I kælderen er der et rum, der nu skal have tre vægge ordnet + gulv.

Hvad skal vi sætte på væggene - stål- eller trælægter? Samme spørgsmål til gulvet, træ eller stål, og gerne hvorfor. Får nemlig forskellige råd fra omgivelserne, og da dette er vores første forsøg på at renovere i huset, er det svært at sige ja / nej til familien.

Gipsplade på væggene - ja eller nej?

Male eller tapetsere på væggene?

Vil lægge et klikgulv, men er der noget, jeg bør tænke på?

Da vi har et meget varmt hus, har vi næsten besluttet ikke at have noget mellem væg og plader for at isolere og varme rummet. Er det godt eller mindre godt med tanke på risikoen for skimmel?

Håber på flere svar, og at alle er enige med hinanden :D så det bliver nemt for os.

Er det fugtigt i kælderen? Er den drænet?

MaZtoR sagde:
Er det fugtigt i kælderen? Er den drænet?
Hej, nej vores kælder er ikke fugtig. Drænet for 15+ år siden.
Udenfor kælderrummet har de tidligere ejere allerede lavet et rum men med klinker på gulvet. Ulempen ved det rum er, at det er meget koldt på gulvet, men det er det eneste problem, vi har der.

Regler og plader i kælder = fugt og skimmel, dvs ABSOLUT IKKE REGLER OG PLADER!!
På gulvet kun noget der tåler at være konstant lidt småfugtigt dvs klinker el lignende.

Fotografen sagde:
Reglar og plader i kælder = fugt og skimmel, dvs ABSOLUT IKKE REGLER OG PLADER!!
På gulvet kun noget der kan tåle at være konstant let fugtigt dvs klinker el lignende.
Okay, hvordan gør man så i stedet?
Hvad med et klikgulv med trækkerne på gulvet?

Du kan ikke lægge trægulv på beton, det er som at bede om problemer. I det mindste ikke uden isolering, gulvvarme osv.

Hej MariaMinas,

Tror ikke du har valgt det aller letteste projekt at begynde med, du vil sandsynligvis få lige så mange forskellige svar som personer, du spørger. Alle kælderrum, der er blevet skimmelsvampede, er et resultat af, hvad der sker, når man lader fugten fra kældervæggene kondensere i et lag isolering uden rigtig ventilation. Det er det, Fotografen m.fl. også siger i deres svar.

MEN, det behøver ikke være et problem i alle tilfælde, da det afhænger af mængden af fugt, der kommer gennem væg/gulv, og hvor godt man har formået at ventilere rummet mellem plade/væg og indervægge. Vores kælderrum har klaret sig siden 60'erne fx, nu har vi også isoleret kældervæggene på ydersiden (isodrän), hvilket også hjælper.

Nogle gange er det jo også virkelig sådan, at man ønsker at prøve at lave et rum, selvom det ikke vil være den byggemæssigt bedste ting. Hvis I vil prøve, selvom det ikke bliver "idiotsikkert", ville jeg satse på at ventilere rummet mellem indervæg og kældervæg så godt som muligt samt ventilere mellem gulv og betonplade. Der findes systemer til dette, fx:

http://www.nivellsystem.se/sv/

Jeg ville også få en erfaren besigtigelsesmand med en fugtmåler hjem og få lidt måledata, inden I begynder at bygge. Med en dygtig besigtigelsesmand kan man også få lidt råd før ombygningerne. Hvis I vælger et system som fx Nivell, skal I naturligvis også bede om hjælp fra dem. Endelig ville jeg sørge for at måle fugtighed i rummet mellem den nye væg og kældervæggen efter et år eller deromkring for at se, at det fungerer som tænkt.

/Daniel

ThomasLindgren sagde:
Du kan ikke lægge trægulv på beton, det er som at bede om problemer. I det mindste ikke uden isolering, gulvvarme etc.
Jeg troede, at gulvvarme var et big no no i kælder(?)
Bliver halv tosset snart. Det er forskellige meninger, uanset hvor man vender sig.

Hvordan ville I gøre? Det er et lille rum med højt vindue. Lavt til loftet. Malet hvidt i loftet og blåt på vægge. Gulvet er blåmalet. Den del af rummet, som ikke skal "fikses", er en væg med skydedøre. Derunder er der en gulvafløb. På væggen er en ventil uden kulderassbeskyttelse, som den tidligere ejer havde stoppet med en ulækker, sur ting, der fik alle allergikere i huset til at reagere. Når den først var fjernet, har ingen vejrtrækningsproblemer dernede. Jeg har tænkt at sætte en paxventilator der.

