Jeg vil isolere mit 15 m2 depotrum, der blev bygget i 1990 i forbindelse med vores hus, som vi nyligt har købt. Som det ser ud i dag, sidder der udefra og ind panel, vindpap og 95 mm regelværk oven på hinanden uden afstandsstykker. Spørgsmålet er, hvordan man bedst isolerer væggene, når det åbenbart ikke er muligt at lægge en luftspalte ind? Eller er det måske ikke så vigtigt i enklere konstruktioner som denne? Jeg overvejer at placere isolering direkte i felterne, tape plast, OSB og så gips. Og hvad tror I om loftet? Luftspalte gennem 25 mm lægter, masonit og så isoleringen på dette? Ydertaket består af nylagt Icopal tagpap, der er svejset på og holder tæt.

Varmen havde jeg tænkt mig at ordne med en varmepatron. Det eneste egentlige krav er, at temperaturen ikke går under 0 og skader ting, der ikke tåler minusgrader.

Tak på forhånd for jeres synspunkter!

Andy

• Væg med trærammer og vindpapp i et lagerrum, bygget 1990. Rummet er ved at blive forberedt til isolering uden luftspalte for at forhindre frost.
  • Trægulv og loftsbjælker i et uisoleret forrådsrum; diskussion om isoleringsmuligheder og betydningen af luftspalter i konstruktionen.
Mikael_L
Har du nogen tanker om, hvor tyk isolering du ønsker?

• Synes
Pajo83
  • Laddar…
Jeg husker, at Paroc anbefalede 90 mm i væggene på skurbygninger, noget som ville passe mit regelværk perfekt. Jeg har ikke præcise mål på tagbjælkerne i hovedet, men der kan der nok gå mindst 150 mm isolering ind.

Skuret står på en betonplade, og det er tvivlsomt, om den er isoleret med markskive, men i betragtning af at mit eneste krav er at holde over 0, så er dette måske ikke afgørende. Vi bor nede i det sydlige Skåne, hvor det normalt ikke bliver specielt koldt om vinteren.

Mikael_L
Hej.
At gøre det "by the book" som man tænker for et bolighus er jo relativt besværligt i dette tilfælde.

Var jeg i dine sko ville jeg beslutte mig for, at i skuret vil der ikke opstå nogen fugtskabende aktiviteter, og at isoleringen og den øvrige konstruktion er tynd, hvilket er gunstigt for udtørring.

Så i loftet ville jeg sømme 25x32 lægter i hjørnet mellem loftsbjælke og råsponten. Lægten skal ligge, så der bliver 25 mm luftspalte mod råsponten.
Lægten skal sømmes (eller skrues) til siden ind i spæret, så det ikke går gennem tagpappen.
Derefter ville jeg skære masonitplader i bredden, så de passer mellem spærene.
Midt på disse plader skrues et stykke lægte (eller nogle småstykker), så der ikke er nogen risiko for, at pladerne trykkes op mod loftet, når man isolerer.
Derefter skrues pladerne op med korte skruer mod lægten i spær-råspont-vinklen.
Den første plade tættest på kip, nogle cm overlappende for næste plade.
Den sidste plade stikkes ud gennem et opskåret hul i ydervæggen.
I det mindste gennem vindpappen, men gennem yderpanelen er helt klart at foretrække.
Men så skal du sandsynligvis save en ca 30 mm åbning øverst på vægpanelen.
Hullet, der så bliver, dækker du med insektnet.
Så isolerer du med så meget isolering, som der er plads til.
Skal du trække el i loftet, så sætter du 28x70 mm spredt panel i cc30, så kan el trækkes der, inden loftet sættes på plads.
Mod ydervæggene ville jeg så sætte 95 mm isoleringsplader mod vindpappen og så indvendige vægplader.
Spring plast over og mal med så diffusionsåben maling som muligt (hvordan man nu finder ud af det? :O). På ydersiden ville slamfarve, som type falu rød eller en anden slamfarve, være fremragende.
En relativt bred udhæng ville også være godt. Men sandsynligvis kan du ikke gøre noget ved hverken udhæng eller maling nu.

Afslut med at sætte en fugtmåler i skuret og tjek fugten hver uge det første år. Skal helst være under 75% rH hele tiden.

Det er ikke sikkert, at dette er det bedste, men det er sådan, jeg ville have gjort i hvert fald.

• Synes
robber og 1 anden
  • Laddar…
Tak for udførlige synspunkter og kommentarer!

Et problem som jeg ser det er, at jeg vil opbevare våde surf og kite ting i løbet af den varmere del af året, hvilket betyder, at fugt vil blive produceret indefra. Ikke sikker på at alternativet med at save op tiluftspalte i overkanten af panelet er praktisk gennemførligt. Derimod overvejer jeg at installere åbnebare ventiler i væggene (der er allerede en ventil i den ene væg), som kan sættes i gennemtræk og dermed transportere fugt væk.

Mikael_L
Ja under de omstændigheder skal du sikre dig, at surfingudstyret kan tørre godt og hurtigt.
Udover ventiler kan du jo supplere med en PAX-ventilator (eller tilsvarende i andet fabrikat).
Der findes også fine varianter med fugtstyring, som starter automatisk, når det er nødvendigt.

Hvad angår luftspalten i taget, så er jeg bange/bekymret for, om der kan kondensere vand mod råspærene, da det er diffusionstæt opad.
Hvor løber dette vand hen i så fald, hvis man ikke har masoniteplader, der leder det ud under tagfoden?

Mikael_L sagde:
Hvad angår luftspalten i taget, så er jeg bekymret/overvejer, om det kan kondensere vand mod råsponten, da det er diffusionstæt opad. Hvor løber dette vand hen i så fald, hvis man ikke har masonitplader, der leder det ud under tagfoden?
Det løber ned i isoleringen, det er vel derfor, man bygger med en sådan luftspalte, som du beskrev i dit tidligere indlæg.

Til TS ville jeg råde til enten at følge Mikael_L:s råd for bygning eller lade være med at isolere eller lade være med at opbevare fugtige ting i lokalet. Din plan om at bygge et isoleret rum uden luftspalter i vægge og tag af en bygning, der oprindeligt er konstrueret som et koldt lager, for derefter at opbevare fugtige/våde genstande derinde, er ikke specielt god.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.