Bygger en pergola lige nu.
Stående reglar=ihoplimmede, skruvede 45×95
Mål mellem disse reglar er 4600mm.
Er det nok at have 45×120 reglar, som ligger på stolperne, eller kræves større dimensioner for at undgå, at disse brædder svigter?
Der vil ikke være nogen vægt på disse brædder.
Evt. (mindre sandsynligt) vil der ligge reglar tværs over disse reglar.
Dit spørgsmål er: Vil 45x120 på spændvidde 4,6 m med kun egenvægt som last bøje ned?
Man bør tage hensyn til, at egenvægten er en langtidslast samt, at træets egenskaber forringes af, at konstruktionen findes udendørs uden tag. Godt nok øger egenvægten med dimensionen, men da inertimomentet (som den vigtigste statiske parameter) øges med kubikken på bjælkehøjden, så mindskes nedbøjningen med øget konstruktionshøjde. Det er dog primært et æstetisk spørgsmål, hvor stor nedbøjning man accepterer. Min erfaring er, at den type konstruktioner (ligesom f.eks. horisontale hegnsbrædder) er følsomme for selv små deformationer. Det er desuden et spørgsmål om proportioner. Mit svar er, at 45x120 C 24 klarer spændvidden med begrænset nedbøjning. Jeg ville dog vælge en lidt større dimension for bedre proportioner.
Dit spørgsmål er: Vil 45x120 på spændvidde 4,6 m med kun egenvægt som last synke?
Man bør tage hensyn til, at egenvægten er en langtidslast, samt at træets egenskaber forværres af, at konstruktionen befinder sig udendørs uden tag. Selv om egenvægten øger med dimensionen, øger inertimomentet (den vigtigste statiske parameter) med kuben af bjælkens højde, hvilket betyder, at nedbøjningen reduceres med øget konstruktionshøjde. Derefter er det primært et æstetisk spørgsmål, hvor stor en nedbøjning man accepterer. Min erfaring er, at den type konstruktioner (ligesom f.eks. horisontale hegnsplanker) er følsomme for selv små deformationer. Det er desuden et spørgsmål om proportioner. Mit svar er, at 45x120 C 24 klarer spændvidden med begrænset nedbøjning. Jeg ville dog vælge en noget større dimension for bedre proportioner.
Ok, tak for svar.
Så vil jeg vælge en dimension større til 45×145 alternativt bliver det en stolpe i midten.
Har planer om at sætte en pergola op, eller et ribbetag eller hvad man nu vælger at kalde det.
Pergolaen/Ribbetaget skal være over trædækket, og jeg havde tænkt mig i alt 6 stk stolper, dimension 95x95, placeret ca. 3,6 m mellem hinanden. Altså bliver det et ribbetag på cirka 7,2 x 3,6 m.
Min tanke er at skrue nogle terrasseplanker af dækket, grave ned og støbe sokler til stolperne mellem skruebjælkerne. Derefter skære ud for stolperne i terrassen og lægge dem tilbage igen.
Så er jeg ikke kommet længere i tanken, hvis jeg skal være helt ærlig. Er usikker på, hvordan jeg skal tænke videre for at få en holdbar, men alligevel en nogenlunde slank konstruktion.
Det eneste givet er vel egentlig, at ribberne øverst skal lægges langs den længere side, altså i alt 7,2 m. Jeg forestiller mig ribber med dimension 45x70 sat på højkant med 45-50 mm mellemrum. Altså bliver det i så fald 35-40 stk ribber. Er det overkill? Måske unødvendigt tæt? Eller måske smartere at som TS gå op i dimension til 45x95 eller 45x120 og placere disse mere spredt?
Så har jeg (ligesom i øvrigt) dårlig kontrol over, hvordan jeg bedst bør forbinde stolperne med ribberne. En form for ramme/syld/bjælker er jo selvfølgelig nødvendig. Dimension på disse? Bør man sætte skråstykker som støtte mellem stolperne og bjælkerne? Altså typisk Y. Behøves det i så fald i alle leder? Eller er det nok med vinkelbeslag af passende dimension for at holde det sammen?
Tanken er som sagt, at ribber skal fastgøres ovenpå som et spredt tag/pergola, men i fremtiden kunne man måske ønske at lægge et plasttag ovenpå ribberne for at gøre det til et rigtigt tag. Antager at dette vil øge kravene til stabilitet i betragtning af vindbelastningen, som dette medfører på en relativt vindudsat placering?
