Jeg vil fjerne væggen for at få lidt større plads på førstesalen. Jeg undersøgte stolpen og fandt ud af, at den ikke er bærende, så jeg begyndte at save. Da jeg kom igennem væggen, ser jeg, at de stående brædder er 45mm tykke og begynder at overveje, om de i stedet er bærende. Kan det være, at de bærer oppe på karnappen? Huset er fra midten af 40'erne.
Det I ser til højre i billedet er nyligt isoleret tag, og det der er bag væggen er karnappen.

• Vægsetion med synlige træstolper og nyisolering i taget, del af renoveringsprojekt på en 1940'er hus. Stående brædder er 45mm tykke.
Ja præcis, før i tiden indtil og med 40'erne havde husene ofte planke-stomme. Regelskelet kom i 50'erne.

Nu ser jeg ikke overhovedet, hvad det er for en væg. Men ved bare at kigge på selve væggen, vil jeg nok påstå, at både stolpe og stående planker er bærende. Når du så nævner, at det handler om nogen kupa, så bliver jeg endnu mere sikker. De liggende brædder på væggen er derimod ikke bærende. Men for at være sikker/mere sikker, behøves et foto på lidt afstand, så man får et helhedsbillede.

Tak for svaret.
Grunden til, at jeg ikke troede, det var bærende, er fordi, der på den modsatte side ikke er nogle stående brædder. Se billede to.

• Vægkonstruktion med træbrædder og plastikdække i rum under renovering. Synligt vindue og værktøj på gulvet.
  • En plastafdækning i et rum med trægulv og -loft, sandsynligvis brugt til en renovering eller konstruktion.
Efter lidt grundigere undersøgelse ser jeg, at de stående planker ikke følger skråtaget men går op og danner ydervægge for kvisten.
Jeg kan dog ikke se, om lasten for kvisten ligger på plankerne eller tagkonstruktionen.
Hvilke muligheder findes der, hvis jeg gerne vil fjerne væggen? Skal jeg erstatte med en søjle, eller kan det gøres på en anden måde?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.