Jeg er i gang med at renovere en ejerlejlighed fra slutningen af 50'erne. Jeg har ladet bryde op badeværelsesgulvet og også en del af køkkengulvet for at skifte afløbsrørene. Nu, før jeg fylder op igen, overvejer jeg, hvilke materialer jeg skal bruge. Konstruktionen ser sådan ud:
Nederst er der støbt armeret beton (etagedæk), den har jeg ikke behøvet at bryde i, så den er intakt. Oven på dette ligger der ca. 10 cm af noget, der ligner puds, eller en cement/sand blanding, som måske endda er løsere. Det var let at bryde i, og når man brød en klump væk, var den ret let at bryde i mindre stykker. Det er i denne blanding, at afløbsrørene ligger (den nederste del af rørene ligger lidt sænket i betonen, men kunne fjernes uden at bryde).
Oven på ligger der i køkkenet et tyndere (ca. 2 cm) lag af noget, der ligner beton, lagt som en stor plade, med kartondistance mod væggene - måske for at håndtere varmebevægelse. I badeværelset ligger i stedet en bitumenmåtte, oven på hvilken der er lagt fliser i et tykt lag cement eller fix.
Når jeg nu skal fylde gulvene op igen, vil jeg gerne have, at det bliver så lig som muligt, især hvad angår de 10 cm af mørtel, der ligger på betonen. Jeg vil gerne have, at de nye rør havner i et materiale, der gør, at eventuelle fremtidige frilægninger af rørene går lige så nemt som det gik nu. Dvs. jeg vil ikke bruge en hård beton, men noget materiale, der fungerer både godt til at bygge op omkring 10 cm, og som man kan lægge et lag tynd beton eller flydespartel ovenpå før man lægger gulvbelægningen.
Jeg håber, at der er nogen på dette ypperlige forum, som har erfaringer med denne type gulvkonstruktion, og som kan give nogle tips til gode materialer, jeg skal bruge.
Jeg vedhæfter et billede fra badeværelset, der viser betonpladen, laget af mørtel og bitumenmåtten. Måske kan det give lidt yderligere info.
tak for tippet. Jeg gik ind og kiggede på beskrivelser om EPSCement. Og det ser ud til at være en moderne variant til at bygge et lag ovenpå betonen. Desuden ser det ud til at give lidt ekstra trinstøjdæmpning, og det vil naboen nedenunder måske sætte pris på. Skal læse lidt mere om det - men det ser som sagt lovende ud.
Jeg har tjekket med både bestyrelsen og administratoren, de har godkendt arbejdet, men de havde ingen information om materialer. De havde heller ingen konstruktionsplaner, der kunne give nogen information, så de henviste til bygningsnævnet. Og der har jeg hentet, hvad der var, men heller ikke der fandtes der nogen info. Det var derfor, jeg tænkte, at nogen her havde erfaring med denne type konstruktion og vidste, hvad man skal bruge.
MVH
Håkan
Hej igen,
Jeg har googlet videre i, hvordan man før byggede gulve på betonbjælkelag, men har ikke fundet nogen rigtig god info. Tippet med EPSCement virker godt, men samtidig er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt det har de samme egenskaber som den eksisterende fyldmasse.
Et muligt alternativ fandt jeg hos weber, noget der hedder dolomitkross. Opbygning med Weber dolomitkross (se.weber) weber dolomitkross 3-5mm (se.weber)
Ifølge beskrivelsen kan det bruges "til opbygning af gulvkonstruktioner i primært vådrum eller andre mindre rum". Det lyder præcis som det, jeg leder efter. Det, der ser ud til at adskille sig, er at det ikke hærder sammen som den mørtellignende fyldning, der ligger der i dag.