G
Halløj! Hvad skyldes egentlig ockerpriserne på tømmer nu? Sommeren 2019 kostede 28x120 trall 12,95 kr/m... så at den nu lå på 24,95 kr... på Byggmax. Helt urimeligt jo.
Er der nogen idé i at forvente, at de vender tilbage til det normale allerede til denne sommeren?

Energipriserne er steget betydeligt siden da.
Lastbiler, der transporterer rundt med tømmer og savet træ, har brug for Diesel, og savværket har brug for el.

Det handler derefter om udbud og efterspørgsel...

Ja, de vil vende tilbage til normale priser. Spørgsmålet er bare, hvad de nye normale priser bliver.

• Synes
Aser og 1 anden
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Ja, de kommer at vende tilbage til normale priser. Spørgsmålet er bare, hvad de nye normale priser bliver.
Ja, tømmerpriserne til forbrugeren er måske normale nu, som skovejer vil jeg jo have mere betalt for tømmeret ellers får det stå på vækst. Transport og industri har væsentligt højere omkostninger nu end for bare et kvartal siden.

S
Det hele er ret enkelt. For at gennemføre corona-tiltagene krævedes enorme mængder penge. Regeringer kunne have finansieret dette med forhøjede skatter, men det er svært at få vælgerne til at gå med på en skatteforhøjelse med cirka 33 procentpoint uden at det bliver optøjer.

Det andet alternativ er at narre vælgerne i stedet. Man lader dem få del i enorme mængder gratispenge, som finansieres ved at trykke nye. Når man har øget pengeværdien med 30 %, har man reduceret værdien af alle eksisterende penge og lønninger med 30 %.

Man har altså gennemført en skatteforhøjelse uden sidestykke i den vestlige verdens historie, og det eneste folk siger er ”usch, hvor alt er blevet dyrt nu..” når de i virkeligheden burde tænke, ”usch, hvor mine penge har mistet værdi”.

• Synes
  • Haha
OramaC og 6 andre
  • Laddar…
En ulempe er, at meget af det vi har i byggevarehandlen importeres - Det er ikke os der producerer fx plademateriale som OSB og Plywood. Meget af det, der sælges billigt, importeres - Fragt, forskellige restriktioner gør, at alt bliver dyrere.
Så har byggematerialer vel aldrig solgt i sådan en fart som under pandemien, når befolkningen ”arbejdede” hjemmefra. Så vi handler stadig, på trods af de høje priser…. Jeg tror, at priserne falder lidt, men aldrig til samme lave niveauer.

G
Huddingebo Huddingebo sagde:
Energipriserne er steget meget siden da.
Lastbiler der transporterer rundtømmer og savet træ har brug for Diesel og savværket har brug for el.

Det handler derefter om udbud og efterspørgsel...
Ja absolut udbud efterspørgsel, men med disse priser kan efterspørgslen da næppe være stor? Men er det sådan at træet hellere sælges til udlandet der hvor de får mere betalt?

G
S SueCia sagde:
Det hele er ret enkelt. For at gennemføre corona-foranstaltningerne krævedes enorme mængder penge. Regeringer kunne have finansieret dette med hævede skatter, men det er svært at få vælgerne til at gå med til en skatteforhøjelse med cirka 33 procentenheder uden at det bliver optøjer.

Det andet alternativ er at narre vælgerne i stedet. Man lader dem tage del i enorme mængder gratispenge, som finansieres ved at man trykker nye. Når man har øget mængden af penge med 30% har man reduceret værdien på alle eksisterende penge og lønninger med 30%

Man har altså gennemført en forhøjelse af skatten, som mangler sidestykke i vestverdenens historie og det eneste folk siger er ”usch hvor alt er blevet dyrt nu..” når de egentlig burde tænke at ”usch hvor mine penge har mistet værdi”
interessant, tak!

G
slacker slacker sagde:
Sen er jo en klar ulempe, at meget af det vi har i byggemarkedet importeres - Det er ikke os, der producerer fx plademateriale som OSB og Plywood. Meget af det, der sælges billigt, importeres - Fragter, forskellige restriktioner gør, at alt bliver dyrere.
Så har byggematerialer vel aldrig solgt i en sådan hast som under pandemien, når befolkningen "arbejdede" hjemmefra. Så beviseligt handler vi stadig, trods de høje priser.... Jeg tror, det går ned, et stykke, men aldrig til samme lave niveauer.
Ok så ja.. selvfølgelig er der blevet bygget meget under covid.. alle har vel ny grøn terrassebrædder foran huset nu? :P Men jeg tænker, at denne sommer med disse priser burde gøre sit, ikke? For personligt betaler jeg ikke de priser nu, medmindre jeg skal.. og mange projekter hjemme er jo ikke nødvendigheder, så man lægger nok pengene på noget andet i stedet. Medmindre træbranchen går ud og siger, at disse fordoblede priser over 2 år er det, der gælder fremover.. så må man jo tænke om og simpelthen tage den store pengepung frem, når man skal købe træ fremover.

G
F fribygg sagde:
Ja, træpriserne til forbrugerne er måske normale nu, som skovejer vil jeg jo have mere betalt for træet, ellers får det stå og vokse. Transport og industri har væsentligt højere omkostninger nu end for bare et kvartal siden.
Ja, alle vil vel have mere... selvfølgelig! Og alt stiger jo i pris, inflation m.m.. men en fordobling på 2 år er jo ikke rimeligt? Men ja, spørgsmålet er så, hvordan den nye pris vil se ud, når efterspørgslen falder...

G MrGlad8 sagde:
Ja absolut tilgængelighed efterspørgsel, men med disse priser kan efterspørgslen vel næppe være stor? Men er det sådan, at træet hellere sælges udenlands, hvor de får mere betalt?
Jo, jeg har nok aldrig set så mange byggerier af terrasser, udestuer og pools som jeg gjorde sommeren 2021, og da havde vi lige så høje priser. Så efterspørgslen er snarere bare steget.
Nu har markedet lært, at kunderne uden problemer er villige til at betale de nuværende priser. Handlerne vil sikkert beholde disse priser, presse prisen ned fra leverandørerne, når det vender igen, og altså øge deres margener betydeligt.

G MrGlad8 sagde:
Ja, alle vil vel have mere... så klart! Og alt stiger jo i pris, inflation mm.. men en fordobling på 2 år er jo ikke rimeligt? Men ja, spørgsmålet er så, hvordan den nye pris vil se ud, når efterspørgslen falder..
Som nu?
Diesel er 30% dyrere og elektricitetsprisen kan enkelte dage være 10 gange dyrere end før
Muligvis kan trykluftet træ komme til at variere endnu mere i pris end de seneste 3 år.

• Synes
MultiMan
  • Laddar…
Tømmerpriserne vil nok ikke gå ned, før huspriserne vender tilbage til "normale niveauer" :)

ÅkeSun ÅkeSun sagde:
Virkespriserna kommer nok ikke gå ned før huspriserne vender tilbage til "normale niveauer" :)
Huspriserne er på normale niveauer, det er mere sandsynligt, at villapriserne stiger 50% indenfor fem år end at de falder mere end 10% i samme tidsrum.

• Synes
Huddingebo
  • Laddar…
Tror næppe, at priserne på huse i Sveriges befolkningstætte områder hverken vil stige med 50% eller falde kraftigt.

Snarere at de bevæger sig +- 10%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.