Selv om det ikke er tid til at begynde at snedkerere endnu, så undrer jeg om der er en særlig arbejdsorden, der skal følges ved en sådan konstruktion. Tænker primært på for at få det lige og pænt og for at undgå at bygge sig ind i et hjørne for eksempel.
Al hjælp, info og vejledning modtages taknemmeligt!
Behøves der mere info, så vend tilbage.
Vedhæfter billede jeg har anvendt som inspiration.
Hvis det skal være en helt fritstående pergola, skal den stabiliseres med diagonalstag eller lignende anordning. Krydsede wirer på to af siderne er et alternativ. Pergolaen på billedet stabiliseres af vægbider i hjørnerne. Hvor tæt ribberne bør sidde afhænger delvist af orienteringen i verdenshjørnerne. Hvis ribbernes langsider vender mod syd, kan man beregne passende afstand mellem dem for at få skygge midt på dagen. Jeg tror, at 45-50 mm er unødvendigt tæt for 45x70 under alle forhold. Ribber, der er 45x70 C 24, bør ikke have så lang spændvidde som 3,6 meter. Halvdelen af afstanden, dvs. 1,8 meter, er mere passende. Regelværket, der bærer ribberne, bør være 45x170 C 24. Liggende stolper med kvadratisk tværsnit som på billedet bør være mindst 120x120 C 24. Der findes mange udformningsvarianter. Det vigtigste er, at det bliver pænt i længden, og så er høj træværkskvalitet A og O.
Hvis det skal være en helt fritstående pergola, skal den stabiliseres med diagonalstik eller lignende anordning. Krydsede wirer på to af siderne er en mulighed. Pergolaen på billedet stabiliseres af vægstykker i hjørnerne. Hvor tæt ribberne bør sidde afhænger delvis af orienteringen i verdensretningerne. Hvis ribbernes langsider vender mod syd, kan man beregne en passende afstand mellem dem for at få skygge midt på dagen. Jeg tror, at 45-50 mm er unødvendigt tæt for 45x70 under alle forhold. Ribber, der er 45x70 C 24, bør ikke have en så lang spændvidde som 3,6 meter. Halvdelen af afstanden, dvs. 1,8 meter, er mere passende. Regelværket, der bærer ribberne, bør være 45x170 C 24. Liggende stolper med kvadratisk tværsnit som på billedet bør være mindst 120x120 C 24. Der er rigtig mange udformningsvarianter. Vigtigst er, at det bliver pænt i længden, og dér er høj træværkskvalitet A og O.
Tak for svar!
Jeg spånede videre og kom frem til, at det nok bliver nødvendigt at sætte endnu en række med stolper op, og så lave en egen variant på ca. 120x120 ved hjælp af 3 stk. reglar på 45x120. Jeg satte en enkel model sammen i Excel for at illustrere det hele, se billede.
Havde en konstruktion som denne fungeret, eller er den stadig i det tvivlsomme område?
Gør for eksempel de totalt 8 stk. grønne reglar, der er fastgjort i de blå reglar, nogen større nytte, eller ville det have været nok med 4 stk.? De er jo egentlig mest tænkt som en smule stabilitet nord-syd samt at have noget at skrue ribberne i, som skal ligge vest-øst.
I betragtning af at de blå reglar skal lægges i U'et på stolpen, skal stolperne måske laves af 3 stk. 45x145 i stedet for at få en ekstra centimeter at hvile på? Tænker da primært på de tre midterste stolper, hvor to blå reglar skal deles om et U.
Spørgsmålene er fortsat mange, og viden begrænset, så al feedback modtages med tak.
Jeg har lavet en simpel illustration for at vise principperne. Jeg tror det er nok med 6 stolper. Hvad der ikke kan ses er de skråstivere, der skal være i to sektioner, en på en af langsiderne og en på en af kortsiderne. Gerne samlet tæt ved et hjørne.
Bjælkesko er ikke pæne ved synlige monteringer. Du bør tænke på andre løsninger, f.eks. udskæring i stolperne. Det er ikke tale om nogle store belastninger. Listerne bør have rektangulære tværsnit, så højden er større end bredden. Jeg ville ikke bruge for små dimensioner, med mindre jeg har adgang til en justersav. Trækvaliteten bliver let for lav. Brug ikke mindre end 45x70 mm.
