Nu skal jeg endelig lægge vindueskarmene, som skal blive smygens bund. Alt i huset er skævt, så har puslet med mellemstykker i forskellige hældninger, og nu siger vaterpasset godkendt. Jeg tænkte på at lime klodserne og så håbe, at det er nok med dykkersøm, men har lidt overvejelser, inden jeg limer:

Der er en liiille millimeter mellem bræt og karm, som jeg typisk kan fjerne, hvis jeg trykker den ind. Bør jeg prøve at lime den indtrykket, dvs. lime - trykke - sømme, eller er det meningsløst/dårligt, da der så vil være en spænding (hvis dykkersømmen overhovedet gør en forskel for den millimeter).

Eller - skal jeg bare lime den så godt som muligt og så bruge akrylfuge?

Der vil nok være lignende problemer med resten af smygens brædder, der havde jeg dog tænkt mig at skrue, så det måske er lidt lettere at "tvinge" dem ind, men som sagt buer alle vægge lidt til forskellige sider, så jeg sætter stor forhåbning til, at det kan løses med fuge (har cascos building acrylic, er det det samme som latexfuge for resten?)

Jeg spekulerer også på, om jeg skal bruge konstruktionslim eller almindelig trælim? Klodserne er limtræ/masonitplade og brættet er limtræ.

Tak på forhånd!

• Førerbillede af et vindue med en installeret hvid vindueskarm i træ, delvis synlige fastgørelsesbeslag og udsigt til landskab udenfor.
  • Et vindue med åbnet rammer, en smig på plads ved bunden. Udsigt til en have udenfor. Klodser ses omkring vinduet til justering.
  • Stor hvid vindueskarm med en synlig, lille afstand mellem bræt og ramme, beskidt vinduesspor i hjørnet, set fra indersiden.
Bare lim ingen søm, er alle mellemlæg i vater, så kan det gå at sætte 2 brædder fra oppe ned mod brættet. Omfattningen er ikke på plads og den vil dække alt på siderne. Mit hus ligeså, men måske ikke så skævt. Men omfattningen adskiller sig nogle mm og var lidt puslende at få til det med at måle og mærke + save.

Tak! Jo det på siderne skjules jo så med foder men kanten ind mod vinduet er jo som den er når jeg har limet, dvs ikke 100% tæt alle steder.

songforkaren songforkaren sagde:
Tak! Jo det på siderne skjules jo så med foder men kanten ind mod vinduet er jo som den er når jeg har limet, dvs ikke 100% tæt overalt.
Hvad mener du ikke tæt, er det mod vindueskarmen du mener da, bliver til at justere/file/pudse. Men pas på, let at det bliver nogle tiendedele og sprækken er en kendsgerning. ( malerfuge kan det blive ) Brættet ser ud til at gå forbi som en lille læbe på den del som er væg. Mine brætter ligger nøjagtigt mod vindueskarmen.

J jonaserik sagde:
Hvad mener du ikke dikt, er det mod vindueskarmen, du mener da, bliver til at justere/file/pudse. Men pas på, let at det bliver nogle tiendedele, og sprækken er et faktum. ( malerfuge kan det blive ) Brættet ser ud som en lille læbe på den del, der er væg. Mine brædder ligger nøjagtigt mod vindueskarmen.
Ja, ser lidt dårligt ud på billedet, måske lettere at forstå her, men eftersom karmen går ud langs med væggen, så var det et stort arbejde at få hjørnerne til at synkronisere, så brættet gik tæt mod karmen, nu er det næsten 100%, men som sagt nogle millimeter sprække i den ene ende. Håber det meste forsvinder, når sidestykkerne kommer op, men regner med at skulle lægge lidt blød fugemasse alligevel.

• Renoveringsprojekt med vindueskarme langs væggen, viser små huller mellem karm og bræt i et rum med udsigt over marker.
  • Vinduesramme og væg hjørne med synlige små mellemrum.
Sidste billede altså oppefra, brættet mod karmen, så det er den sprække (ser evt. ud som mere end 1 mm pga. skygge men det er kun knapt, så jeg får en negl ind i den største sprække)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.