Jeg troede, vi skulle sætte lægter på væggene, på med plader, spartle og tapetsere/male. Men det er altså ikke godt?
Helst havde vi selvfølgelig bygget ud, men prisforskellen er enorm, så det må vente, indtil den rigtige lodseddel købes;)

d_nilsson
Tak for svar! Jeg har kopieret teksten og sendt den til min mand, så han kan læse den igennem også. Ja, det var ikke helt meningen at gøre rum, men situationen med to ældre børn, der delte rum, er blevet en ren katastrofe. Udnytter chancen til at skifte køkkenet samtidig. Vil ikke have fri om sommeren :-D

Angående vandbåret gulvvarme i kælder er der vel to forskellige måder at gøre det på. Den ene handler om at simpelthen fræse spor i den eksisterende betonplade og lægge en varmeslange ned i disse spor; dette giver ganske vist et varmt gulv, men en stor del af varmen vil bevæge sig ned under huset, og i tilfælde af at man har ladet dette ske, kan der opstå problemer med fugt, hvis man senere ønsker at slukke for varmen på dette gulv. Jeg vil ikke anbefale dette, men jeg kender dem, der har gjort det.

Den anden metode handler om at isolere under betonpladen, præcis som i et nyt hus. Dette gjorde vi i vores badeværelse, og det er vel heller ikke noget, jeg direkte anbefaler nogen at give sig i kast med :) Meget arbejde, bryde det eksisterende gulv op, jordisolere, armer og støbe en ny plade. Men et koldt klinkegulv i vores nye badeværelse var simpelthen ikke en mulighed... Så selvfølgelig kan det gøres ordentligt, sender en billedserie med.

Derefter er der også mellemting, isolere ovenpå betonen osv.

• Tre billeder viser trin fra renovering af badeværelse: opbrydning af gulv, isolering klar til gulvvarme, og færdigt badeværelse med fliser og badekar.
Vi havde samme problem med teenagerne. Vi gjorde sådan i kælderen, da vi ser det som et "midlertidigt" rum. Vi malede væggene, lagde platonmatte (som bruges ved dræning) på gulvet og ovenpå det et klikgulv. Vi satte små træstykker bag gulvlisterne, så de ligger ca. 0,5 cm fra væggen (overdelen, tæt mod gulvet).

Det har indtil videre fungeret godt, ingen lugt, ingen kondens på vinduerne osv. Om et eller to år river vi alt ud, da vi ikke har tænkt os at have et rum i kælderen.

mirakelasta sagde:
Vi havde samme problem med teenagere. Vi gjorde sådan i kælderen, da vi ser det som et "midlertidigt" rum. Vi malede væggene, lagde platonmåtte, (som bruges ved dræning) på gulvet og ovenpå det et klikgulv. Vi satte små træstykker bagved gulvlisterne så de ligger ca. 0,5 cm fra væggen (overdelen, tæt mod gulvet)

Det har indtil videre fungeret godt, ingen lugt, ingen kondens på vinduerne osv. Om et eller to år river vi det hele ud, da vi ikke har tænkt os at have et rum i kælderen.
Hvad har I for slags vægge, hvis I bare malede dem? Har overvejet at springe over at bygge vægge og bare vaske og male op i friskere farver, men væggene er meget "ru".
Hvilket klikgulv valgte I? (bare nysgerrig her)

d_nilsson, Hvor er det et flot badeværelse I fik skabt der. Men ser ud til at være utroligt meget arbejde.
Vi vil også lukke v-rummet og lave et rum mere på stueplan, så det i kælderen er kun for et år fremover.

Nå, nu har vi begyndt at tømme rummet, og det er ikke det sjoveste! Øj, hvor mange ting man samler sammen efter ti år sammen!
Har kigget lidt mere på væggene. Flot blåmalet på ja, er det beton? Det skal nok blive godt.

Skriver igen her.
Har talt med en fyr i en lokal byggebutik, og han sagde omtrent sådan her.

Læg platonmåtte, lydisolering og gulvet. Sørg for, at der er luftigt mod væggene, og køb specialsokler eller små afstandsklodser.
Er gulvet ujævnt, kan vi bruge lumppapp for at udjævne det.

Det betyder altså, at vi ikke behøver lægter. (?)
Lød også som om det egentlig er ligegyldigt, hvad man lægger for gulv. Kan det passe?
Vi har fundet laminatgulv fra 59:- og klikgulv fra 249:- (pergogulv)
Selvfølgelig er det mere tiltalende med et billigere gulv end det dyrere, men vil ikke gøre et dumt køb. Hvad siger I herinde?

Hej,

Den løsning, der foreslås, er den som mirakelasta har brugt, så det findes i det mindste dokumenteret, at det fungerer i et eller andet tilfælde. Jeg har selv prøvet dette i et hus, jeg ejede i USA i en kortere periode, men boede ikke der længe nok til at evaluere det. Det er dog så svært at give råd, når man ikke ved, hvor fugtigt dit gulv er, og hvilken luftcirkulation man kan forvente at få. Derfor bliver mit råd nok fortsat at foretage en fugtmåling først og i det mindste tjekke prisen på et system som f.eks. nivell. Det er jo børn, der skal bo der, skimmelsvamp er ikke specielt sundt... Jeg forstår, at omkostningen for et nivellsystem måske er høj, men jeg ville i det mindste have tjekket dette først. Fordelen der er, at du sikrer luftcirkulation med varm luft under gulvet, varm luft kan transportere fugt, men det kan kold luft ikke gøre lige så godt.

Platon+Lydisolering+Laminatgulv lærer sandsynligvis blive gulvkoldt som bare den oppe i Norrbotten om vinteren. Måske værd at tænke på.

/Daniel

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.