Jeg har lavet en simpel tegning for at illustrere principperne. Jeg tror, det er nok med 6 stolper. Hvad der ikke ses, er de diagonalstag, der skal være i to fag, et på en af langsiderne og et på en af kortsiderne. Gerne samlet tæt på et hjørne.
Bjælkesko er ikke pæne ved synlige monteringer. Du bør overveje andre løsninger, fx udskæringer i stolperne. Det er ikke tale om store laster. Ribberne bør have rektangulære tværsnit, så højden er større end bredden. Jeg ville ikke bruge for små dimensioner, medmindre jeg har adgang til en justersav. Trævarekvaliteten bliver let for lav. Brug ikke mindre end 45x70 mm.
[billede]
Fin tegning! Præcis noget sådant, som er tænkt.
Så 6 stolper er nok? Så bliver det ca. 3,6 m mellem hver stolpe altså. Er det stolper på 95x95 (2 stk. 45x95) eller 120x120 (3 stk. 45x120), der er nok med 6 stk?
Diagonalstagene forstår jeg desværre ikke. Google giver mig kun forskellige metalkonstruktioner nemlig. Hvordan bygges/monteres sådanne i en trækonstruktion på en god og pæn måde?
Udseendemæssigt har jeg nok ikke problemer med synlige bjælkesko. Tanken er at bygge i almindeligt trykimprægneret træ, som skal males året efter. Tænkte da også at male bjælkeskoene i samme farve. Dårlig idé?
Trævarekvalitet har jeg (også) dårligt styr på. Hvordan ved jeg, hvad der er tilstrækkeligt godt eller ej? Hvad skal jeg lede efter eller undgå?
Ribber på højkant dimension 45x70 lyder godt i mine ører, sådanne var tanken fra starten.
Er de øvrige dimensioner på min enkle tegning OK, eller er der noget mere, der bør justeres?
Stolper klarer meget store laster. Tager man blot hensyn til deres bæreevne, er 4 tilstrækkeligt, men da bliver spændvidderne for lange for det horisontale materiale. Derfor er 6 stolper passende. Det er tilstrækkeligt med trykimprægneret 95x95.
Når det gælder trævarekvalitet og trykimprægneret, er der to kvalitetssystemer at tænke på (udover selve trykimprægneringen). Stolper og grovere lægter er styrkeklassificeret. Vælg C 24 træ. C 14 er almindeligt, men uegnet til denne type konstruktion. Øvrigt træ (det gælder især ribberne) er sorteret efter tilstedeværelsen (og typen) af knaster. Den bedste sort kaldes G4-0 og den dårligste G4-3. I dette tilfælde ville jeg ikke købe dårligere end G4-1.
Synlige bjælkesko skal du absolut undgå. Det er ikke svært at felle lægterne ind i stolperne. Se skitse.
Jeg har tilføjet nogle diagonalstivere på det gamle billede. De kan være af træ, men også stålwirer.
Mit forslag til dimensioner: stolper 95x95, lægter 45x170, ribber 45x70.
Stolper klarer meget store belastninger. Tager man bare hensyn til deres bæreevne, er det nok med 4, men så bliver spændvidderne for de horisontale materialer for lange. Derfor er 6 stolper passende. Det er nok med trykimprægneret 95x95.
Når det gælder træværkets kvalitet og trykimprægnering er der to kvalitetssystemer at overveje (udover selve trykimprægneringen). Stolper og grovere regler er styrkeklassificerede. Vælg C 24 træværk. C 14 er almindeligt, men uegnet til denne type konstruktion. Øvrigt træ (det gælder især ribberne) er sorteret med hensyn til forekomsten (og typen) af knaster. Den bedste sort kaldes G4-0 og den dårligste G4-3. I dette tilfælde ville jeg ikke købe dårligere end G4-1.
Synlige balkskoer bør du absolut undgå. Det er ikke svært at indfælde reglerne i stolperne. Se skitse.[billede]
Jeg har tilføjet nogle diagonalstivere på det gamle billede. De kan være af træ, men også stålwirer.[billede]
Mit forslag til dimensioner: stolper 95x95, regler 45x170, ribber 45x70.
