Jeg er lige i gang med at renovere et skur, og tanken var at sætte osb+gips på alle vægge. Men nu er jeg begyndt at overveje at sætte krydsfiner på en væg i stedet. Det er væggen, der skal bruges til at montere en masse holdere/hylder osv. til værktøj. Jeg har tænkt på french cleat, altså det der tilsyneladende kaldes fransk ophængning eller fransk liste på svensk.
Men så kommer spørgsmålet, kan jeg erstatte osb+gips med kun krydsfiner? Og hvor tyk? Hvis jeg sætter 15mm krydsfiner, er det så tilstrækkeligt tykt til at skrue og fastgøre, hvad man har lyst til? Eller er 12 nok?
Tak på forhånd.
Men så kommer spørgsmålet, kan jeg erstatte osb+gips med kun krydsfiner? Og hvor tyk? Hvis jeg sætter 15mm krydsfiner, er det så tilstrækkeligt tykt til at skrue og fastgøre, hvad man har lyst til? Eller er 12 nok?
Tak på forhånd.
Det er vel rigtig godt, hvis du allerede nu ved, at du skal hænge værktøj på væggen. Så er det bare at slå et søm i og hænge dit værktøj der. Det behøves ikke nogen fjollede profilerede lister.Y yens sagde:Jeg er lige i startfasen for at renovere et lager, og tanken var at sætte osb+gips på alle væggene. Men nu er jeg begyndt at overveje at sætte krydsfiner på en væg i stedet. Det er væggen, der skal bruges til at montere en masse holdere/hylder osv. til værktøj. Jeg har tænkt mig french cleat, altså det som tilsyneladende kaldes fransk ophængning eller fransk liste på svensk.
Men så kommer spørgsmålet, kan jeg erstatte osb+gips med kun krydsfiner? Og hvor tyk? Hvis jeg sætter 15mm krydsfiner, vil det opfattes som tykt nok til at skrue og fastgøre hvad man har lyst til i? Eller er 12 nok?
Tak på forhånd.
Pointen med gips i et lager er, at det giver en vis modstand mod brand. Det er en egenskab ikke at foragte.
Men du kan også have krydsfiner+gips.
Men jeg kan godt lide systemet med fjollede profilerede lister. Jeg har tidligere haft søm og skruer i et herrans rod. Nu er tanken at kombinere fjollede franske lister med 3D-printede holdere til de forskellige værktøjer, så de hænger, som de skal, ikke skævt og sammenfiltret og "pokker, det blev ikke perfekt". Nu skal der være orden. Desuden med fleksibilitet, så man kan flytte rundt på dem, som man vil.A andersmc sagde:Det er vel fantastisk, hvis du allerede nu ved, at du skal hænge værktøj på væggen. Så er det bare at slå en søm i og hænge sit værktøj der. Der er ingen grund til fjollede profilerede lister.
Pointen med gips i et depotrum er, at det giver en vis modstand mod brand. Det er en egenskab, man ikke bør foragte.
Men du kan også have krydsfiner+gips.
Når det gælder brand, er pointen, at den væg, der skal have krydsfiner (hvis det nu bliver sådan), har 80mm beton yderst, så det er lidt af finessen. Væggene, der vender mod øvrige bygninger, får OSB+gips.
Tak for input!
Men jeg synes æstetikken er lidt vigtig også. OSB giver et lidt "ufærdigt" indtryk, som jeg gerne vil undgå. Og da jeg konstaterede, at osb+gips kun er marginalt billigere per kvm end blot krydsfiner, så fik jeg denne idé.A Avemo sagde:
Tak for input!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Plywood istället för råspont?
Tak & Vind -
Plywood i stedet for gipsvæg
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Plywoodplader i stedet for spredt panel bag gips i loftet?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Plywood 15mm istället för golvspån?
Badrum -
Slitskyddsplywood istället för råspont för altantak?
Altan & Uteplats