Jeg er ved at renovere gangen og har tænkt mig at fjerne en spalte af trælister, som sidder ved trappen. Jeg tror, at den eneste funktion de tjener er at forhindre, at man falder ned (typisk en sen lørdag aften eller en tidlig mandag morgen 8-)). Trælisterne er skruet i det ydre vangstykke (tror det hedder sådan). Hele det ydre vangstykke er i et massivt stykke. Kan jeg skrue trælisterne ned uden problemer, problemet ville være, at trappen falder sammen eller overetagen kollapser...

Jeg helt novis på trapper kan tilføjes, hvis det ikke er ret tydeligt :-?

På billedet ses listerne ikke så tydeligt, men de sidder i trappens yderkant.

• To små børn leger ved en trappe med træribber. Ribberne er del af trappens rækværk, fastgjort til det ydre vangesystem.
Jeg tror ikke, at det er noget problem, ribberne er nok primært til for at forhindre, at små børn som dem på billedet falder ned!

Jeg har set flere trapper, som har haft lignende espalier fjernet, uden at overetagen er faldet ned, men pas på små børn!

/Johan

Præcis, espalieret har ingen bærende funktion. ;)

Mmmm hvid trappe uden ribber er meget flot men ikke direkte noget for småbørn :)

Håber du tænker på at sætte noget andet op, hvis du fjerner espalieren med tanke på børnene på billedet!
[smiley=engel017.gif]

RoTe
Spaljen er ikke bærende. Men har du en 70*70 stolpe fra gulv til loft i indre hjørnet af trappen som jeg har, så er det en anden situation... ;)

Vær forsigtig med de små bare. Det gør ondt at "gå" ned hurtigt ;) Jeg har desværre prøvet en gang udenfor, endte på skadestuen på Nacka sygehus en juleaften og de viste ikke Kalle. Hele julen ødelagt for en 7-årig.

Tak for alle svar. Jeg vil selvfølgelig sætte noget andet op, jeg overvejer ret tynde stålrør, og de behøver jo ikke gå helt ned som den gamle espalier. De sidste 2-3 ribber virker ret unødvendige. Jeg har nu skruet alle ribberne ned, og huset og trappen står stadig meget stabilt, det viste sig, at ribberne ikke var skruet fast øverst, men kun sat med en trætap, da jeg så det, blev jeg roligere. Jeg vender tilbage med billeder, når det er klart. Planen er, at trappen skal være sort, espalier og næselister på trinene i aluminium/stål, døren hvid, væggene sandfarvede. Står nu og sandspartler, inde på 2. time :-X

Det lyder smart.

Husk at have stålrørene tæt nok sammen, jeg tror der er en minimumsafstand, så børn ikke sidder fast med hovedet.

Min 2½-årige elsker at forsøge at stikke hovedet ind mellem tremmerne i vores trappeopgang, heldigvis har han et for stort hoved til at lykkes.
smile_badteeth2.gif

Afstanden mellem pindene bør ikke være mere end 10 cm. ;)

Min kone voksede op i et hus med stilrene trin, der "kom ud" direkte fra væggen, ingen rækværk, ingen puder under, og ingen skridtape. Følgelig har vi rækværk, børnelåger oppe og nede, tape og fotskydd tror jeg det hedder.

Ser at fotskyddene mangler på din trappe, det er et træstykke, der stikker ned under trappetrinet (oftest krydsfiner i en fræst rille) så at hvis man ved et uheld får foden imellem trappetrinene, så rammer man tæerne i stedet for at benet fortsætter imellem indtil skridtet rammer trappetrinet - du falder dog, fordi benet sidder fast imellem trappetrinene, så siger det knæk!

Det er ikke noget, man tænker på, når det sidder der, men det gør meget ondt, hvis man ikke har det, se under trappetrinet, der er sikkert en fræset rille til en 3mm plade.

Henrik

tallmilan sagde:
Ser at fodbeskyttelsen mangler på din trappe, det er et træstykke, der stikker ned under trappetrinnet (oftest krydsfiner i en fræset rille), så hvis man kommer til at køre foden imellem trinnene, slår man tæerne i stedet for at benet fortsætter mellem indtil skridtet rammer trinnet - du falder fast, fordi benet sidder fast mellem trinnene, så siger det knæk!

Det er ikke noget man tænker på, når det sidder der, men det gør vääldigt ondt, hvis man ikke har det, kig under trinnet, der er sikkert en fræset rille til en 3mm plade.
:o Fodbskyttelse? ::) Mener du stødtrin? :-/ Stødtrin har man ikke i en åben trappe. Der sætter man muligvis en barnesikringsliste under forkanten af trinnet. Denne liste er til, for at afstanden mellem trinnene ikke skal overskride 10 cm.

::) Dit scenario med skridtet mod trinet lyder vældans langtrukket. :-/ Ikke ilde ment. :-X

Vi købte vores hus samtidigt med et par venner, og inspektøren (vi havde den samme) påpegede meget omhyggeligt, at de skulle lukke åbningerne ungefär som beskrevet ovenfor. Vores venner har ingen børn. Vi har to småbørn, og til os sagde han ikke noget om dette 8-)

Vi har ingen udfræsede spor, og svigerforældrene har et lignende hus, og de har heller ikke. Jeg tror, man klarer sig uden, og desuden har vi 1 regel i huset, som overraskende nok følges af alle: Altid holde ved gelænderet og aldrig løbe på trappen. Ups, det blev til 2 regler, men alligevel...

Det er ikke så langt ude som du tror spørg nogen, der arbejder med at gipse ben på sygehus. Naturligvis mere almindeligt med børn end voksne.

Henrik

Jeg er på jagt efter stålrør (børstede eksempelvis), men jeg kan ikke finde nogen, der sælger det.

Behøver tips.

Tak på forhånd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.