Takker ydmygt for dit engagement!
Har opdateret min tegning, se billede.
Jeg er nu med på, hvad der menes med diagonalstivere, men det bliver meget upraktisk med sådanne på grund af konstruktionen af trædækket. Kan jeg erstatte diagonalstivere med en ekstra stolpe på kortsiderne (se tegning)?
Hvis det ikke er nok med ekstra stolper på kortsiderne, kan jeg også overveje en form for "Y-støtte" (ved ikke hvad det hedder på fagsprog) mellem stolperne og reglen øverst (se billede). Vil dette tilføre den nødvendige stabilitet, tror du?
En anden mulig løsning kunne være at bygge en form for espalier nederst på den ene kortside, hvis det nu kan hjælpe til at støtte (se billede).
Er der noget af disse alternativer, der kunne gøre arbejdet i stedet for diagonalstivere?
Har også ændret tilbage til 95x95 (90x95) stolper og er helt med på, hvordan hjørnestolperne skal bære op reglerne (blå). Men når det gælder stolperne midt på langsiderne, undrer jeg mig over, om det er meningen, det skal se ud som på min enkle tegning af en stolpe ovenfra (se billede). Er dette den bedste måde at få tre regler til at hvile på en stolpe?
Hvad angår reglerne (grønne), der går i retning N-S og som ikke hviler på stolper, ved jeg ikke, hvordan jeg skal gøre uden at bruge balksko. Jeg antager, at også disse regler skal være 45x170, præcis som rammen af regler rundt om (blå)?
At bare skrue disse fast gennem den blå regel, alternativt med skråskruer, føles for mig som lægmand ikke tilstrækkeligt, eller tager jeg fejl? Her havde jeg gået for balksko, hvis intet andet.
Så har jeg ikke forstået, hvad der er så negativt ved balksko, er det en dårlig konstruktionsdetalje i et "tag" eller anses det bare for grimt? Havde en indvendig balksko blevet anset som flottere, eller er en sådan for svag? Her føler jeg, at jeg havde brug for mere info om, hvordan man skal tænke.
Og som sagt, eventuelle balksko ville også blive malet sammen med træet tids nok. Stadig big no-no?
Som lægmand plejer jeg at kigge på træværk hos f.eks. Byggmax. Jeg mindes, at de plejer at skrive, at deres trykte træværk er hovedsageligt G4-3 eller G4-2, så dette går altså væk gældende kvalitet? Jeg må tage og nærlæse deres etiketter næste gang og se, hvad der faktisk ligger i bræddegården.
Plejer det at være svært (og dyrt?) at få fat i bedre træværkskvaliteter som G4-1 og G4-0, eller er det noget, alle velassorterede byggemarkeder kan tilbyde til en rimelig pris?
Ekstra stolper bidrager ikke til stabiliteten. Jeg har opdateret mit billede med de tre metoder, der kan bruges. 1) Diagonalstag (kan også udføres med stålstag eller kabler), 2) Skråstivere og 3) Vægstykker.
Hvis du skal bruge beslag, tjek hos en meget velassorteret byggemarked eller gå til en smed/mekanisk værksted og bede dem fremstille sådanne i fladjern. Ordentligt grej, som kan ses. Bjælkesko er grimme og sænker indtrykket af din på dette tidspunkt ret dyre pergola betydeligt.
Byggmax er det forkerte sted at gå til, hvis du vil have træ af højere kvalitet. De har normalt kun G4-3. Til stolper og bjælker skal du bruge styrkeklassificeret træ i C 24 klasse, som også tager hensyn til, at der ikke er for mange kantknaster. (C 24 træ kan dog findes hos Byggmax) Vælger du for dårlig sortering på ribberne, kan hele projektet blive en fiasko og derved dyrt. Helst G4-1. Tjek hos et XL-Byg varehus eller Beijers. Højere sortering bliver dyrere, men giver også mindre spild.
På tide at støve dette projekt af, i det mindste i teorien indtil videre. Har drøftet forskellige idéer og udformninger med sælgere i byggemarked samt tømrere. Endnu har jeg ikke besluttet mig for, hvordan dette bedst skal udformes på grund af lidt forskellige svar og meninger fra nævnte fagfolk.
