Jeg overvejede at gøre kælderen beboelig. Det handler om en uisoleret plade. Først tænkte jeg på at lægge klinker og gulvvarme, men fik flere råd om ikke at gøre det, da fugten så kan gå op i væggene. Det dyre alternativ, jeg fik, var at gulvene skal brydes op, og et nyt isoleret gulv skal lægges. Vi taler om tre rum i kælderen, 24 kvm, 19 kvm og 9 kvm, i alt altså 52 kvm.
Nu er jeg begyndt at overveje ventilerede gulve og undrer mig over, om nogen har erfaring med det. Hvad er bedst? Blå platon? Nivell? Granab? Og hvor meget adskiller disse sig prismæssigt? Jeg har lavet mange søgninger, men ikke fundet nogle rigtige svar.
Nu er jeg begyndt at overveje ventilerede gulve og undrer mig over, om nogen har erfaring med det. Hvad er bedst? Blå platon? Nivell? Granab? Og hvor meget adskiller disse sig prismæssigt? Jeg har lavet mange søgninger, men ikke fundet nogle rigtige svar.
Bedste svar
Hej jeg kan dele med mig hvordan jeg har gjort, det fungerer måske ikke i alle huse, da forudsætningerne varierer.
Jeg lagde blå platon, 22mm gulvspån og væg-til-væg-tæppe i et rum i kælderen (uegnet plade, drænet grund) opgraderede også til et element med dobbelt effekt. Gulvlister på afstandsstykker fra væggen. Har fungeret godt i 10 år.
I resten af kælderen, også den uisoleret plade. Lagde jeg nivell 10mm isoleringsplade (for lidt isolering), 12mm vandbåren varme med egen cirkulationspumpe, termostat, shunt og elpatron og klinker ovenpå det. Om vinteren kører det på husets varmesystem, og om sommeren på elpatronen for at forhindre fugtvandringen.
Dejlige varme gulve året rundt.
Har kørt med dette i over 5 år
Mvh Mattias
Jeg lagde blå platon, 22mm gulvspån og væg-til-væg-tæppe i et rum i kælderen (uegnet plade, drænet grund) opgraderede også til et element med dobbelt effekt. Gulvlister på afstandsstykker fra væggen. Har fungeret godt i 10 år.
I resten af kælderen, også den uisoleret plade. Lagde jeg nivell 10mm isoleringsplade (for lidt isolering), 12mm vandbåren varme med egen cirkulationspumpe, termostat, shunt og elpatron og klinker ovenpå det. Om vinteren kører det på husets varmesystem, og om sommeren på elpatronen for at forhindre fugtvandringen.
Dejlige varme gulve året rundt.
Har kørt med dette i over 5 år
Mvh Mattias
Det er muligt at lægge nålefilt tæppe, som ikke er tæt, direkte på gulvet for at gøre det varmere at gå på. Eller klinker uden varme og rigeligt med bløde løse tæpper. Tåler oversvømmelser mm som kan ske i kældre.
Klik her for at svare