Hej, har revet en væg mellem vores soveværelse og ind til "kattvinden". Rev næsten alt undtagen en træbjælke, der ligger langs gulvet. Har ikke turdet fjerne den, hvis den er bærende på en eller anden måde. Tænkte først at rådføre mig på dette forum, før jeg går videre til en professionel tømrer.

Mvh Lasse

Tomt rum med trævægge og en trægulvbjælke. En lampe ligger på gulvet ved en væg med skrå loft og et lille vindue. Trægulv med synlig træbjælke efter væg er revet ned. En træbjælke ligger på gulvet mellem to rum med forskellige gulvoverflader, muligvis bærende. Der er også ledninger og et gulværktøj.

sandsynligvis bærende, har lignende hos mig bare jernbjælke indbygget sådan i væggen. Hvordan ser plantegningen ud på første sal?

Plantegningen på første sal; ja under der træbjælken ligger er vores dagligstue, som er ret stor og dækker hele soveværelsesdelen + kattvindsdelen. Eller hvordan mente du?

Jeg mærkede med mine fingre og under langs træbjælken er den fri... altså ikke sømmet fast noget sted. Kun i den højre og venstre væg. Kan tilføje, at husene er bygget i -37.

Senest redigeret:
Bjælken i sig er nok ikke bærende, men det som var ovenover var med største sandsynlighed bærende. Altså væggen som nu er revet. Næsten alle vægge som er til skunkrum er bærende.
Har præcis selv revet væggene til mine skunkrum og lavet bjælkeaflastninger på dem.

Har du nogle billeder af, hvordan det så ud før og under nedrivningen?

Nej, desværre har jeg ingen billeder før og under nedrivningen. Kan tage nogle nye fotos af, hvordan det ser ud mod taget. Blev lidt bekymret nu, når du skrev, at næsten alle væggene er bærende ved siden af kattvinden. Kan forestille mig, at taget blev lidt svækket, efter man fjernede væggen. Men hvis man laver en afveksling som du skrev, hvad indebærer det? En limtræsbjælke som støtte mod taget og et par regler på siderne?

Hvilke tagspær har du, og er det forhøjet vægter?

Jeg har taget nogle nye billeder af, hvordan det ser ud i loftet efter nedrivningen. Håber dette kan give et svar på dit spørgsmål. Jeg synes, det ser ret stabilt ud, som det er nu. Hvad synes I?
Loftbjælker synlige efter nedrivning med træpaneler omkring. Loft med træpaneler efter nedrivning, viser synlige bjælker og træoverflade. Et træloft med en bjælke efter nedrivning, viser stabilt set-up. Lys træfarve og synlige søm på brædderne. Træloft efter nedrivning, viser bjælker og plankeloft, vurderes som stabilt af bruger. Tæt på billede af et loftsrum efter nedrivning, viser træbjælker og konstruktionselementer synlige efter fjernelse af loftspaneler.

Jeg ville tro, at bjælken er en såkaldt følger, hvilket dermed er en del af spærret. Bør ikke fjernes uden videre.

Synes du skal kontakte en bygningsingeniør, så han kan kigge på det der. Væggen, du har revet ned, er en del af konstruktionen.

Den bjælke er absolut mest sandsynlig bærende!

Tak for hjælpen. En snedker skal kigge på dette inden længe.

Jeg håber tømreren du hyrer også er konstruktør/byggeingeniør.

• Synes
ljungpiparen
  • Laddar…
mrlars sagde:
Tak for hjælpen. En snickare skal kigge på dette inden længe.
Glem ikke at poste svar her, hvad han/I fandt frem til.

Det er en professionel byggevirksomhed, der skal se på dette. Har talt med dem i dag. Det kan tage tid, før jeg vender tilbage med en opfølgning her i tråden. Men lover at vende tilbage, når jeg ved noget nyt.

Klart at bjælken er bærende.
Du troede vel ikke, at de satte den der, for at I skulle have noget at snuble over :)

At den sidder over underarmen (gulvbjælken) i stedet for under, er sandsynligvis for, at I skal få et stort åbent rum i underetagen uden forstyrrende bjælker i loftet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.