Hej alle sammen! Her kommer mit første indlæg, som jeg håber er sendt det rigtige sted hen.
Vi er for nylig flyttet til et nyt (for os... bygget i 1968) hus. I kælderen er ydervæggene isolerede med blåbeton, og da airthings siger, at vi har en del radon i kælderen, kan dette være en af årsagerne (eventuelt også jordradon).
FTX er ikke aktuelt, men derimod forbedrer vi ventilationen med tilluft og skal sætte pax-ventilatorer op.
Jeg ved, at man kan købe en gamma-måler (kommunen havde ingen at låne ud...), og det vil måske blive gjort for at se, om disse vægge er en del/hele årsagen til radonindholdet.
Men hvis disse vægge nu er årsagen, og vi vil afhjælpe det, synes det naturligvis det bedste at være at rive dem ned (stammen er betonhuller, så det er kun det inderste lag, der er blåbeton).
Kan man i stedet bygge ventilerede vægge? Hvordan skal disse så bygges, når vi vil have det lukket til rummet, så radonet ikke kommer ind?
Radontapet ser ikke ud til at være noget hit, så den springer jeg gerne over.
Taknemmelig for tips!
Vi er for nylig flyttet til et nyt (for os... bygget i 1968) hus. I kælderen er ydervæggene isolerede med blåbeton, og da airthings siger, at vi har en del radon i kælderen, kan dette være en af årsagerne (eventuelt også jordradon).
FTX er ikke aktuelt, men derimod forbedrer vi ventilationen med tilluft og skal sætte pax-ventilatorer op.
Jeg ved, at man kan købe en gamma-måler (kommunen havde ingen at låne ud...), og det vil måske blive gjort for at se, om disse vægge er en del/hele årsagen til radonindholdet.
Men hvis disse vægge nu er årsagen, og vi vil afhjælpe det, synes det naturligvis det bedste at være at rive dem ned (stammen er betonhuller, så det er kun det inderste lag, der er blåbeton).
Kan man i stedet bygge ventilerede vægge? Hvordan skal disse så bygges, når vi vil have det lukket til rummet, så radonet ikke kommer ind?
Radontapet ser ikke ud til at være noget hit, så den springer jeg gerne over.
Taknemmelig for tips!
HejCazyg sagde:
Hej alle! Her kommer mit første indlæg, som jeg håber er kommet det rette sted.
Vi er for nylig flyttet til et nyt (for os... bygget i 1968) hus. I kælderen er ydervæggene isoleret med blåbetong, og da airthings siger, at vi har en del radon i kælderen, kan dette være en af årsagerne (muligvis også markradon).
FTX er ikke aktuelt, men vi forbedrer ventilationen med tilluft samt skal sætte pax-ventilatorer op.
Jeg ved, at man kan købe en gamma-måler (kommunen havde ingen at låne ud...) og det vil muligvis blive gjort for at se, om disse vægge er en del/hele årsagen til radonniveauet.
Men hvis disse vægge nu er årsagen, og vi vil løse det, synes det naturligvis bedst at rive dem (konstruktionen er betonhulsten, så det er kun det inderste lag, der er blåbetong).
Kan man i stedet bygge ventilerede vægge? Hvordan skal disse så bygges, når vi vil have det lukket til rummet, så radon ikke kommer ind?
Radontapet virker ikke som nogen god idé, så det springer jeg gerne over.
Taknemmelig for tips!
Jeg læser nu i tråden og undrer mig over, hvordan I gjorde med jeres blåbetongvægge?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur bäst gjuta källarväggar byggda med skalblock
Grund & Markarbeten -
Hvilken rawlplug til skrue til gulvlist i blåbetonvæg
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Granne har blåbetong och gammal asbest i tomtgränsen
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Isolerade källarväggar
Grund & Markarbeten -
isolerade källarväggar på utsida OCH insida?
Isolering