3,936 læst ·
11 svar
4k læst
11 svar
Kan denne lejlighed bære 200kg/m2 (tegninger inkluderet)?
Hejsa!
Jeg undrer mig over, hvor meget gulvet kan bære i last i min lejlighed, da jeg vil flytte en ting ind, der vejer ret meget, cirka 200 kg. Jeg vil være midt på punktet, så det bliver 300 kg, men det er ikke statisk, kun når jeg er der!
Jeg fik for nylig fat i gamle tegninger, så jeg undrer mig, om nogen kunne hjælpe med at se, hvilken slags bjælkelag det er, og om det ville kunne klare 200 kg/m2. Bygningen blev bygget i 1938/1939.
Tegningerne er inkluderet, det står på den ene side om bjælkelag og beton osv., men jeg har ikke forståelse for at foretage en vurdering.
Jeg har også et billede markeret i gul, hvor min lejlighed er, det er "Hall" eller "Rum", hvor jeg tænkte at have denne tunge ting. Førstevalget er der, hvor den røde firkant er markeret med x.
Jeg undrer mig over, hvor meget gulvet kan bære i last i min lejlighed, da jeg vil flytte en ting ind, der vejer ret meget, cirka 200 kg. Jeg vil være midt på punktet, så det bliver 300 kg, men det er ikke statisk, kun når jeg er der!
Jeg fik for nylig fat i gamle tegninger, så jeg undrer mig, om nogen kunne hjælpe med at se, hvilken slags bjælkelag det er, og om det ville kunne klare 200 kg/m2. Bygningen blev bygget i 1938/1939.
Tegningerne er inkluderet, det står på den ene side om bjælkelag og beton osv., men jeg har ikke forståelse for at foretage en vurdering.
Jeg har også et billede markeret i gul, hvor min lejlighed er, det er "Hall" eller "Rum", hvor jeg tænkte at have denne tunge ting. Førstevalget er der, hvor den røde firkant er markeret med x.
Senest redigeret:
Dejligt at høre! Nu tror jeg, at det kommer til at veje cirka 200kg selv, men når jeg står ved det, vil det gå op mod 300kg (jeg burde nok have skrevet det i mit første opslag, DOH!). Jeg er nysgerrig, hvor meget ville det kunne klare, hvis du ved det? Og tak for svaret!Rickard.ag sagde:
300 kg er jo ingenting...
https://www.hemhyra.se/nyheter/han-fyllde-hela-lagenheten-med-20-ton-skrap-tvingas-flytta/
https://www.hemhyra.se/nyheter/han-fyllde-hela-lagenheten-med-20-ton-skrap-tvingas-flytta/
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Huset er bygget før de første byggeregler kom i 1946. Dog gjaldt Bygningsloven for rigets byer fra 1874, som indeholdt krav om lokale bygningsordninger. Hvad der gjaldt i Malmö kan man sikkert finde ud af. Husets etagedæk er vekslende beton (trappeopgang, badeværelse mm) og træ (det meste af lejlighederne). Det fremgår af sektionen, at gulvbjælkerne gennemgående er 5x10 tommer, dvs. 125x250 mm. Det svarer til 45x350 mm i moderne dimensioner. Reelle dimensioner altså! En punktlast på 300 kg er ikke så meget i den sammenhæng.
Elektronikgal
· Västra Götaland
· 671 indlæg
Lidt OT men hvad skal du stille ind som vejer 200kg? 
Jeg antager, at du har set sektionsvedning et andet sted, for jeg kan kun se plantegning ovenfor. Interessant med så kraftige bjælker, det ville være endnu mere interessant, hvis man kunne få at vide cc-afstanden for dem og hvilken spændvidde de blev brugt til som mest.J justusandersson sagde:Huset er bygget før de første bygningsreglementer kom i 1946. Derimod gjaldt Byggnadsstadgan for rigets byer fra 1874, som indeholdt krav om lokale bygningsordninger. Hvad der gjaldt i Malmø kan man sikkert finde ud af. Husets bjælkelag er skiftevis beton (trappeopgang, badeværelse mm) og træ (det meste af lejlighederne). Det fremgår af sektionen, at gulvbjælkerne gennemgående er 5x10 tommer, dvs. 125x250 mm. Det svarer til 45x350 mm i moderne dimensioner. Rejæle sager altså! En punktlast på 300 kg er ikke så meget i den sammenhæng.
Klik her for at svare