4,621 læst ·
3 svar
5k læst
3 svar
Kan man bruge tømmeret indendørs, direkte fra garagen, med tanke på luftfugtighed?
Har et spørgsmål, som jeg ikke rigtig kan finde gode svar på.
Hvis man har tømmer og massivt trægulv ude i en kold garage med fri luftgennemstrømning via tagfoden, kan man så bære det ind og begynde at bruge det direkte i huset, uden at det krymper? Netop med tanke på at det er koldt ude nu og luften er rimeligt tør?
Eller skal man lade det ligge inde X antal dage/uger for at sikre sig, at det ikke krymper efter montering?
Hvis man har tømmer og massivt trægulv ude i en kold garage med fri luftgennemstrømning via tagfoden, kan man så bære det ind og begynde at bruge det direkte i huset, uden at det krymper? Netop med tanke på at det er koldt ude nu og luften er rimeligt tør?
Eller skal man lade det ligge inde X antal dage/uger for at sikre sig, at det ikke krymper efter montering?
Fugt mål gulvet. Plejer at findes fugtmålere til udlån hos byggemarkedet. Ellers er et tip at lade gulvet akklimatisere sig i det miljø, det skal ligge, under pres selvfølgelig. Ligger det i pakker, skal det blive i emballagen, indtil du skal bruge det. Jeg gætter på en uge, hvis det er et tørret gulv.
Gulvet er fra huset fra før, så det er et "tørret" gulv på den måde. Har ligget og været brugt som gulv i huset i sådan ca. 30 år. Jeg fjernede det fint og bar det ud i garagen for at få plads.perfre sagde:Fugtmål gulvet. Der plejer at være fugtmålere til at låne på byggemarkedet. Ellers er et tip at lade gulvet akklimatisere sig i det miljø, det skal ligge i, under pres selvfølgelig. Ligger det i pakker, skal det blive i emballagen, indtil du skal bruge det. Jeg gætter på en uge, hvis det er et tørret gulv.
Min tanke er nu, at det er koldt udenfor og dermed ret tørt sammenlignet med sommertid, så måske det ikke behøver at ligge inde så længe, inden man kan skrue det op?
Skal gulvet ligge under pres, når jeg tager det ind, mener du? Så det ikke vrider sig?
Måske kan jeg lægge det plant på bjælkerne i så fald og surre dem fast med spændebånd, så de ikke kan rejse sig. Men klart, så skal man nok lægge strø imellem, så det samtidig kan luftes og akklimatisere sig.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vad ska man behandla inomhusträmöbler med för att användas utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hvilke 110rør må bruges indendørs?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Vad ska man använda för klarlack inomhus/trösklar
Färg, Måla & Tapetsera -
Använda poolvärmepump till uppvärmning inomhus?
Pool -
Hvilken type maling/puds skal jeg bruge til indendørs og udendørs
Byggematerialer & Byggeteknologi