Jeg har en gammel kælder 80% under jord (i en skråning). Det er tid til at renovere 3 af rummene. Jeg vil ikke grave udenfor og dræne eller noget i den stil af flere grunde. Nr 1 er, at efter kælderen kommer en entreudbygning. Huset står i en skråning, så der er ingen direkte fugtproblemer, MEN det er heller ikke 0 fugtighed...

De gange man bemærker fugt er, når der er ekstreme mængder nedbør 1-2 gange om året. Da er der spor af fugt, men ellers er det tilsyneladende tørt.

hvad har jeg for sikre alternativer, der bygger væg udenpå den eksisterende. Det er lidt blandet kvalitet på den eksisterende, alt fra som billedet viser gammelt flisebeklædning, der sidder til grim overflade på mørtel, hvor malingen løsner sig, og hvor der er lidt saltudslag, hvilket også indikerer lidt fugt nu og da. Absolut ikke interesseret i at pudse på den eksisterende gamle væg. Det har jeg gjort før, så det bliver det ikke med af flere grunde...

jeg vil helst bare have en helt ny "fritstående" væg/overflade.

1. Nogen god pladeløsning? kan man sætte metalregel, ingen isolering, plade udenpå, eller er det at bede om problemer med fugt i "luftspalten" som bliver?
2. murblokke fx: https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-50x400x600mm#go-to-description virker jo praktisk. lidt uklart, hvad proceduren er, efter man har smidt op væggen dog.

3. Murblokke udenpå eksisterende, leca 90mm eller lignende... betydeligt besværligere... men det er ikke så stor en overflade, så... pudse på en ny lecavæg kan jeg leve med, men det er jo ikke førstevalget...

Indervæggene ser fine hårde og pudsede ud, så der bliver der bare malet.

Indervæggene på billedet ville også være dejligt at blot plade over. Det kan blive som køleskab/fryser og en hylde i rummet, så tænker lidt quick and dirty flisen, der ikke løsner sig, sidder som bjerget. og selvom det fjernes, bliver det jo en meget grim overflade... (men måske spartelmasse og maling er tilstrækkelig)

Gammelt kælderrum med fliser og afskallet væg. Et køleskab med byggeartikler ovenpå. Væggen viser tegn på fugt og slitage.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.