Martin_B
Hvis man har tykke dørkarme, omkring 35 mm, så er det ikke så let at få det til at de kan åbnes helt op uden bredere hængsler.

Findes der nogen standardløsning til dette, som man anvendte før i tiden? I betragtning af at man havde betydeligt tykkere dørkarme tidligere? Eller lod man være med at åbne dørene 180° og nøjedes med måske 160-170°?

Jeg vil bestemt kunne åbne op 180°, helt mod gulvlisten principielt, så dørbladene kommer af vejen.

Har ledt efter gammeldags hængsler, der er bredere end almindelige, men finder ikke sådanne. Desuden kan de ikke være hvor brede som helst heller, for så er det jo ikke muligt at få døren op af den grund.

Senest redigeret:
Hej.

Et almindeligt hængsel på en inderdør i dag kan klare at komme rundt om en liste op til 30mm (måske nogle millimeter mere, men så risikerer man at skave).
Du kan måske bare flytte hængslet lidt i karmen/dørbladet. Det er nok med 3mm, så får du 6mm mere plads i åben tilstand. Pas bare på, at dørbladet ikke "hugger" i karmen på modsatte side.

Og glem ikke dørstopperen, så slipper du for huller i væggen efter håndtaget ;)

• Synes
Martin_B
  • Laddar…
Hvis du tænker på inderdøre, så var de gamle karmlister jo 12-15 mm i kanten ind mod døren og 20-25 mm i yderkanten. I hvert fald her i området. Når listen havde en sådan kileformet profil, fik man en rimelig åbningsvinkel på døren, selv med almindelige hængsler.... men den blev ikke helt 180 grader. Indtil midten af 1800-tallet havde man udvendige håndsmedede hængsler, der var fastnittet synligt udenpå dørbladet. Hængslet kørte på en "spåra", altså en smedet krog, som var indslået i karmen. Selve hængslets leddel var grov og stak langt ud. Da blev dørene generelt åbnet 180 grader.

• Synes
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Okay, det er måske ikke nogen standardmetoder så at sige, for almindelige, indfældede hængsler. Mere end at de skulle have været lidt bredere da.

Hvad jeg er bekymret for med, hvis jeg sætter dem længere ude, er om de ikke vil holde så godt i fastgørelsen. Dørene er af massiv træ og store, så de er tunge (meget at bære op). Man kan for så vidt sætte ekstra hængsler, så belastningen fordeles.

Har også overvejet at fremstille karmene (skal alligevel bygge nye) så de stikker lidt ud foran foderet, dvs. så foderet ikke sømmes i karmen, men snarere monteres ved siden af karmen i stedet. På den måde kan jeg lade karmen stikke ud måske en centimeter, så løser det jo en hel del problemer.

Spørgsmålet er bare, om det ser okay ud, eller om det ikke ser klogt ud... må næsten lave en lille prøvebid, så man kan se det.

Det er vigtigt at få døren af vejen i åben tilstand, synes jeg. Mere plads og bedre på alle måder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.