Uanset hvad, et spørgsmål der er opstået/diskuteret er det maksimale afstand mellem to stolper som en regel 45x170 (C24-klasse) klarer uden at begynde at svigte for meget (dvs. det som tråden egentlig handlede om fra starten passende nok...) så det enten bliver for grimt eller ustabilt i sidste ende.
Tanken er som beskrevet tidligere i tråden at have et antal reglar indenfor 45x170-rammen til at skrue lamellerne i. Skrue-reglarne beregnes til at blive 45x95 og lamellerne enten 45x45 eller stående 45x70. Passende afstand mellem lamellerne er også uklart. Lad os sige passende...
Det store spørgsmål er altså det maksimale afstand mellem stolperne (95x95) som bærer 45x170-rammen. For mange ukendte variable til at give et præcist svar, men et omtrentligt svar i 0,5-meters intervaller kunne måske nogen kyndig her have lyst til at give et bud på?
For at øge stabiliteten er skråstivere den tænkte løsning. Spørgsmålet er hvilken dimension der bør bruges til disse samt hvor lange de bør være for at give nogen effekt.
Dags at få støvet af dette projekt, i hvert fald i teorien indtil videre. Har drøftet forskellige ideer og udformninger med sælgere på byggemarkeder samt tømrere. Endnu har jeg ikke bestemt mig for, hvordan dette bedst skal udformes på grund af lidt forskellige svar og meninger fra nævnte fagfolk.
Hvordan det end er, et spørgsmål, der er dukket op/diskuteret, er det maksimale afstand mellem to stolper, som en bjælke 45x170 (C24-klass) kan klare uden at begynde at svigte for meget (altså det, som tråden egentlig handlede om fra starten passende nok...) så det enten bliver for grimt eller ustabilt i sidste ende.
Tanken er som beskrevet tidligere i tråden at have et antal regler indenfor 45x170-rammen at skrue lamellerne i. Skruebjælkerne beregnes til at blive 45x95 og lamellerne enten 45x45 eller stående 45x70. Passende afstand mellem lamellerne er også uklart. Lad os sige passende...
Det store spørgsmål er altså den maksimale afstand mellem stolperne (95x95), der bærer 45x170-rammen. For mange ukendte variabler til at give et præcist svar, men et omtrentligt svar i 0,5-meters intervaller ville måske nogen kyndig her turde give et bud på?
For at øge stabiliteten er skråstivere den tænkte løsning. Spørgsmålet er hvilken dimension, der bør bruges til disse, samt hvor lange de bør være for at have nogen effekt.
Tak på forhånd!
Vi kørte på stående bjælker 45×95, limede og skruede.
Som liggende havde vi 45×145.
Vi har ca. 4,20 mellem stolperne uden at det svigter. Dog ingen yderligere belastning ovenfra.
Vi kørte med stående regler 45×95, limmet og skruet.
Som liggende havde vi 45×145.
Vi har ca. 4,20 mellem stolperne uden at det svigter. Dog ingen yderligere belastning ovenfra.
Så I har en ramme med 45x145 og på denne ramme har 45x95 stående som "ribber" i loftet af pergolaen? Og ca. 4,20 m mellem stolperne?
Interessant!
Jeg er som sagt inde på 45x170 som ramme og 45x95 som regler i rammen og så ribber ovenpå det.
Lad os sige, at afstanden er max 4,50 m mellem stolperne. Kan 170-rammen klare yderligere vægt i form af ribber ovenpå det hele?
Så I har en ramme med 45x145 og på denne ramme har I 45x95 stående som "ribber" i taget af pergolaen? Og ca. 4,20 m mellem stolperne?
Interessant!
Jeg er som sagt inde på 45x170 som ramme og 45x95 som reglar i rammen og så ribber oven på det.
Lad os sige at afstanden er max 4,50 m mellem stolperne. Kan 170-rammen klare yderligere vægt i form af ribber ovenpå alting?
Skal nok vende det om.
Stående reglar 2 stk 45×95 limet og skruet. På disse stolper er der ribber 45×145 mm.
Her er et billede, så er det lettere at forstå hvad jeg mener hehe
Jeg tror ikke, at du kan lægge mere vægt på dem 45×170 uden at det begynder at give efter.
Men der er sikkert nogen, der har bedre styr på det end mig.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.