Hej!
Er der nogen, der ved, om kernfyr, der er "rød" og lidt mørkere med nogle 100 års historie, kan blive lysere med nogle kemiske behandlinger eller kun gennem slibning. Vi er i gang med at købe denne slags materiale til gulv, men vil helst have et lysere gulv, og vi har ingen anelse om, hvad gammel rød kernfyr er for noget.

Er kernfyr noget særligt godt eller dårligt materiale?

Kan den, der ved noget om dette, hjælpe os med et svar?

//Generelt

Kernfuru finder man i kernen på fyr. Afhængig af hvordan fyren har vokset, så er der mere eller mindre. Mere anses ofte som bedre, da det er modstandsdygtigt mod fugt og hårdt som pokker. Godt til gulve og udendørs, med andre ord. Ulempen er, at det kan være svært at male, da malingen 'glider af'.

OK
Hvordan er det med, at den netop er rød? Kan det behandles med lud eller andet for at få den lysere farve. Vi ønsker ikke gule gulve, som fyrretræ måske forbindes med, men er ude efter fine gamle gulve, der er lyse i tonen? Så male har vi ikke tænkt, men mere have sæbeskurede lyse gulve, der går lidt mere mod det grålige.
Er der nogen, der ved?

Du kan male eller lute, eventuelt olje med pigment. Men så undrer jeg hvorfor du skal have gammel kærnefyr overhovedet?

Jeg har intet imod gule gulve, alt tømrerarbejde og tapeter vi har er alligevel så lyse.

Vi har tænkt os at renovere huset fra 1700-tallet og tilbygningen med samme materialer. I soveværelserne ligger der grangulv, og det er den lyse farve med herligt slitage. Nu har vi brug for at udfylde i haller og rum, og vi kan godt lide den lysere tone, som vi forbinder med et rigtig gammelt hus. Derfor ingen gule gulve og helst ikke mørke for at det skal passe med resten af huset.

Nu har vi fundet et gulv, der er gammelt og skal passe til os, og vi vil virkelig gerne vide, at det kan behandles, så vi får det, som vi vil have det, for det koster en del at købe dette.

Jeg gætter så på, at svaret er, at vi kan få lyse gulve med behandling :)

Føles jo som om det ville være bedre at købe et fint nyt grangolv af god kvalitet og ikke ødelægge et gammelt furugolv med kemikalier...

Enig med Saxpy, tag grangolv og sæbeskur.

Kernetræ brugte man til "finlir typ vinduer" eller umalede brændeskure/også bjælker tidligere, min far har en brændeskur som har stået umalet i over 100 år uden synlige skader i dalene.
Farven kan gå fra gulagtigt til rosarødt afhængigt af, hvor træet har stået og vokset.

Men køb et gammelt brugt grangulv og genbrug det, det vil absolut blive det mest "rigtige" i dit tilfælde, og så er det jo også lyst, som I vil have det.
Masser af huse rives ned, så der må findes 100.000-tals kvm grangulv fra tiden 1700-1950, og det er nok også billigt.

MvH Jawen

Tak for svaret. Vi har købt gulvet nu og venter på at få det hjem. Jeg tror, at det vil passe godt sammen med de resterende dele i huset, hvor der ligger brede brædder (ca. 30-45 cm). Jeg tror fyrretræ vil blive bedre, da det skal lægges i gangen og har en højere slidstyrke, og hvad jeg har hørt, så er grantrægulve ret følsomme. Jeg tror, og håber altså, at hvis vi sliber det og behandler det, og derefter lader det slides og ældes, så vil vi få det gulv, vi ønsker.

Hvad jeg ikke rigtig kan finde ud af, er forskellen mellem grantrægulv og fyrretrægulv. Hvad er det egentlig, jeg skal kigge efter for at se forskellen?

//Generelt

Det træ du beskriver lyder for mig som tjæreved. Stubberne fra sådanne træer bryder man op og brænder/brændte man tjære på. Det er på grund af tjæren, at veddet holder så godt.
Lugt til det, når du får det hjem, tjæreved lugter af tjære og plejer at være mørkt gult til rødt, og se fedtet ud, når man skærer i det.
Hvis det er det, så tror jeg ikke, at du vil lykkes med at blege det...
Al fyrretræ plejer normalt at mørkne med tiden, hvad jeg i hvert fald har set.

Grangulv er fra gran og fyrregulv fra fyr, den største forskel kosmetisk er nok normalt, at der er meget småknast i gran, mens fyr ofte er næsten knastfri.
Så er gran meget mere holdbar/stærkere end fyr, al konstruktionsvirke såsom bjælkelag og tagspær er gran, mens paneler og facader ofte er fyr.

MvH Jawen

Men gran er jo blødere end fyrretræ, så til gulv ville fyrretræ være bedre. Desuden er fyrretræ også et blødt gulv, hvis man sammenligner med eg og ahorn f.eks. At man bruger gran som konstruktionsvirke skyldes nok meget, at det er billigt. Gran er Sveriges mest almindelige træsort. Fyrretræ bruger man til synlige ting såsom trapper og døre, hvor "duger" gran ikke.

Generellt sagde:
Hvad jeg ikke bliver rigtig klog på er forskellen mellem grangulv og fyrretræsgulv. Hvad er det egentlig jeg skal kigge efter for at se forskellen?

//Generellt
Du skal sammenligne forskellige producenter, hvor nøje de har udvalgt træværket til gulvet, der kan være mere eller mindre del kvistindslag og også pasformen kan variere. Begge er bløde træsorter, så der er ikke den store forskel, og er du ikke en professionel, så ser du næppe forskellen.
Du kan vælge hvilken som helst af dem, da det er valget af overfladebehandling og vedligeholdelse, der afgør, hvordan de ældes og hvilken farve de får.

fn76:

At gran er den mest almindelige træsort, er måske sandt, når man ser på antal træer, men granens vækstform gør, at man ikke kan udnytte en hel del, hvad angår grovere bjælker, hvorimod fyr træ vokser groft og meget lige.

Så der går sikkert 2,5 gran på én fyr, hvis vi taler kubik på gammelskov.
Jeg er sikker på, at gran er en klart sejere træsort, hvad angår holdbarhed ved belastning, og det er kun derfor, man bruger det i konstruktionsvirke som bjælkelag og tagspær.
Hvis man kunne bruge fyr til konstruktionsvirke, ville meget længere længder kunne fremstilles og købes, men nu er de flestes grænser ca. 5,5 meter, selvom jeg har set nogen, der kan sælge 6,8 m.

MvH Jawen

Når man sælger træet til en savværk (indkøber), så er der ikke så stor forskel på gran og fyr, dog har de jo lidt forskellige egenskaber. Jeg havde for mig, at man fx. bruger gran som panel og facader, eftersom når træet tørrer, så "lukker" træet sig og tager ikke op fugt lige så let som fyr. Fyr bruges mere til træ og snedkerarbejde indendørs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.