Vi har en lade som vi gerne vil ændre, så spær ikke behøver "trianglen" ned til gulvet.
Findes der løsninger?
Laden er 12 meter bred, og det er de røde bjælker, vi vil erstatte med en anden konstruktion, der ikke indskrænker gulvarealet. Væggene er et sted mellem 4-5 meter høje inden taget. Laden er 40 meter lang. Skitsen er ikke skaleret.
Sådan ser det ud i dag. Der er cirka 3,5 meter mellem spærene.
Jeg har en lignende konstruktion på min gamle lade, men der står de der skråstivere på et hammarband ca 1,5 m ned på vægstolperne, oven på det hammarband ligger bjælker på tværs og et gulv på dem. Bjælkerne er udover at bære gulvet også et must for at vægene skal holdes sammen og ikke trykkes ud.
For at væxla af stræverne er det "bare" at fæste en limtræsbjælke mellem de vertikale stolper.
Men mistænker at du er ude efter at skråtræverne også gør hele bygningen stabil i sidled, så ja, det må også løses. Det går at gøre på lidt forskellige måder, fx stabilisere kortsiderne og krydse mellem tagstolene.
Edit: man skal selvfølgelig sætte fast skråstræverne i den nye limtræsbjælke inden de kappes.
TS, hvis det er en seriøs tanke, bør man starte med en konstruktør, der kan beregne lasterne, så får du en idé om omkostningerne.
10 tagspær der skal bygges, kiggede på limtræ hos Beijer og 90x315 burde fungere, hvis man lægger en på hver side, dvs. 20 stk.
Bare det er 150k
Så vil det blive en udfordring at få nogen til at garantere, at det holder, det ser jeg nok som den største udfordring, der måske vælter hele projektet.
For hvis en konstruktør skal beregne befæstelser i gamle bjælker, vil denne nok have ryggen fri, så tømreren ikke skruer en fransk træskrue ind præcis der, hvor bjælken er lidt rådden.
Nuværende tagkonstruktion står fast i jorden. Den behøver ikke et solidt tag eller væg.
Kigger man på taget, ser man brædder i en retning, der ikke giver stabilitet til væggen.
Skifter man til den foreslåede tagkonstruktion, er der slet ingen stabilitet tilbage i konstruktionen. Det bliver vaklende som en våd papkasse.
Tak for alle svarene. Må overveje videre, om det er, som I siger, en urimelig tanke 🥲 Drømme er let, men så skal pengene og virkeligheden også spille sammen 🤥
Nuværende tagkonstruktion står solidt i jorden. Den behøver ikke et solidt tag eller væg.
Ser man på taget, ser man brædder i en retning, der ikke giver stabilitet til væggen.
Skifter man til den foreslåede tagkonstruktion, er der ingen stabilitet tilbage i konstruktionen. Det bliver vaklende som en våd papkasse.
Ja, derfor skal man krydse imellem tagkonstruktionerne og afstive kortsiderne.
Tak for alle svar. Skal overveje videre, om det er, som I siger, en urimelig tanke 🥲 Drømme er let, men så skal pengene og virkeligheden også spille sammen 🤥
Ja, tror du må veje, hvor meget de er i vejen kontra omkostningen for overhovedet at få et tilbud og næste skridt tilbud for jobbet.
For at stabilisere hele laden i sidled skal der nok laves fx vindlastberegninger, så at få tegninger for at kunne indhente et tilbud måske vil løbe op i 50-100k.
Et groft skøn fra mig, der gerne skønner for lavt, fordi jeg ikke kan lide at betale for meget...
Materiale
Limtræ tværgående, 150k
Limtræ krydsning 150k
Stabilisering af kortvægge og pladevinkler/skruer 50k
Arbejde
2 personer 4 uger, typisk 750,-/t 240k
2 stk terrængående sakselifte 4 uger, gætter 50k
En eller anden lastmaskine eller lignende 20k
Så jeg tror, at det løber op en del.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.