Vi har et hus fra 70'erne med en såkaldt jodlerbalkon, hvor to tagstolbalker er synlige. Ved egen ommaling af huset så jeg, at oversiden af den ydre tagstol var meget vejrpåvirket, og især på et sted er træet porøst og kunne fjernes. Se billedet.

Husets facade blev skiftet af en virksomhed for ca. 12 år siden, og der malede man også tagstolene. Jeg synes at kunne se, at man ikke har brugt nogen grunder, og det kan måske være en årsag til slidagen.

Som det ses på billedet, er der tre dele. Midten er tagstolen, og den indre planke er fra, da huset blev bygget, men jeg ved ikke helt dens funktion. Den ydre planke blev sat på ved udskiftningen af facaden, men jeg kan ikke helt huske hvorfor.

Mine overvejelser:
1. Er skaden tilstrækkelig lille til at lade det være og bare oliere og male, eller skal jeg få nogen til at kigge på det? Jeg har målt fugtindholdet, og der er ingen fugt i træet.

2. Hvis det er tilstrækkeligt at ordne det selv, tænker jeg, at det ville være godt at beskytte bjælken. Forslag til hvordan? En kantplade? Tjærepap?

Taknemmelig for gode råd!

• Slidt trækonstruktion på en joddlerbalkon med synlige skader. En metalstige og grønt græs kan ses i baggrunden.
  • Slidt tagspær af træ på et hus fra 70'erne; synlig vejrlig påvirkning og porøst område. Manglende grundmaling kan være årsag til skader.
  • Porøst træ på øverste del af en udendørs tagstol, som er udsat for vejrpåvirkning, set fra et stillads med gul overflade nedenunder.
  • Stiladser op ad et hus med træbeklædning og synlige bjælker. Himlen er klar og bygningen ser nyrenoveret ud.
Hej og velkommen til Byggahus forum!

Hvad jeg kan se fra billederne, er det hanebjælkerne til to spær, der er påvirkede. Hanebjælkens opgave er dels at forhindre, at spærene presser ydervæggene ud, dels at reducere dimensionen på spærbenene (de skrå dele). Hanebjælkerne er i dette tilfælde kun udsat for trækkræfter. Det skal meget til, før den funktion går tabt. Derimod er det tydeligt, at de har fået forkert behandling eller måske ingen overhovedet. At beklæde dem med plade på oversiden lyder som en god idé.

• Synes
Eleake
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Hej og velkommen til Byggahus forum!

Hvad jeg kan se af billederne så er det hanebjælkerne til to tagstole som er påvirkede. Hanebjælkenes opgave er dels at forhindre at tagstolene trykker ydvæggerne ud, dels at reducere dimensionen på tagstolenes højben (de lutende dele). Hanebjælkerne er i dette tilfælde kun udsatte for trækkrafter. Der skal meget til før den funktion går tabt. Derimod er det åbenbart at de har fået forkert behandling eller måske ingen overhovedet. At beklæde dem med plade på oversiden synes jeg lyder som en god idé.
Mange tak for svar! Så går jeg med det!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.