3,971 læst ·
18 svar
4k læst
18 svar
Lægge klinker - træbjælkelag
Hej,
Jeg er havnet i en prekær situation. Skulle bare fjerne et par garderober fra en entré og skrue nogle Elfa-hylder op. Det viste sig, at der ikke lå noget gulv under garderoberne, og pludselig har jeg og min partner (naivt) besluttet, at vi lægger klinker i hele entréen.. desuden ville det være rart med gulvvarme (el). Ingen af os har tidligere været i nærheden af et lignende projekt, men vil jo gerne lære det. Tør vi kaste os ud i dette?
Huset er bygget på træbjælkelag, og der ligger spånplader som undergulv. Har jeg forstået det rigtigt, at jeg begynder med at lægge gulvgips, derefter "ruller jeg ud" varmegulvet, som derefter flydespartles?
Tak på forhånd! Vi kommer ikke til at klare dette uden jer.
Jeg er havnet i en prekær situation. Skulle bare fjerne et par garderober fra en entré og skrue nogle Elfa-hylder op. Det viste sig, at der ikke lå noget gulv under garderoberne, og pludselig har jeg og min partner (naivt) besluttet, at vi lægger klinker i hele entréen.. desuden ville det være rart med gulvvarme (el). Ingen af os har tidligere været i nærheden af et lignende projekt, men vil jo gerne lære det. Tør vi kaste os ud i dette?
Huset er bygget på træbjælkelag, og der ligger spånplader som undergulv. Har jeg forstået det rigtigt, at jeg begynder med at lægge gulvgips, derefter "ruller jeg ud" varmegulvet, som derefter flydespartles?
Tak på forhånd! Vi kommer ikke til at klare dette uden jer.
Senest redigeret:
Tak for svar! Okay, så lægger man først gulvvarmen ud og derefter flydespartel? Og derefter lægger man klinker på spartelmassen?Jonatan79 sagde:
Godt spørgsmål, behøver jeg fjerne spånpladerne for det? Hallen er ca. 7m², plus tre trappetrin.
Først primer på spånpladerne, derefter gulvvarme og til sidst flydespartel. Tjek at gulvet er i vater inden I begynder, så bliver resultatet af flydespartlingen bedre.
Ser I måske gulvreglerne, hvor garderoben sad?
Ser I måske gulvreglerne, hvor garderoben sad?
Tak igen! Ok lyder jo nemt alligevel! Nej ligger desværre spånplader der også, så ingen regler ses 😬Jonatan79 sagde:
Lægger op nogle billeder af den nuværende situation. Vi overvejer faktisk at bruge flydespartel som gulv i stedet for at lægge klinker.
To overvejelser:
1. Kan man på nogen måde spartle trappen, så den også får "flydespartel" farve/følelse?
2. Hvordan skal jeg tænke med gulvvarmen. Skal væggen åbnes for kontrol, eller kan det undgås? Kan jeg lægge gulvvarmen, inden jeg ringer til elektrikeren for tilslutning?
To overvejelser:
1. Kan man på nogen måde spartle trappen, så den også får "flydespartel" farve/følelse?
2. Hvordan skal jeg tænke med gulvvarmen. Skal væggen åbnes for kontrol, eller kan det undgås? Kan jeg lægge gulvvarmen, inden jeg ringer til elektrikeren for tilslutning?
Flydespartel er ikke lavet til overfladelag, vil smuldre og slides ned hurtigt. Det er måske muligt at lægge klinker i trappe også, skrue fast gips før hvis det er nødvendigt. Tjek hvordan elektrikeren vil have installationen, om han overhovedet godkender, at I selv lægger kablet ud.
Renovatør
· Värmland
· 1 175 indlæg
Skal være rå primer på gulvplader, så læg armering og få elektriker til at stribe i dem, så spartle 10mm over slangen for god varmefordeling, sjældent at elektriker lader en privatperson lægge slange selv, hvis du ikke ved, hvad du gør, så skal slangen måles før og efter,
Tak for input! Så ender vi nok med at lægge klinker, men springe gulvvarmen over 👍
Det må vel være det enkleste at lægge gulvgips på spånpladerne og trappen, og derefter klinker ovenpå?
Det må vel være det enkleste at lægge gulvgips på spånpladerne og trappen, og derefter klinker ovenpå?
Hej igen, Phuu nu har jeg lagt gulvgips i hele gangen + næsten hele trappen. I efterhånd ønsker jeg, at jeg havde satsat på flydespartel i hele gangen istället. Nåvel..
Overtag trappetrinet (som skal være i niveau med vaskerummet) flydespartlede jeg. Dette blev ikke helt jævnt, uden der er et par fordybninger. Går det at korrigere på i efterhånd uden at flydespartle?
Overtag trappetrinet (som skal være i niveau med vaskerummet) flydespartlede jeg. Dette blev ikke helt jævnt, uden der er et par fordybninger. Går det at korrigere på i efterhånd uden at flydespartle?
Jeg brugte Casco husfix rapid til at lime gulvgipsen. Var lidt for ”trigger happy” da jeg blandede med piskeren, så der sprøjtede en del på facade, sokkel og på indkørsel (brosten)…
F*n hvor det sidder fast! Findes der noget godt middel man kan opløse det med, eller hvordan gør jeg bedst for at få det væk?
F*n hvor det sidder fast! Findes der noget godt middel man kan opløse det med, eller hvordan gør jeg bedst for at få det væk?