruseafløb, som ikke engang findes her. Nej, her skal vi stædigt holde os til løse brønde og klemmelister og tætningslag, der slipper, og Gud ved alt muligt. For vi ved jo bedst.
Da jeg arbejdede i arlanda tidligere, udbød de altid helt egne brandbiler, fra bunden, alt blev bygget for bestilleren. Fra elektronik til det hele, typ. Så at der findes producenter, som laver brandbiler til verdens øvrige lufthavne, som fungerer udmærket, og som der findes reservedele til, det spiller ingen rolle. Vi er jo bedst.
Da jeg arbejdede i arlanda tidligere, udbød de altid helt egne brandbiler, fra bunden, alt blev bygget for bestilleren. Fra elektronik til det hele, typ. Så at der findes producenter, som laver brandbiler til verdens øvrige lufthavne, som fungerer udmærket, og som der findes reservedele til, det spiller ingen rolle. Vi er jo bedst.
Håller med. Findes meget at lære i andre lande. Anvendte selv denne hakke flitigt da jeg levede i Asien. Til mange jobs er den helt overlegen en spade. Findes overalt i tredje verden, men findes ikke til at købe i Sverige.S Stefan1972 sagde:jo det er klart at forudsætningerne er anderledes men i meget og meget er det jo typ som jeg skrev. Finns jo masser med gode løsninger for f.eks. bruserafløb som ikke engang findes her. Nej her skal vi stædigt holde fast i løse brønde og klemmekoblinger og tætningslag som slipper og gud ved alt. For vi ved jo bedst.
Da jeg arbejdede på Arlanda før så udbød de altid helt egne brandbiler, fra bunden, alt blev bygget til bestilleren. Fra elektronik til alt mulig typ. Så at der findes producenter som laver brandbiler til verdens øvrige lufthavne som fungerer udmærket og som der findes reservedele til, det spiller ingen rolle. Vi er jo bedst.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
For mange år siden blev afløbsrør limet her i Sverige, og limen påvirkede rørene, så de har en tendens til at sprække. De blå rør har måske en bedre plastblanding.
Hakkerne ser ud som en lille greb med langt håndtag, så noget lignende findes her.
Plantningshakke kan jo være et alternativ.
Protte
Hakkerne ser ud som en lille greb med langt håndtag, så noget lignende findes her.
Plantningshakke kan jo være et alternativ.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Findes jo fin mylla også i Sverige.
Protte
Protte